het probleem :
als ik al een km of 2 gereden heb, en dan in een woonwijk even een stukje rij, houd de auto soms wat in. Dat gaat gepaard met vrij heftig bokken. De auto slaat echter niet af, ook niet als je het gas helemaal loslaat. Als ik boven de 30km/u rij (voor zover ik nu geprobeerd heb, wellicht moet er staan : als ik boven de 2500 rpm zit) is er niks aan de hand. Remedie om het bokken snel op te laten houden is vrij simpel, namelijk koppeling intrappen en even wat meer toeren maken. Dan is het probleem weer weg.
dit gebeurt voor zover ik nu weet enkel binnen de 1e tien minuten na starten, dus met koude motor.
dan nog iets : sinds kort komt de auto niet meer boven de 80 graden, maar blijft rond de 70 (iets boven) hangen. eerst werd de auto toch zo'n 80 graden op het metertje.
Nou denk ik zelf dat het laatste door de thermostaat veroorzaakt wordt - die zal wel vervangen moeten worden, gebeurt bij de volgende beurt, da's over 1000 km dus pakweg een maand - maar bij een defecte thermostaat moet de motor toch (veel) kouder blijven dan 70-75 graden ? daarnaast, zal vervangen van de thermostaat het bokken (kunnen) oplossen ?
verder rijdt de auto perfect, behalve dan in woonwijken de 1e tien minuten. Op doorgaande wegen e.d. is er niks aan de hand.
bij voorbaat dank voor de ongetwijfeld nuttige en betrouwbare antwoorden