Den

inhouden tot 2000rpm en dan als een speer?!

zo feb 19, 2006 17:17

Ik heb een beetje raar probleem :oops: wel meer dan een.
Mij alfa 33 1.7IE 1992 loopt stationair goed tot 2000rpm een beetje stotteren lijkt wel te hikken en gaat dan als een speer
Ook is mij opgevallen dat als de auto goed warm is het stationair toerental gaat schommelen.
Mij valt ook op dat als je op een snelheid van 120km rijd de hele auto trilt bij het indrukken van dekoppeling is dit dan weg.

iemand een idee waar ik moet beginnen met zoeken?

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: inhouden tot 2000rpm en dan als een speer?!

zo feb 19, 2006 18:00

Als eerste verdenk ik de ontsteking: bougies / bougiekabels

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Den

RE: inhouden tot 2000rpm en dan als een speer?!

zo feb 19, 2006 18:04

Ik ook dus bougies zijn vervangen de kabels controleer ik van avond even met de plantenspuit ik heb hier alleen weinig hoop op want ik kan ze gewoon vast pakken zonder een doodsklap te krijgen.

Speeder

RE: inhouden tot 2000rpm en dan als een speer?!

zo feb 19, 2006 18:14

Het kan ook zijn dat de aansluiting van de kabels op de bougiedoppen/bobinedoppen niet helemaal lekker meer is. Daar zou ik toch nog even naar kijken...

Den

RE: inhouden tot 2000rpm en dan als een speer?!

ma feb 20, 2006 10:36

De bougiekabels heb ik nagezien is niks op aan te merken.
Kan dit ook aan de kw sensor liggen?

Gebruikersavatar
Norman
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: di dec 28, 2004 14:21
Locatie: Curacao

RE: inhouden tot 2000rpm en dan als een speer?!

ma feb 20, 2006 12:58

Hoi

kijk of je geen valse lucht binnen krijgt tussen je luchtmeter en in inlaatspruitstuk.

groeten,

Norman
==leven zonder alfa is geen leven==
de 75 is op Curacao
75TS met 1,8TB motor

Den

RE: inhouden tot 2000rpm en dan als een speer?!

ma feb 20, 2006 15:39

Bedankt voor het meedenken Norman.
De aansluitingen had ik als eerste gecontroleerd hij doet het echter alleen met warme motor vandaar het idee van de kw sensor.
Weet echter niet of dit verklaard waarom hij boven de 2000rpm geen last heeft.

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: inhouden tot 2000rpm en dan als een speer?!

ma feb 20, 2006 15:47

De plantenspuit methode is ook niet helemaal waterdicht :wink:. Bougies???

Hij zal wel op 3 cilinders lopen. Welke cilinder doet niet mee?
Als je weet welke cilinder niet meedoet verwissel dan wat bougies en kabels en kijk of het probleem bijdezelfde cilinder blijft, of dat er een andere cilinder niet meeloopt.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Andretti Molletti

RE: inhouden tot 2000rpm en dan als een speer?!

ma feb 20, 2006 16:43

als je plankgas geeft zal de gasklepsensor voor extra verrijking zorgen dus loopt de motor.. in deellast heb je echt de luchthoeveelheidsmeter nodig.. dus deze zou ik toch verdenken.. controleer idd de slangen op valse lucht...desnoods met remmenreiniger...
Wat ook een leuke optie is, is je gasklepsensor.. deze kan een breuk hebben en de gasklepsensor geeft dan alleen stationair en volgas door.. dat verklaard dan ook dat stationair niet goed geregeld kan worden..
Ik neem aan dat je je stationairtoerentalregelaar al even hebt schoongemaakt???
Dit soort heftige storingen zijn meestal makkelijker dan je denkt...

Den

RE: inhouden tot 2000rpm en dan als een speer?!

ma feb 20, 2006 18:12

Mijn alfa is voorzien van een motronic 3.1 volgens de vraagbaak heb ik geen luchthoeveelheidsmeter of heb ik het mis.
Inderdaad Andretti valse lucht zou ook nog een optie zijn alleen een bus remreiniger verder weet ik wel zeker dat ik dat niet heb.
Zijn er volgens mij nog 2 opties gasklepmeter (voor een motronic 3.1 moet deze oplopen van 0-5v ) is nagemeten moet dus goed zijn zonder onderbrekingen.
Of toch kw sensor.
Ik ga morgen alles nog eens opnieuw nakijken weet iemand de waarde van de koudwatersensor dit is volgens mij gegevens een ntc

Weerstanden (ohm):
Koelvloeistoftemperatuursensor NTC
Inlaatluchttemperatuursensor NTC
bij 0 °C ±6000
bij 20 °C ±2500
bij 40 °C ±1200
bij 60 °C ±850
bij 80 °C ±330
bij 100 °C ±180

is dit gelijk aan de gegevens van de inlaat luchtsensor?

ieder bedankt voor het meedenken de zoektocht gaat door!

Den

RE: inhouden tot 2000rpm en dan als een speer?!

di feb 21, 2006 11:47

Ik heb alles nog eens nagezien de kw sensor doet het goed.
De gasregelklepmeter begint bij mij echter op 06v en loopt tot 4.2v kan dit de oorzaak van het probleem zijn?
Vandaag viel mij op dat bij het constant houden van het toerental op 2000 (bij stilstaan) de motor weg valt en dan weer oppakt lijkt wel of hij uitvalt.

graag jullie tips.
groeten
Den

Andretti Molletti

Re: RE: inhouden tot 2000rpm en dan als een speer?!

di feb 21, 2006 11:51

de koudwatersensor dit is volgens mij gegevens een ntc

MOTORTEMPERATUURSENSOR of Koelvloeistoftemperatuursenor ;)

Weerstanden (ohm):
Koelvloeistoftemperatuursensor NTC
Inlaatluchttemperatuursensor NTC
bij 0 °C ±6000
bij 20 °C ±2500
bij 40 °C ±1200
bij 60 °C ±850
bij 80 °C ±330
bij 100 °C ±180

is dit gelijk aan de gegevens van de inlaat luchtsensor?
JA DIT KLOPT!!!

Andretti Molletti

Re: RE: inhouden tot 2000rpm en dan als een speer?!

di feb 21, 2006 11:53

De gasregelklepmeter begint bij mij echter op 06v en loopt tot 4.2v kan dit de oorzaak van het probleem zijn?

DIT IS OK!!!


Vandaag viel mij op dat bij het constant houden van het toerental op 2000 (bij stilstaan) de motor weg valt en dan weer oppakt lijkt wel of hij uitvalt.
Valt dan de inspuiting of de ontsteking weg... of beide??
beide, dan is het de bdp-sensor of voedingsspaning probleem

anders hoor ik het wel en denk ik weer mee ;)

Den

RE: inhouden tot 2000rpm en dan als een speer?!

di feb 21, 2006 11:58

Jij ben snel :lol:
Ben blij dat ik eerst de waardes heb gepost voor van alles te gaan vervangen.
Op jouw vraag wat er weg valt heb ik ff geen antwoord hoe kan ik dit nakijken?
Hij valt terug naar ongeveer 300 toeren lager en pakt dan gelijk weer op.

Andretti Molletti

RE: inhouden tot 2000rpm en dan als een speer?!

di feb 21, 2006 12:12

djee das een flinke dip!!!


je kan over de aansluitingen vd injetor een ledje of klein proeflampje maken en kijken of dat uitvalt met de storing...(dat is uitvallen injectors)

je kan de bobinekabel boven de bobine houden met een iso tang en kijken of de vonk wegvalt.. Hou uit veiligeheid ALTIJD de bobinekabel boven de bobine en niet de kabel boven de verdeelkap!!

dit ivm schokkende ervaringen :twisted:

Terug naar “Algemene Technische vragen”