De olie in mijn stuurbekrachtigingvaatje is git- en git-zwart. Ik kom tot de ontdekking dat deze eigenlijk rood hoort te zijn. Dus:

Peiling eindigde op wo mar 29, 2006 12:13

De olie in het vaatje is heel oud. Voeg de nieuwe olie toe en kijk of het niveau daalt en dus de pomp lekt.
50%
5
De huidige olie is niet de juiste olie; tap de oude olie af en vul de juiste olie bij. Check dan of het niveau daalt.
40%
4
Je hebt en veel groter probleem....
10%
1

Totaal aantal stemmen: 10
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

Stuurbekrachtigingpomp 33

di feb 21, 2006 10:10

Ciao!

Ik heb het vermoeden dat mijn stuurbekrachtigingpomp aan het lekken is. Het sturen gaat vooralsnog probleemloos, maar alle motoronderdelen onder de pomp en enigzinds in de buurt zitten helemaal onder de olie. Ik heb al eens het betreffende stuk schoongemaakt, maar het komt terug. Het peil in het tankje is ook flink gezakt, zo vermoed ik. (Check het niet zo vaak :oops:)

Ik heb gehoord dat als die sb-pomp eenmaal droog gedraaid heeft, je beter een nieuwe kan monteren,dat wil ik dus voorkomen :!: Ik heb geen idee wat voor vloeistof en nu in zit. Kan ik, om tijdelijk te meten of het niveau echt zakt, er willekeurige andere sb-olie bijdoen, of luistert dit heel nauw?

Is zo een pomp te reviseren, of is dat pure ellende?

Groet,
Steven
ps-ik zal snel een foto proberen te plaatsen, maar daar heb je niet zoveel aan denk ik?
Laatst gewijzigd door Steven 33 op ma feb 27, 2006 11:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Stuurbekrachtigingpomp 33

di feb 21, 2006 12:57

Blijft altijd mistig van die olielekkages.
Check eens waar de lekkage vandaan komt. Het kan natuurlijk heel goed een lekke pakking zijn van een slangaansluiting of iets dergelijks.
Een pomp is volgens mij niet te reviseren, dus dat is een dure grap als die kapot is. Inderdaad niet droog laten lopen, dat is bijna zeker het einde.

De olie is ATF. Het juiste type staat in het boekje of ergens hier op de site. Overigens weten ze bij een automaterialenzaak (of goed tankstation) ook wel wat je nodig hebt.

Succes,

Rob

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 21, 2006 13:04

Ckeck idd eens waar de lekkage vandaan komt en weet te zeggen wat er precies moet vervangen worden.
Dat dure grap kan nogal meevallen, heb alles qua sturing voor een 33 liggen en mijn prijzen vallen gelukkig onder het woekerniveau :mrgreen:
pb maar bij interesse.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di feb 21, 2006 13:06

Hi rob,

De pomp functie doet het nog wel goed, ik vermoed ook dat het een soort pakking is. Als er meerdere soorten olie zijn, kan ik deze dan zomaar bij elkaar mengen?

Rob75
Guru
Guru

di feb 21, 2006 13:23

Je kunt niet zomaar alle olie bijvullen. Er kunnen wat reacties plaatsvinden. Als je zorgt voor de juiste soort olie, dan is er niets aan de hand. De 33 olie is van een type dat weining reacties vertoont. Gooi er niet de meest moderne in want dan heb je kans op ellende. De kans dat er een vreemde olie inzet is minimaal. Rij anders eerst even bij een garagebedrijf langs (hoeft niet perse Alfa dealer te zijn) die kunnen waarschijnlijk wel zien wat erin moet.

Succes,

Rob

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 21, 2006 16:55

Ergo; in tegenstelling tot de motor/ olie, geldt hier: al zakt het niveau maar een halve centimeter per maand, dan heb je een lek. En waar? Tja kan natuurlijk overal zijn. :roll: In dit geval: slangaansluiting/ slangklem/ ringen of langs de poulie-as. :? In het latste geval => einde pomp. :( In de anderegevallen...... vul zelf maar in. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di feb 21, 2006 17:12

Ola! :biggrin:

Vlak onder de pomp is mij de grootste 'smurrie' opgevallen, de slangen zijn verder allemaal keurig droog. Zijn er meerdere plekken waar de pomp kan gaan lekker of is de poulie-as de enige, en tevens finale, lekplek? :roll:

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 22, 2006 08:23

Gisteren nog eens gekeken.

@Allessandro:
De poulie waar de v-snaar overheen loopt is helemaal droog, zoals eigenlijk de gehele bovenkant van de pomp. Dat is nog ok toch?

Die pomp zit volgens mij ter hoogte van de aanhechting van het onder- en middenblok (of hoe noem je die delen?). Nu kan die troep worden veroorzaakt door de pomp die aan de onderkant lekt, of een lekke pakking tussen die blokdelen.

Mijn vraag is: Als de pakking tussen de blokdelen zou lekken, kan dan de onderkant van die pomp vies worden? Of is die afstand te groot? Anders kan het alleen de pomp zijn denk ik? Lekken die vaker aan de onderkant? Met name het stuk waar de pomp op is gemonteerd is heel vies....(sorry voor de vage omschrijving..)

Verder vraag is me af of het vaatje met stuurbekrachtingsolie helemaal vol moet zijn? Ik heb nog maar +/- 1cm olie aan het staafje dat in hert reservoir steekt...is dat normaal :roll:

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 22, 2006 08:52

Even voor alle duidelijkheid:

de stuurbekrachtigingspomp is diegene naast de dynamo. Er loop een aparte V-snaar heen (komende van krukaspoulie) en er zitten dikke slangen aan. Diegene is het.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 22, 2006 09:20

@michel: Die bedoel ik ook, excuus voor de onduidelijkheid.

Iemand nog tips?

Wat is bijvoorbeeld het vloeistof niveau in jullie vaatjes van stuurbekrachtigingsolie?

Rob75
Guru
Guru

wo feb 22, 2006 10:32

Op het peilstaafje in de deksel van het reservoir zitten twee platte vlakken boven elkaar. Het peil moet ergens op het tweede vlak zitten. Dat is dus inderdaad een centimeter vanaf de onderkant. Maar, daalt dit peil wel? Je geeft aan dat je het niet regelmatig controleert, dus hou het een langere tijd in de gaten en kijk of het peil zakt.

Over de smurrie onder de pomp: is dit niet gewoon motorolie die door een zwetende (lekkende) pakking komt? Je kunt heel gemakkelijk het verschil tussen hydrauliekolie en motorolie merken (ruiken). Kijk daar eerst eens naar.

Succes,

Rob

twan
Full Member
Full Member

wo feb 22, 2006 10:38

dexron II-D olie moet je hebben
33 1.5ie

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 22, 2006 10:55

@Rob75:
Ik wil eerst het niveau weer boven een minimum waarde brengen zodat de pomp niet droog kan draaien, en dan idd regelmatig controleren. Die twee vlakken zijn me niet opgevallen, goede tip :thumbs:.

De kleur van de smurrie is zwart/grijs, en lijkt meer op stuurolie dan op motorolie. Motorolie zou meer bruin moeten zijn toch? In het ruiken van oliën ben ik nog geen connaisseur, dus hoe moet dat ruiken Rob?

@Twan:
Ik moet eerst weten wat voor olie ik nu heb; als ik ander soort olie bijvul, dan kunnen er reacties optreden, zo is mij verteld. Thanks voor het merk olie!

Rob75
Guru
Guru

wo feb 22, 2006 11:29

Verschil kun je ruiken door even aan de vulpijp van de motorolie te snuffelen en aan het resrvoir van de stuurbekrachtiging. Je merkt het verschil wel. Kijk anders eens met een spiegeltje (uit de beautycase van vrouw/vriendin :roll: ) eens onder de pomp of je iets kunt zien.
Over het algemeen is de motorolie zeer snel zeer zwart. Zeker in een motor met ervaring.
Als de genoemde olie de voorgeschreven is volgens het boekje kun je die rustig gebruiken.

Succes,

Rob

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 22, 2006 12:56

@Rob: thanks, ik zal eens kijken wat de woman beschikbaar heeft aan spiegelarij. De motorolie zit er nu 12.000 km in....

tot snuffels

Terug naar “Algemene Technische vragen”