twan
Full Member
Full Member

RE: auto schokt hevig met snelheid boven 80

wo feb 22, 2006 12:45

Je rechter achtewiel is krom
klopt
Je hebt speling gehad op een lager (welk lager)?
gehad, inderdaad.
Kwamen de trillingen direct na het monteren van het nieuwe lager?
rechtsachter, maar die is vervangen een maand geleden
Heb je al geprobeert je rechterachterwiel te vervangen door je reservewiel?
ja, trillingen bleven aanwezig
Je schokdemper rechtsachter vang volgens mij allen de klappen op die ie krijgt van je rechter achterwiel, verkeerde montage lager, losse onderdelen.
het is absoluut het goede lager.
Je weet zeker dat alles achter goed vast zit?
nee, zoveel inzicht heb ik zelf niet.

ik heb vandaag trouwens mijn auto apk laten keuren, en hier kwam het volgende uit:
- kapotte stuurhuishoezen
- gescheurde remslangen achter
- remkrachtverdeler achter zit vast (kwestie van losmaken?)
- gaatje in de uitlaat, tussen midden en einddemper (lassen of reparatie spul gebruiken?
33 1.5ie

Rens 1.7QV
Guru
Guru

wo feb 22, 2006 13:06

- Zijn de andere wielen wel helemaal recht??? Zet er in ieder geval rechte wielen onder, want kromme wielen zorgen zowiezo voor trillingen.

- Weet je heel zeker dat alle wielen echt goed gebalanceerd zijn, zijn ze nog nadien het trillen begon nog op zo'n aparaat geweest??

Je moet het echt gaan zoeken zoals ravado al zei in wielen\banden en ophanging.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

wo feb 22, 2006 14:09

Dus:
-je rechter achterwiel was krom
-het lager van je rechterachterwiel is net vervangen
-voor de vervanging van het lager was er waarschijnlijk niets aan de hand
-na de vervanging van het lager gaat de auto stuiteren boven de 80 km/h
-Verwisselen van het wiel maakt niet uit.

Ik zou bijna mijn grote Amsterdamse vriend Louis van Gaal willen citeren. :D (geintje natuurlijk)

reijnaje
Guru
Guru

Re: RE: auto schokt hevig met snelheid boven 80

wo feb 22, 2006 14:32

ik heb vandaag trouwens mijn auto apk laten keuren, en hier kwam het volgende uit:
- kapotte stuurhuishoezen
- gescheurde remslangen achter
- remkrachtverdeler achter zit vast (kwestie van losmaken?)
- gaatje in de uitlaat, tussen midden en einddemper (lassen of reparatie spul gebruiken?
Weet je zeker dat je zelf niet zat te trillen in de auto omdat je gescheurde remleidingen had? Daar zou ik wel van gaan beven namelijk. Op zich ook wel lekker dat je remkrachtverdeler vast zit anders bonkt het zo tegen je achteras als dat geval daar een beetje los rond hangt. Kijk je wel uit dat je je uitlaat niet helemaal dichtplakt met dat reparatiespul of lasapparaat? Tis wel lekker als de uitlaatgassen nog weg kunnen :lol:

En nu even serieus:
1) Reed jij al niet rond met een losgekoppelde stuurbekrachtigingspomp vanwege een lek in het systeem?
2) Gaatje in de uitlaat lassen? Tja dat kan maar zou ik toch afraden. Lassen op een roestig stuk metaal is nu niet echt een garantie voor een goed resultaat. Daarbij zal er in je uitlaat hoogstwaarschijnlijk binnen afzienbare tijd weer een gat vallen precies naast het gelaste stuk.... met andere woorden: gewoon vervangen dus.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Carabinieri
Full Member
Full Member

wo feb 22, 2006 15:37

Cees, je moet je dat allemaal niet zo veel aantrekken. Beetje funnen in 't cafe. Af en toe probeer ik nog een 33 rijder te helpen zover m'n kennis reikt. Bij slechte ervaringen reageer ik verder niet meer op diens postings. Technische vragen stel ik hier al lang niet meer. Doorgaans los ik het zelf op of ik vraag 't een vriend die 't wel weet, of ik zoek het op. Want of je krijgt geen antwoord, of een antwoord op een vraag die je niet stelde of vooral: een boel onzin (gelukkig zijn er nog een paar techneuten die het wel goed bedoelen). Niemand leest wat je precies bedoelt en schrijft. Ze lezen 2 zinnen en antwoorden dan meteen. Waarmee ik, net als jij, bedoel dat de kwaliteit van het forum op een laag pitje staat. Maar dat neemt niet weg dat hier een heleboel leuke mensen zitten die inmiddels vrienden geworden zijn en alleen al voor die reden blijf ik hier rondhangen ! :thumbs:
Pech dus voor zij die dat niet leuk vinden ! :twisted:
klinkt toch als een behoorlijke onbalans...toch geen konij....euh...karkasbreuk ?
zitten er misschien parende konijnen in de kofferbak ?
Griep door te vogelen ?
juist, die subwoofer moet eerst op het wiel balanceer apparaat en voorzien worden van het juiste lood !
gaat problemen opleveren met de katalysator, die kan geen lood hebben
banden lijken in orde te zijn.
als ik snel achter mekaar gas geef en los laat voel ik wel een tik van achteren komen.
en zonder je partner achterin???

.....schokt ie links vooraan ;)
=D>

Is dit nu het befaamde petjes-gedrag ?

@ Twan: Als het een klein gaatje is kun je die gerust dicht lassen, wel even goed de roest verwijderen. Kun je tenminste nog even vooruit en altijd op een later tijdstip de boel vervangen. (rij zelf alweer 2 jaar zo rond). Succes verder met je overige problemen.

twan
Full Member
Full Member

wo feb 22, 2006 15:43

Zijn de andere wielen wel helemaal recht??? Zet er in ieder geval rechte wielen onder, want kromme wielen zorgen zowiezo voor trillingen.
ja.
Weet je heel zeker dat alle wielen echt goed gebalanceerd zijn, zijn ze nog nadien het trillen begon nog op zo'n aparaat geweest??
na het trillen niet meer. maar nadat ze gebalanceerd waren ging het 2 weken goed en daarna begon het ineens.
Dus:
-je rechter achterwiel was krom
-het lager van je rechterachterwiel is net vervangen
-voor de vervanging van het lager was er waarschijnlijk niets aan de hand
-na de vervanging van het lager gaat de auto stuiteren boven de 80 km/h
-Verwisselen van het wiel maakt niet uit.
nee, dat is niet zo. want toen het lager was vervangen reed ie PERFECT..en een paar weken later begint ie met dit getril. en ik voel geen speling op dat wiel waar de lager op vervangen is.
Reed jij al niet rond met een losgekoppelde stuurbekrachtigingspomp vanwege een lek in het systeem?
mijn stuurbekr.vloeistof lekt inderdaad.. heel weinig maar toch genoeg om elke maand weer flink bij te vullen. en aangezien het lek niet gevonden kon worden en ik ook wel zonder stuurbekr. wilde rijden heb ik de v-riem eraf gehaald.

heb net mn auto opgehaald en met de keurmeester gesproken.
nu is mij het volgende duidelijk geworden:

- nieuwe stofhoes stuurhuis links (gescheurd)
- nieuwe remslangen achter (het canvas was ontbloot, maar het lekte niet)
- proberen de remkrachtverdeler gangbaar te maken
- middendemper en einddemper 2 centimeter verder in mekaar schuiven (weg lek)
33 1.5ie

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 22, 2006 16:17

Is dit nu het befaamde petjes-gedrag ?
ja. wordt er hier niet een beetje op de man gespeeld ? :roll:
Als het tegen mij persoonlijk gericht is, zeg het maar hoor.
Misschien is het wel die Konijn die eruit wil.... kon het niet laten
hahahahaha, of een of andere lolbroek heeft 150 gram balanceerlood in een van je wielen geplakt
Of een stuisvogel met H5N1?..........................
Subwoofer niet goed afgesteld??
slaglood dan toch wel he
Misschien zijn de banden ei vormig?
en zonder je partner achterin???
Mischien het reserve-wiel ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

twan
Full Member
Full Member

wo feb 22, 2006 17:38

fijn dat er iemand voor me opkomt, maar zo erg is het niet hoor. ik kan snachts nog steeds slapen, ondanks dat sommige mensne mij hier in de maling nemen maar ik neem zelf ook wel eens mensen in de maling dus ik kijk er niemand op aan :D
33 1.5ie

reijnaje
Guru
Guru

wo feb 22, 2006 18:05

fijn dat er iemand voor me opkomt, maar zo erg is het niet hoor. ik kan snachts nog steeds slapen, ondanks dat sommige mensne mij hier in de maling nemen maar ik neem zelf ook wel eens mensen in de maling dus ik kijk er niemand op aan :D
=D>

Dan is er tenminste nog iemand die kan relativeren op het forum en niet meteen over de zeik is na een grappig bedoelde op merking... Hulde!
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo feb 22, 2006 18:31

hoeveel werk was die stuurhuis hoes van je? de mijne is ook gescheurd:S beter tegelijk doen met veerpootlagers denk ik zo. Is die hoes goed te doen op straat??

Raimon
Guru
Guru

wo feb 22, 2006 18:53

Is die hoes goed te doen op straat??
Euh, nee... Als ik me niet vergis, moet het stuurhuis eruit om de hoezen te kunnen vervangen (?)

Er zijn ook garages die hoezen hebben die gelijmd worden, wat betekent dat het stuurhuis op zijn plek kan blijven... Dat scheelt dus aanzienlijk in de hoeveelheid arbeid die er in gaat zitten en dus in de kosten...
156 SW 1.9 JTD

diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

wo feb 22, 2006 19:25

Tof dat je het zo opvat ! Kom maar langs dan balanceer ik Gratis je wielen. :thumbs:
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 22, 2006 19:32

=D>
ik ben ook de eerste die open staat om terug in de maling genomen te worden :wink:
Dat weten de meesten hier ook al wel !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

twan
Full Member
Full Member

do feb 23, 2006 22:44

probleem is opgelost :oops: het waren de stofzuigerslangen die van mijn bumper naar mijn open lucht filter lopen. de lucht buiten is blijkbaar nog steeds te koud dus dat vond mn motor niet leuk. nu ik mijn slangen dicht heb geplakt heb ik er geen last meer van. behalve dan de trillingen van mijn kromme velg maar die laat ik binnenkort richten.
33 1.5ie

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do feb 23, 2006 23:05

Dat lek in de uitlaat........... Kijk op dat pint gaan ze vroeg of laat allemaal. Maar dat komt niet door de kwalitijt van dat uitlaatdeel (N.b. het deel met de kat!), maar door die $%&&-hitteschilden op de uitlaat. Die moeten er dus af en nooit weer erop :!: Dan is die uitlaat nog te redden denk ik, wellicht met een plaatje erop lassen. Bij mij is het inmiddels vaste procedure om die hitteschildjes direct bij het oud ijzer te mikken, scheelt een hoop gerammel bovendien. :idea:

Stuurhuishoezen, da's een hele klus! Stuurhuis moet er helemaal voor uit en dat gaat weer gemakkelijker door de motor/ bak achter iets te laten zakken. Dat op zijn beurt gaat weer wat makkelijker door de uitlaat er even af te halen. Dus ik zou zeggen combineer dat allemaal met jouw koppelingverhaal. :idea: Remdrukverdeler is een kwestie van gangbaarmaken waarschijnlijk. Dat is ten minste mijn ervaring. Maar helaas dat gaat ook zomaar niet, die moet er wel onderuit **&klus en weer terug, no grotere ^*(&klus.

Helaas, leuker kan ik het niet maken. :(

Of toch wel, remslangen achter is een eitje. :D en zeker als je daar toch al bezig bent met de remdrukbegrenzer. Mar dan kom ik toch nog op een klein minpuntje: er zal hoogstwaarschijnlijk ook een stukje remleiding sneuvelen. :roll:

Ik hoop voor je dat je een goede beunsleutelaar weet, anders ga je hier echt op leeglopen. :shock:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”