Coldfire

CD-Wisselaar Alfa 166 vervangen door MP3-lezer/wisselaar?

wo feb 22, 2006 14:55

Sinds een half jaar rijd ik tot volle tevredenheid in een prachtige Alfa 166 uit 2000. Ook de stereo die er in zit is magistraal goed (duurt wel even voor je hem goed hebt afgeregeld, hij klonk namelijk klote toen ik de auto kocht!), alleen de CD-wisselaar bevalt me niet zo.

In mijn vorige auto had ik een radio/CD/MP3 speler, gewoon met frontlader in het dash. Ideaal: met een stuk of 10 gebrande CD's heb je dus altijd andere muziek in de auto. De wisselaar achterin de 166 vind ik maar zo-zo: die 6 CD's ben je toch na een paar dagen weer beu, en dan sta je weer te prutsen in die kofferbak. Altijd wanneer het regent, natuurlijk. :)

Is er een manier om de wisselaar te vervangen door een exemplaar waar je MP3-data CD's in kunt gooien?

Ik heb geen idee of dit een eitje is, of iets heel ingewikkelds. Het kwam zo maar in me op.

Of... is het simpeler (mogelijk) om bv. een aansluiting voor een MP3-speler naar het dashboardkastje te trekken, zodat je er gewoon een 20 Gig speler aanhangt of zo? Maar ja, dan moet dat hele dashboard open, vrees ik. Brrrrr. :)

Iemand hier ervaring mee? Alle hulp wordt op prijs gesteld!

Ricambi Originali

RE: CD-Wisselaar Alfa 166 vervangen door MP3-lezer/wisselaar

wo feb 22, 2006 15:15

Je zou een I Pod aan je autoradio kunnen hangen via de line uitgangen achter in de radio, dat deed ik nog wellus met mn minidisc spelert... (en hem dan in het dashbordkastje leggen) kun je een plugje voor halen bij een electrowinkel. Moet je natuurlijk wel een AUX uitgang hebben op je autoradio.

Groetjes, Ro

Coldfire

wo feb 22, 2006 15:42

Geen idee of-ie dat heeft.

Afbeelding
Ziehier een foto van het dashboard. Bovenin het volkomen overbodige casettedeck. :)
Het betreft de versie met navigatie, wellicht dat dat wat zegt over de achterliggende audio? De navigatiecomputer is Siemens, geloof ik.... de audio dus ook?

Afbeelding
Links in de kofferbak is de wisselaar (onder de navigatie CD-rom) zichtbaar. Idealiter zou ik daar dus een MP3-lezend exemplaar inhangen. Maar of dat zo simpel is??

Als je een AUX zou moeten "creëren" zou je daar wellicht de uitgang voor het casettedeck voor kunnen misbruiken. Of praat ik nu poep? :)

Ricambi Originali

wo feb 22, 2006 15:50

Je zou daar idd het cassetedeck voor kunnen gebruiken, ze verkopen zelfs ''cassettes'' waar een snoertje uitkomt en dat is dan een soort gecreerde AUX uitgang, maar je kan snel genoeg zien of er een AUX uitgang opzit, aangezien je die dan kan selecteren op je autoradio.
Is dit niet hetgeval dan zou je dus idd nog kunnen overwegen om zon '' cassette'' aan te schaffen. (maar mooi is anders natuurlijk :wink: )

Groetjes, Ro

Coldfire

wo feb 22, 2006 16:06

Ik kan geen AUX selecteren op de stereo, geloof ik. Maar ik zal nog eens goed kijken.

Zo'n casetteding met snoertje is geen optie, natuurlijk. Ik vind de carkit eigenlijk al een gruwelijke verkrachting van dit schitterende dash. :D

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: CD-Wisselaar Alfa 166 vervangen door MP3-lezer/wisse

wo feb 22, 2006 17:18

Ik kan geen AUX selecteren op de stereo, geloof ik. Maar ik zal nog eens goed kijken.
Kan zijn dat je die eerst moet 'configureren'. Bij mijn losse JVC radio moest dat namelijk ook; voordat je een aux of ext kunt gebruiken moet je de radio als het ware vertellen dat die er ook is. Een ext heb je kennelijk al (wisselaar), er zal ook heus wel een manier zijn om de mp3-speler op de ext te pluggen, mocht dat moeten.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 22, 2006 19:44

Heeft een originele 166 radio niet een mini-iso aansluiting (of een erop lijkende) voor de cd speler ?

Ik weet dat er voor een bv een aantal Fiat modellen waarop alleen een Fiat cdspeler (=Blaupunkt) past, verloopjes gemaakt worden uit mini-din stekkertjes waardoor je een Ipod kan aansluiten en waarbij je stuurbediening intact blijft.

Adios, JR

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 22, 2006 20:02

Heeft een originele 166 radio niet een mini-iso aansluiting (of een erop lijkende) voor de cd speler ?

Ik weet dat er voor een bv een aantal Fiat modellen waarop alleen een Fiat cdspeler (=Blaupunkt) past, verloopjes gemaakt worden uit mini-din stekkertjes waardoor je een Ipod kan aansluiten en waarbij je stuurbediening intact blijft.

Adios, JR
heeft daar laatst geen artikel over in de Autovisie of Auto, Motor und Sport gestaan? Ik weet bijna zeker dat ik laatst ergens een lijst met leverbare stekkertjes in een autoblad heb gezien!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 22, 2006 20:50

Conrad verkoopt ze ook voor een paar euro. Je moet alleen de bezetting op de ISO stekker wisselen. Maar ik ken verder het ICS van de 166 niet.

Adios, JR

Coldfire

do feb 23, 2006 14:07

Voor de duidelijkheid: de auto heeft geen stuurbediening.

Het is natuurlijk wel een vereiste dat de reguliere knoppen van de stereo (volume, next) wel gewoon blijven werken.

Wanneer we het hebben over ISO-stekkertjes voor MP3 spelers, zitten we dan al met een opengereten dashboard, of hebben we het dan over het in de kofferbak vervangen van de CD-wisselaar door iets anders?? Ik vrees het eerste hè. :)

Coldfire

do feb 23, 2006 14:27

Kijk, bijvoorbeeld dit ding: JVC Wisselaar met MP3 functie. Hartstikke mooi, maar kan dat allemaal zo maar? Probleem 1 dat ik voorzie, is dat mijn auto maar een 6-wisselaar heeft. En dus ook maar 6 knoppen op het dash. :)

psillen
Guru
Guru

do feb 23, 2006 20:53

Voor de duidelijkheid: de auto heeft geen stuurbediening.
Hoe verander je dan van rijrichting met deze 166 :biggrin:

Soms maak ik ook zinvolle opmerkingen, toegegeven slechts zeer sporadisch. :wink:
Maar kijk eens op de site van de 166 club:
http://com2.runboard.com/balfaromeo166clubforum.faudio
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Terug naar “Algemene Technische vragen”