bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

GTAm 2000 cilinderkop

wo feb 22, 2006 14:22

http://www.furiani.de/Technik/

Furiani kan rep. GTAm cilinderkoppen leveren maar is een GTAm kop nu een piccolo 8 kleps twinsparkkop. Ik dacht nl. een monospark 16V??




Afbeelding

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 683
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

RE: GTAm 2000 cilinderkop

wo feb 22, 2006 14:45

een GTAm heeft gewoon 8 kleppen en twin spark dacht ik.... later is er wel een alfetta 16v geweest (autodelta)

maarre:

GTAm Zylinderkopf mit Ventilsitzringen, ohne Ventile 10440,00 €

:shock: :shock:

Wel een leuke site trouwens!

Andretti Molletti

RE: GTAm 2000 cilinderkop

wo feb 22, 2006 17:07

GTam cilinderkoppen hebben idd twee bougies per cilinder. (Twin Spark bestond toen nog niet ;) )
Daarnaast zijn het koppen die doorontwikkeld zijn vanuit de GTA serie, dus kleinere klephoek en vooral aangepaste en soms meegegoten inlaatspruitstukken welke een betere hoek van de inlaatkanalen waarborgd. Zie ook op de foto dat de inlaatzijde een aangegoten pasvlak heeft voor Spica of andere injectie systemen.
Daarnaast is de cilndekopbouten constructie uiterst apart!!! (Dit past dus niet op een 2 liter onderblok!)

later is men de injectie modellen door gaan ontwikkelen en heeft men terugvallend op 1 bougie per cilinder de 16 V ontwikkeld. Vooral door het lagere klep gewicht kon men nog hogere toerentallen bereiken. Door het veranderen van de zuigervorm en dus de verbrandingskamer kon men de giga voorontsteking van de standaard Nord en de GTA blokken verminderen waardoor het vermogensverlies van twee naar één bougie eigenlijk niet meer van toepassing was...
De ultime racemotor met een NORD als basis is toch de 2000 GTam met 16V kop en injectie.. dankzij de lichtere klepmassa kunnen toerentallen gehaald worden van bijna 10.000rpm (deze worden nu alleen nog beperkt door de zuigermassa) en dat geeft vermogens van om en nabij de 150 pk / liter..

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: GTAm 2000 cilinderkop

wo feb 22, 2006 17:22

=P~

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1818
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

RE: GTAm 2000 cilinderkop

wo feb 22, 2006 17:25

Staat ook o.a. een bliksems mooie Bert te koop daar....Afbeelding

Alfa Romeo GTV 2000, Bj.1975, 2.Hand
93.000Km. Giallo Piper interno nero. Color Verglasung.
Das hier präsentierte Fahrzeug befindet sich im Erstlack (!)
und wurde ausschließlich bei trockenem Wetter gefahren.

Einmaliger rostfreier Zustand!

Preis: € 16.500,00
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1312
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: GTAm 2000 cilinderkop

wo feb 22, 2006 20:38

Afbeelding
Kolben GTAm mit 3-Kolbenringen, Gewicht: 410 Gramm

Gave club, heb er altijd al eens langs willen gaan, is er alleen nog nooit van gekomen.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: GTAm 2000 cilinderkop

wo feb 22, 2006 21:11

Kun je volgens mij ook maar beter ''langs'' ...gaan.... :wink:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: GTAm 2000 cilinderkop

wo feb 22, 2006 21:23

Kun je volgens mij ook maar beter ''langs'' ...gaan.... :wink:
hoef je ook niet meer naar huis als je naar binnen gaat :jumping:
156

Andretti Molletti

Re: RE: GTAm 2000 cilinderkop

wo feb 22, 2006 23:01

Afbeelding
Kolben GTAm mit 3-Kolbenringen, Gewicht: 410 Gramm

Gave club, heb er altijd al eens langs willen gaan, is er alleen nog nooit van gekomen.
Das dus een foute zuiger... pcies zoals het niet moet..
Ik wijs even op de afstand zuigerveer...top zuiger.. en dat is nog niet het enige..Blinkt mooi, maar gaat niet werken ;)

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: GTAm 2000 cilinderkop

do feb 23, 2006 09:29

Wellicht moet een zuiger ook gehomologeerd zijn??? Ik heb de grijze GTAm van Furriani zien racen gedurende Nordschleife 3 uurs Marathon en het gaat op zeer fraaie,snelle wijze rond en ook de 1600GTA van Furiani is de snelste die ik tot nu toe heb gezien ( historische racerij ).
Helemaal a-technisch maar motor klinkt anders en wel minder vet en minder lange klap ondanks ongedempte side pipe maar meer modern a la Cosworth/Lotus Twin Cam uit zijn tijd.

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

Re: RE: GTAm 2000 cilinderkop

do feb 23, 2006 10:27

Afbeelding
Kolben GTAm mit 3-Kolbenringen, Gewicht: 410 Gramm

Gave club, heb er altijd al eens langs willen gaan, is er alleen nog nooit van gekomen.
Das dus een foute zuiger... pcies zoals het niet moet..
Ik wijs even op de afstand zuigerveer...top zuiger.. en dat is nog niet het enige..Blinkt mooi, maar gaat niet werken ;)
Maar gezien de diepte van de uitsparing voor de klep kan het weinig anders. Waarom is het nadelig? Kanteling ofzo?
Dirk - Giulia2000TS

Andretti Molletti

RE: GTAm 2000 cilinderkop

do feb 23, 2006 12:35

Ja, waarom is dat zo???

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1312
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: GTAm 2000 cilinderkop

do feb 23, 2006 14:13

Ok ik probeer een schot voor de boeg, boeren verstand weer eens laten werken :wink:

hogere slijtage:
Door de explosie wil de zuiger kantelen tov de zuigerpen
Kracht x arm, door de korte arm is er een hoge kracht op de zuigerwand.
(Maar aan de onderzijde zet de zuiger zich toch ook via een oliefilm af tov de cilinderwand.)

Verbranding:
Eigenlijk wil je juist een iets bollere ziuger. Dan zijn de klepuitsparingen minder diep tov de zuiger top.
Tijdens het vullen is de zuiger zeker vlak na bdp geen barriere voor de flow.
Tijdens het comprimeren krijg je een meer geleidelijke wervelingen, waardoor het mengsel beter wordt. En de klepuitsparing is niet meer een plek waar het vlamfront moeilijk bij komt.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: GTAm 2000 cilinderkop

do feb 23, 2006 14:19

Mij lijkt juist een zo plat mogelijke (dus niet 1) bol en 2) niet hoog) het best... waarom ? Omdat het zo in fatsoenlijke racemotoren is .. geen verstand (al dan niet boeren) voor nodig :biggrin:

Andretti Molletti

RE: GTAm 2000 cilinderkop

do feb 23, 2006 14:19

Hij heeft iig wel de gaatjes die de JTS motoren ontberen ;)


de hoogte boven de compressie veer is te groot.. daardoor heb je veel mengsel wat nooit zal verbranden.(of te laat )
Vlakke top (?) lijit me met de bolvormige verbrandingsruimte in de cilinderkop ook niet de weg naar veel compressie..
en ik denk zelfs dat de klepuitsparingen zo die zijn dat de randjes gaan gloeien in het ergste geval of gaan afbreken...
Vraag is met hoeveel voorontsteking zo'n motor moet draaien en dat zegt dan wel iets over de kwaliteit vd zuiger..

De zuiger is het hart ve motor... de cilinderkop de "brains"

in dit geval lijkt het een iel jochie met een waterhoofd... te weinig zuiger dus voor zulks een mooie kop!!

Terug naar “Algemene Technische vragen”