Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

3.0 V6 12v vraagjes

zo feb 26, 2006 14:54

Ik heb een aantal vragen over mijn v6-blok waar ik niet helemaal uitkom:

Afbeelding

Ik wil de distributieriem vervangen voor de zekerheid, nu heb ik daar volgens het instructieboek een special-tool voor nodig.. Is dit echt nodig of valt dat mee? Ik moet de spanner loshalen neem ik aan en dan de nokkenassen op het timing mark zetten, nieuwe riem erop, spanner vast... Is het zo simpel?? Kan iemand trouwens zien of ik een hydraulische of mechanische spannerrol heb? Die vraag werdt mij gisteren gesteld. Indien hysraulisch zou ik gelijk een overhaal-setje moeten bestellen om deze te vervangen...


Afbeelding

Verder heb ik nog een vraag over de riem die op de bovenste foto is te zien en naar het wiel linksonder loopt. Is dit zoals ik denk de stuurbekrachtigingspomp? Zo ja dan kan ik die er af laten want die gebruik ik niet. Andere vraag is nog of het klopt dat er geen spanner op de riem (is eraf op de foto) tussen startmotor en motorblok zit?

Alvast bedankt. :D
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: 3.0 V6 12v vraagjes

zo feb 26, 2006 14:59

De pomp links op de foto is inderdaad voor de stuurbekrachtiging. Die kan er dus af.

Rechts zit de dynamo, niet de startmotor. Daar zit inderdaad geen spanner op want die span je door de dynamo te verdraaien. Let op het sleufgat voor de bovenste bevestiging van de dynamo, dat is het stelbereik.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
chris75ts
Newbie
Newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: wo mar 02, 2005 20:29
Locatie: Almelo

RE: 3.0 V6 12v vraagjes

zo feb 26, 2006 15:14

Nee, die pomp links onder is een aircopomp.
Maar die kan er evengoed vanaf dan.

Suc6

Chris
Alfa 75 2.0 TwinSpark 1991

Alfa 75 2.0 TwinSpark 1990
met 34000KM voor spare parts

Gebruikersavatar
Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 852
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Spui / Blow Down City

RE: 3.0 V6 12v vraagjes

ma feb 27, 2006 21:07

Martijn,

De spanner is inderdaad een hydraulische spanner en nu heb je 4 opties;
deze spanner laten zitten
revisiesetje erin smurfen
ombouwen naar mechanische spanner
nieuwe mechanische spanner kopen en monteren

Speciaal gereedschap heb je niet nodig voor het blokkeren van de spanner, montage proces wijst zichzelf. Als je de distributie maar op tijd laat staan.
Theo Romeo
Afbeelding

RG

RE: 3.0 V6 12v vraagjes

ma feb 27, 2006 21:35

Distributie staat bij mij ook in de planning, dus keb al 's gezocht in oude topics. Hier heb je vast wel wat aan:

Hydraulische spanner V6 droogleggen....

Modificatie riemspanner V6

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: 3.0 V6 12v vraagjes

ma feb 27, 2006 23:29

Nog één aanvulling: dat speciale gereedschap gebruik ik ook altijd. Bij mij heet dat boortje nr.5. :wink:

Dit heb je dus nodig bij de al dan niet aangepaste hydrolische (ont)panner. Koop je een mechanische spanrol, dan heb je dat niet nodig.
Voor de aangepaste versie hoef je enkel wat gaatjes dicht te lassen en draad tappen in het olieretoergat, zodat je er een koploos imbusje o.i.d. in kunt schroeven. dat laatste moet ook als je over gaat op de mechanische spanrol.
revisiesetje heeft geen zin, want DE plaats van het meeste gezeik (letterlijk) is min of meer een koud op elkaar afdichting. vandaar ook de problemen. ](*,)

nog één p.s-je: niet schrikken van die zgn. aangepaste spanrol in het topic van Kai, want zo ingewikkeld is beslist niet nodig. :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”