De olie in mijn stuurbekrachtigingvaatje is git- en git-zwart. Ik kom tot de ontdekking dat deze eigenlijk rood hoort te zijn. Dus:

Peiling eindigde op wo mar 29, 2006 12:13

De olie in het vaatje is heel oud. Voeg de nieuwe olie toe en kijk of het niveau daalt en dus de pomp lekt.
50%
5
De huidige olie is niet de juiste olie; tap de oude olie af en vul de juiste olie bij. Check dan of het niveau daalt.
40%
4
Je hebt en veel groter probleem....
10%
1

Totaal aantal stemmen: 10
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

RE: Stuurbekrachtigingpomp 33

ma feb 27, 2006 11:55

De olie moet dus blijkbaar rood zijn :schrik:

Wat nu?

Huib
Guru
Guru

ma feb 27, 2006 12:28

Niet druk om maken.

Zo'n pomp gaat bijna nooit lekken, dus als die van jou kapot is kun je altijd een tweedehandsje (laten) monteren. Dat stelt qua arbeid niet zoveel voor.

Zorg eerst dat je zeker weet of het peil echt daalt, voordat je je zorgen gaat maken. Kun je foto's plaatsen van de pomp en de vervuiling, dan hebben we een beetje een indicatie?

Als je stuurbekrachtiging inderdaad lek is en hij lekt bij de pomp dan mag je je gelukkig prijzen, meestal is het het stuurhuis wat gaat lekken en dat kost veel meer.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

ma feb 27, 2006 13:16

hoi Huib,

Ik heb dit weekend nieuwe olie gehaald, maar schrok me een hoedje toen ik zag dat die rood was. Vandaar heb ik even snel die poll opgezet. Ik prijs me idd gelukkig want de pomp schijnt meestal te lekken op de poulie-as, en dan schijn je hem net zo goed weg te kunnen gooien?!

Ik heb wel een foto, maar kan m nu even nit online zetten. Het enige dat je trouwens op de foto ziet, is een deel van het rechterblok dat onder de olie zit. Ik ben helaas nog niet aan 'ruiken' toegekomen, de tip van Rob.

Gewoon olie bijvullen dus?

MarcoSprint
Full Member
Full Member

ma feb 27, 2006 18:56

Ik heb bij mijn 33 ook even de olie gecheckt van de stuurbekrachtiging en bij mij is hij ook zwart en ook bij mij was mijn niveau te laag(zat net nog een drupje aan het peilstokje). Ik moet eerlijk zijn dat ik in de anderhalf jaar dat ik hem heb er nooit naar gekeken heb, dus misschien heeft het altijd al te laag gestaan. Ik ga het nu in ider geval bijhouden. Mijn stuurhuis en hoezen zien er in ieder geval droog uit en ook de pomp ziet er droog uit. Succes ermee in ieder geval!
In bezit van Alfa 156 1.8 ts 16v SW uit 2004. Eerder een 33 1.5 QV uit 1986 ,een Alfasud Sprint 1.5 Veloce uit 1983, een 33 1.7 16v uit 1994 en een 146 1.6ts 16v uit 2000 gehad

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

ma feb 27, 2006 19:08

Als ik jou was zou ik de olie in het geheel verversen. Dit kun je doen door een slang op het laagste punt los te koppelen, dop van het vaatje af en de olie eruit laten lopen. Nu de slang weer vastzetten, nieuwe olie er in en de zaak ontluchten. Ontluchten doe door de motor te later draaien en dan het stuur eerst geheel naar rechts en dan geheel naar links te draaien. Dit een paar maal herhalen en dan de olie in het vaatje op peil brengen.
Als je dan het blok onder de pomp eens goed schoon maakt kan je zien of er nu rode olie op het blok komt te liggen, is dit het geval dan weet je zeker dat het aan je stuurbekrachtiging licht en niet aan het blok zelf. Veel succes

Jaap
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Andretti Molletti

Re: RE: Stuurbekrachtigingpomp 33

ma feb 27, 2006 20:19

Als ik jou was zou ik de olie in het geheel verversen. Dit kun je doen door een slang op het laagste punt los te koppelen, dop van het vaatje af en de olie eruit laten lopen. Nu de slang weer vastzetten, nieuwe olie er in en de zaak ontluchten. Ontluchten doe door de motor te later draaien en dan het stuur eerst geheel naar rechts en dan geheel naar links te draaien. Dit een paar maal herhalen en dan de olie in het vaatje op peil brengen.
Als je dan het blok onder de pomp eens goed schoon maakt kan je zien of er nu rode olie op het blok komt te liggen, is dit het geval dan weet je zeker dat het aan je stuurbekrachtiging licht en niet aan het blok zelf. Veel succes

Jaap
En nou naar Jaap luisteren want die heeft het goed!!!

Twan gaf je de juiste olio: dexron II-D olie moet je hebben

en alle stb-olio wordt na verloop van tijd zwart!!

Door de vele antwoorden zie je het bos niet meer ben ik bang...
Volledig aftappen, verversen ontluchten en niveau bijhouden!!!

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di feb 28, 2006 09:22

@Jaap :thumbs: kanjer! het zal geschieden.

De verkoper probeerde mij eerste dexron -III te verkopen, "maakt helemaal niets uit"... zei hij. Toch maar een busje -II meegenomen :lol:

@Dré: Valt wel mee hoor, een nadenkend mens telt voor twee :wink:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 28, 2006 10:39

Optie één is het simpelst en in prinsipe afdoende, maar voor het nette en om makkelijk e.v.t. lekkage op te sporen ga je voor de optie van Bertonejaap. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di feb 28, 2006 11:13

Ja, dat was ik al van plan. Iemand nog schoonmaaktips? Ik kom er onmogelijk bij.....kan je dat met een gardena-tuinspuiter op de laagste kracht-stand doen, of mol ik dan dingen? Zit nagenoeg geen electriek in de buurt toch(als ik het heel voorzichtig doe)

of eh....Wattestaafjes....mwoahahaha.....:wink:....
Wel leuk zo een poll trouwens, dit was mij eerste, en het voelde zo goed!!

Andretti Molletti

di feb 28, 2006 12:49

Op een mooie dag ... ;)

warme motor...(niet loeiheet .. zeg uurtje stilstaan na een ritje) .. inspuiten met goede velgenreiniger (zuur!!) en dan eventje laten inwerken, paar minuten meestal en met de hogedrukreiniger schoonspuiten...Je moet echt in je dynamo richten en dan nog is er weinig kans dat i stuk gaat..
Na het afspuiten half uurtje laten uitlekken en starten maar...loopt i beroerd dan je ontsteking droog maken ;)

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di feb 28, 2006 13:14

Klasse Dré, wat zou ik toch zonder jullie moeten....??

Jullie zoeken denk ik...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 28, 2006 13:24

Koop een busje motorreiniger van Comma of zo. Werkt goed en simpel. Beetje erop gieten, soppen met een oude kwast en afspoelen met water (plantenspuit :idea: ). Geeft weinig rotzooi en reinigt goed. :wink:
Zet er wel even een bak onder om de troep op te vangen. :!:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”