Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

drijfstanglagers uit voorzorg vervangen?

vr mar 10, 2006 10:59

Zit hier wat rond te neuzen en lees een aantal vervelende problemen die sommige mensen met hun 33je hebben. Aangezien mijn 33 16v nu zo rond de 2 ton gereden heeft en ik m af en toe flink de sporen geef, vroeg ik mij af of het wijs is om de drijfstanglagers / krukaslagers uit voorzorg te vernieuwen. Als ik het goed begrijp is dat makkelijk (dus niet al te duur) vanuit het carter te doen, zolang de krukas maar niet beschadigd is?

Iemand een idee wat deze voorzorgsbehandeling zou mogen kosten? Of zeggen jullie, niet aan een goedlopend blok klooien?

Het blok loopt en klink uitstekend en wil dit graag zo houden!
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

16vee

RE: drijfstanglagers uit voorzorg vervangen?

vr mar 10, 2006 11:06

Ik weet de prijs van reviseren niet, maar ik zou deze rijden totdat ie "kapot loopt", en dan een lopend(kopen wanner deze in de auto ligt) blok kopen en erin leggen. Een goed blok heb je al voor 200 euro. Heb ik ook gedaan en een blok is in twee flinke avonden om gelegt.

Dit is natuurlijk een mening, want er zit ook risoco aan dat er iets niet goed is aan het blok wat je koopt. Maar als je iemand mee neemt die er goed verstand van heeft kun je dit eenheel eind uitluiten.

tevens jou koppen, cilinders enz heeft ook al 2 ton gelopen, dus zou je je koppen oko een revisie moeten geven dan. Bij een jonger blok is alles ook jonger;)

En als jij je blok netjes behandeld door goeie olie te gebruiken, nieuwe filter af en toe en netjes warm te rijden kan ie nog lang mee gaan!

Succes!

arjen

vr mar 10, 2006 11:22

Ik ben het met 16vee eens.Hij loopt nu goed, dus zou ik er afblijven.Want met het juiste onderhoud kan je nog veel kilometers van je blokje genieten.

gr,
Arjen

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

vr mar 10, 2006 11:46

De motor wordt altijd eerst goed warm gereden alvorens die moet presteren(voor mij vanzelfsprekend met iedere motor). Uiteraard krijgt die regelmatig de lekkerste olie (agip sint2000) met TSL toevoeging .

Moet me natuurlijk ook niet gek laten maken door doem scenario's die zouden kunnen gebeuren, maar vroeg het me alleen af.

:thumbs:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Luc33
Guru
Guru

vr mar 10, 2006 12:04

En vooral het olie op peil houden. Het liefst op maximum. Weing olie vinden boxertjes niet leuk.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Huib
Guru
Guru

vr mar 10, 2006 12:22

Ik ben het ook eens 16vee.

Met nog een opmerking: drijfstanglagers kun je inderdaad van onderaf vervangen zonder de motor uit te bouwen. Voor de krukas lagers gaat dat niet.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Speeder

vr mar 10, 2006 12:27

Drijfstanglagers zijn wel een zwak punt van de alfa 33. Boven de twee ton zie je wel is dat ze gewoon te ver ingesleten zijn en beginnen te tikken. Op dat moment ben je meestal al te laat en is de boel ingesleten. Als jij een beetje handig bent, kan je de drijfstanglagers zelf vervangen door het uitlaatspruitstuk en de carterpan te verwijderen en vervolgens de bouten los te draaien. Krukaslagers gaan over het algemeen niet kapot. Zeker niet als je netjes smeert en goed warm rijd. Een setje drijfstanglagers zullen je de kop niet kosten, het is wel ff hobbyeen ;)

Greetz

Speeder

Rens 1.7QV
Guru
Guru

Re: RE: drijfstanglagers uit voorzorg vervangen?

vr mar 10, 2006 17:44

Drijfstanglagers zijn wel een zwak punt van de alfa 33. Boven de twee ton zie je wel is dat ze gewoon te ver ingesleten zijn en beginnen te tikken. Op dat moment ben je meestal al te laat en is de boel ingesleten.
Kletskoek, nu worden er wel eens lagers uitgereden, maar dat is te verwijten aan de chauffeur en niet aan de auto. Alles kan natuurlijk kapot, maar als je gezond met je boxermotor omspringt, dan draaien die ook gemakkelijk meer dan 2 ton. Zonder schade.

Een tijd terug was er een topic over hoge kilometerstanden, daar waren de boxermotoren ook bij vertegenwoordigd.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 10, 2006 17:56

If it ain't broke, don't try to fix it!

Dit geldt natuurlijk niet voor een distributieriem. :wink:

En verder lijkt mij hier geen sprake van een zwak punt. Zie post van Rens. En dan wil ik er nog wel aan toevoegen dat 2 ton nog erg weinig is zelfs! :o
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Mobster

vr mar 10, 2006 19:41

Als je zekerheid wilt, moet je even kijken naar de 4e cilinder, die het verste van de oliepomp, kijk even of er ev beetje speling op de zuigerstang zit en doe dan de onderkant even los, dan kun je zien of er slijtage is.

Indien ok, netjes erug vastzetten met de juiste aanhaalmomenten en goed kijken dat het terug goed op zijn plaats zit.

Ik geloof dat de zuigerstangen gemerkt zijn met kleurtjes, dit i.v.m. speling, dus als je de lagerschalen wil vervangen, eerst kijken naar de kleurtjes.

@allesandro, dit is idd géén zwak punt v.e. boxer, maar als je al eentje gezien hebt die een tijdlang onder min. oliepeil gelopen heeft, dan ga je wel anders denken.

Groeten.

Huib
Guru
Guru

vr mar 10, 2006 21:03

Als je zekerheid wilt, moet je even kijken naar de 4e cilinder, die het verste van de oliepomp, kijk even of er ev beetje speling op de zuigerstang zit en doe dan de onderkant even los, dan kun je zien of er slijtage is.
Cilinder 4 is de achterste, die zit het dichtse bij de oliepomp. Bedoel je niet cilinder 1?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Speeder

vr mar 10, 2006 21:13

Indien ok, netjes erug vastzetten met de juiste aanhaalmomenten en goed kijken dat het terug goed op zijn plaats zit.

Ik geloof dat de zuigerstangen gemerkt zijn met kleurtjes, dit i.v.m. speling, dus als je de lagerschalen wil vervangen, eerst kijken naar de kleurtjes.

@allesandro, dit is idd géén zwak punt v.e. boxer, maar als je al eentje gezien hebt die een tijdlang onder min. oliepeil gelopen heeft, dan ga je wel anders denken.

Groeten.
Ik ben het er helemaal mee eens dat je ze niet moet vervangen als ze nog goed zijn, dus idd eerst even die check uitvoeren. Ik heb het destijds ook gedaan, en bij mij waren ze redelijk versleten. Als de kop al is gevlakt is geweest, en het blok rond de 210.000 gelopen heeft gaan ze er vaak uit. Dit werd mij verteld door een ervaren monteur bij Sam van Lingen...

Mobster

vr mar 10, 2006 21:15

ja Huib, kan ook zijn dat het cillinder 1 is, iig de verste van de oliepomp.

pff, maar vier cilinders in een boxer en kan ze nu al niet onthouden :lol: :roll:

164 Q4

vr mar 10, 2006 22:26

Beter nog is ze even nameten met een stripje Plastigage, Flexigauge of hoe ze ook allemaal heten. Dan weet je het precies.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 10, 2006 22:31

Beter nog is ze even nameten met een stripje Plastigage, Flexigauge of hoe ze ook allemaal heten. Dan weet je het precies.
inderdaad. niet meteen het goedkoopste spul, maar zeer afdoend !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”