Knopjes

Motor leidt eigen leven?

ma mar 13, 2006 00:45

Hallo,

Vanmiddag had ik iets raars met m'n 75TS... Het is slechts 1 keer voorgekomen, maar toch maak ik me er een beetje zorgen over. Ik was door een dorp aan het rijden, en ging stapvoets een bocht om... het laadstroomlampje en oliedruklampje gingen branden, wat vaker gebeurt maar verder nergens invloed op heeft, direct daarna lichtte echter het oliepeillampje heel eventjes op en toen viel de motor in 1 keer stil :? Opnieuw gestart, en niks meer aan het handje. Dus doorgereden naar het tankstation, want ik moest tanken.. daarna weer de auto gestart en onmiddelijk lichtten alle dashboardlampjes op en bleven weer het oliedruklampje en laadstroomlampje branden (wat dus vaker gebeurt), maar nu maakte de auto uit zichzelf toeren; van stationair naar de 2500 en weer terug en naar de 2000 en weer terug. Ik ben toen gewoon aangereden met de gedachte dat het misschien vanzelf weg zou gaan, dat gebeurde echter niet. De auto reed uit zichzelf al 60km/h zonder dat ik überhaupt gas gaf, en schokte daarbij ook een beetje. Ik heb toen de auto naast de kant gezet en de motor af gezet, en opnieuw gestart, en toen geen problemen meer! Ik ben kort daarna nog naar m'n vriendin gereden, en nu net op de terugweg gingen de dashboardlampjes opnieuw branden, waarbij de 2 gebruikelijke lampjes daarna bleven knipperen, maar dit keer zonder verdere consequenties qua gedrag van de motor.

Mijn vraag is dus, wat kon vanmiddag de oorzaak zijn van het probleem wat ik had? Mijzelf lijkt het dat hij op de 1 of andere manier dacht dat hij meer brandstof moest inspuiten, dus de lambda-sonde of de LMM die even op hol waren geslagen? Kan het iets zijn wat misschien met de vorst te maken heeft?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Motor leidt eigen leven?

ma mar 13, 2006 11:38

Gasklepscharnierpunt bevroren? :? heb ik eens gehad bij de 33. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

16vee

Re: RE: Motor leidt eigen leven?

ma mar 13, 2006 13:56

Gasklepscharnierpunt bevroren? :? heb ik eens gehad bij de 33. :wink:
Ja, dat zou het heel goed al kunnen zijn.. ff smeren doet al wonderen:)

Andretti Molletti

ma mar 13, 2006 14:10

Dat kan bijna niet met deze symptomen van brandende lampjes ;)

Spanningsprobleem, en wrslijk laadt je dynamo niet goed bij.. Als de boordspanning te laag ordt krijg je dit soort symptomen..

De intelligentie ve mm-systeem zegt bij te lage spanning het toerental verhogen zodat er beter geladen wordt door de dynamo...
+kabels nalopen en dynamo spanning meten.. (belast)

Knopjes

di mar 14, 2006 02:02

Ok, bedankt voor de antwoorden :) Dat verhaal van dat mijn dynamo waarschijnlijk niet goed bij laadt zou wel eens kunnen, en daarnaast vermoed ik ook dat de accu z'n beste jaren achter zich heeft, want 's-ochtends als het echt koud is lijkt hij toch wat moeizamer te starten dan anders. Ook gaan de dashboardlampjes meestal branden als ik net voor een stoplicht sta te wachten, dus bij stationair toerental. Tja, zo'n dingetjes zoals dit zijn te verwachten na bijna 16 jaar en dik 211.000 km ;) De laadstroom van de dynamo zou belast 14.4V moeten zijn, als ik m'n lessen op de MTS goed herinner? En de spanning over de accu rond de 12,5V zonder extra verbruikers ingeschakeld? Ik zal morgen dan eens wat metingen verrichten...

Mocht het zo zijn dat m'n dynamo versleten is, wat zijn dan de kosten van een revisie? Want dat lijkt me een betere optie dan een andere 2de handse kopen die straks misschien ook slecht is...

Terug naar “Algemene Technische vragen”