Gebruikersavatar
Bart Librecht
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: zo sep 25, 2005 12:18
Locatie: Kalken(Belgie)

Schuren en plamuren bertone

di mei 16, 2006 12:10

Zo,de roest is weggewerkt en nu is het tijd om de bert te beginnen schuren en plamuren!
Mijn vraag is,hoeveel keer moet auto geschuurd worden en met welke korrel schuurpapier begin ik eerst?
Door vorige restaurateur is rechterflank niet mooi strak gemaakt dus moet ik dit verbeteren!Ga de flank met houten blokje schuren!
Alle tips zijn welkom!
Mag ik plamuur rechtstreeks op epoxyverf zetten?Heb roest gestraald en geschuurd,dan in fertan gezet en daarna epoxyverf over gezet!!
alfa GT 1,9 JTD distinctive 2005
alfa 156 SW 2006
alfa spider 2000 veloce 1979
alfa GTV 1750 1970(verkocht)
alfa 145 1.6 boxer 1995(verkocht)
ducati 748R 2001
zundapp CS 50 1970
zundapp combinette 1958

Rees-Cees

RE: Schuren en plamuren bertone

di mei 16, 2006 13:03

Mooi werk.

Ik neem aan dat de auto na het schuren en plamuren naar de autospuiter gaat om daar een nieuwe verflaag te krijgen.

De autospuiter zou ik daarom ook zeker vragen wat wel en niet kan mbt soorten verf, plamuur ed. Het zou vervelend zijn als de door de spuiter opgebrachte verf weg zou branden door een verkeerde onderlaag.

Succes er mee.

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: Schuren en plamuren bertone

di mei 16, 2006 13:05

Ik denk het wel, gewoon ff proberen. Als de plamuur eraf brokkelt tijdens het schuren kan je epoxyverf niet als ondergrond gebruiken :wink:

Een en ander hangt allemaal sterk van je plamuurkunsten af. Als je goed plamuurt hoef je niet zo gek veel weg te schuren, dus kan je een fijne korrel nemen (180). Als je veel moet wegschuren zou ik 100 gebruiken, anders ben je een eeuw aan het schuren. Vooral de plamuur randen goed schuren, die zie je anders zeker weer terug. Je mag GEEN overgang van plamuur naar metaal voelen! Vervolgens met 220 0f 280 alle krassen/putjes eruit schuren. Dan het geheel met Filler spuiten, dan met 500 afschuren, niet teveel want dan schuur je alle filler weer weg. Dan de boel goed ontvetten en de definitieve lak erover.
suc6
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
Carabinieri
Full Member
Full Member
Berichten: 473
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:45

RE: Schuren en plamuren bertone

di mei 16, 2006 13:12

Effe onbescheiden. :wink:

Ik snap echt niet wanneer het eigenlijk niet je beroep is dat je zelf een auto gaat strak maken ! Een gerestaureerde auto staat en valt met het spuitwerk en strak zijn, al het overige is zelf te doen of over te doen (een lelijke bumper vervangen, bekleding netjes maken, etc.). De meeste spuiters kunnen een complete carroserie niet eens goed strak krijgen (te veel haast), laat staan een amateur.

Laatst op de Registerdag een schitterende Bertone, prachtige kleur en alles tip-top, alleen je zag de schuurstrepen op het dak :shock: :? . En er was een aardig vermogen aan de auto besteed, waarom nu geen goede spuiter ? In mijn ogen doodzonde en die kosten op de uiteindelijke kosten zullen het ook niet, (goed) restaureren is gewoon prijzig.

Dus mijn advies, ff doorsparen en een goede spuiter zoeken en ook zijn werk bekijken (een bumpertje spuiten kunnen ze allemaal).

En o ja, Epoxy na Fertan heeft geen zin, moet op kaal staal worden aangebracht. En op sommige expoxy kan gelijk plamuur worden aangebracht.

Gebruikersavatar
Bart Librecht
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: zo sep 25, 2005 12:18
Locatie: Kalken(Belgie)

RE: Schuren en plamuren bertone

di mei 16, 2006 13:12

Auto,wordt inderdaad kompleet gespoten!
Heb op dak en kofferklep kleine blutsen van hagelbui,heb 2 soorten plamuur gekocht,gewone van motip en dan fijne plamuur uit een tube van 3M,welke gebruiken
denken jullie?
Denk wagen ook in de spuitplamuur te zetten nadien,want wil hem echt perfect hebben!
Is schuurkorrel 500 fijn genoeg om hem daarna in de lak te zetten?
Bedankt vr de tips
alfa GT 1,9 JTD distinctive 2005
alfa 156 SW 2006
alfa spider 2000 veloce 1979
alfa GTV 1750 1970(verkocht)
alfa 145 1.6 boxer 1995(verkocht)
ducati 748R 2001
zundapp CS 50 1970
zundapp combinette 1958

Gebruikersavatar
Bart Librecht
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: zo sep 25, 2005 12:18
Locatie: Kalken(Belgie)

RE: Schuren en plamuren bertone

di mei 16, 2006 13:20

@ Giulia75:Ga auto wel niet zelf spuiten,vriend van mij gaat dit doen en heeft al honderden auto's gespoten en hij komt wel eens kijken vr ik hem aflever en zal zelf nog wel eens kleinigheden
strak maken als het niet goed is!!Hij wint met zijn getunde en uitgebouwde Honda Civic elke tuningwedstrijd,dus zal spuitwerk wel ok zijn zeker?
Wil wel zelf zoveel mogelijk werk zelf doen!
Heb epoxy van Ferpox over Fertan gezet als extra protectie!
alfa GT 1,9 JTD distinctive 2005
alfa 156 SW 2006
alfa spider 2000 veloce 1979
alfa GTV 1750 1970(verkocht)
alfa 145 1.6 boxer 1995(verkocht)
ducati 748R 2001
zundapp CS 50 1970
zundapp combinette 1958

Gebruikersavatar
Carabinieri
Full Member
Full Member
Berichten: 473
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:45

RE: Schuren en plamuren bertone

di mei 16, 2006 13:31

Het is alleen een advies, dus zelf weten.

Onder spuiter bedoel ik dus eigenlijk plaatwerker, hoe goed een spuiter ook is hij kan nooit een auto strak spuiten. Alles staat en valt met de basis !

Epoxy bijt zich als het ware in het staal en dat lukt niet wanneer er Fertan onder zit, kun je net zo goed een primer gebruiken. De epoxy geeft dus geen extra bescherming zoals jij het zegt. En met 500 kun je een auto niet klaar maken voor spuiten en stem je materialen af met je vriend de spuiter om de redenen die Cees gaf.

Succes.

Gebruikersavatar
Bart Librecht
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: zo sep 25, 2005 12:18
Locatie: Kalken(Belgie)

RE: Schuren en plamuren bertone

di mei 16, 2006 13:45

Bedankt Giulia75,
Ga zeker eerst mijn vriend eens raadplegen hoe het verder moet,hij is wel tijdelijk buiten strijd door gebroken ruggewervel!!
Net nu ik 2 weken verlof heb en dus tijd heb om even aan project te werken!!
Dat strak maken zal hij zeker als de beste weten en kunnen want die tuningcars die hij allemaal doet en die ik al gezien heb zijn echt TOP!!
Zal eens stukje over epoxy plamuren om te kijken of alles wel goed hecht!
Bedankt alvast vr de reakties
alfa GT 1,9 JTD distinctive 2005
alfa 156 SW 2006
alfa spider 2000 veloce 1979
alfa GTV 1750 1970(verkocht)
alfa 145 1.6 boxer 1995(verkocht)
ducati 748R 2001
zundapp CS 50 1970
zundapp combinette 1958

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: Schuren en plamuren bertone

di mei 16, 2006 14:05

Oh sorry hoor, ik dacht dat het om een hobby project ging en niet om de auto professioneel in concours staat te krijgen. In dat geval mag je je portemonnaie opentrekken.

@giulia, wellicht zijn er ook nog mensen die met iets minder dan pro shit akkoord gaan.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
Bart Librecht
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: zo sep 25, 2005 12:18
Locatie: Kalken(Belgie)

RE: Schuren en plamuren bertone

di mei 16, 2006 17:13

Concour elegance staat moet hij niet worden,maar moet wel netjes en strak zijn!
Op een euro kijk ik zeker niet als het op restauratie aankomt,je kan ook alles laten doen bij proffesional en dan betaal je stukken van mensen,maar bij mij zijn mijn auto's hobby en wil ik zoveel mogelijk zelf doen dan heb ik er een goed gevoel door ook!Kan ook lopen stoefen met mijn auto en zeggen dat ik alles zelf heb gedaan,maar zo ben ik niet!Hij moet goed rijden en proper zijn en vooral van genieten en
RIJDEN!!De meesten poetsen en kijken er meer na dan ermee te rijden!!
Groetjes Bart
alfa GT 1,9 JTD distinctive 2005
alfa 156 SW 2006
alfa spider 2000 veloce 1979
alfa GTV 1750 1970(verkocht)
alfa 145 1.6 boxer 1995(verkocht)
ducati 748R 2001
zundapp CS 50 1970
zundapp combinette 1958

Rees-Cees

Re: RE: Schuren en plamuren bertone

di mei 16, 2006 17:17

Bedankt Giulia75,
Ga zeker eerst mijn vriend eens raadplegen hoe het verder moet,hij is wel tijdelijk buiten strijd door gebroken ruggewervel!!
Net nu ik 2 weken verlof heb en dus tijd heb om even aan project te werken!!
Dat strak maken zal hij zeker als de beste weten en kunnen want die tuningcars die hij allemaal doet en die ik al gezien heb zijn echt TOP!!
Zal eens stukje over epoxy plamuren om te kijken of alles wel goed hecht!
Bedankt alvast vr de reakties
huh?
Mooi werk.

Ik neem aan dat de auto na het schuren en plamuren naar de autospuiter gaat om daar een nieuwe verflaag te krijgen.

De autospuiter zou ik daarom ook zeker vragen wat wel en niet kan mbt soorten verf, plamuur ed. Het zou vervelend zijn als de door de spuiter opgebrachte verf weg zou branden door een verkeerde onderlaag.

Succes er mee.

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

RE: Schuren en plamuren bertone

di mei 16, 2006 21:59

Hoi Bart,

Je kunt het natuurlijk zelf doen, maar dan inderdaad onder begeleiding van iemand die er verstand van heeft. Strak maken van de body is echt een vakwerk.

Ik heb het ooit zelf geprobeerd. De spuiter is vervolgens nog een week bezig geweest om mijn gepruts weer te herstellen. En ik had toch echt het idee dat ik het heel goed had gedaan.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Schuren en plamuren bertone

di mei 16, 2006 22:00

vraag aan je vriend war voor lak hij gaat gebruiken. Meestal is het een systeem nl de ondergrond, de`plamuur, de epoxiegrondlak etc. Dezen zijn allwn op elkaar afgestemd. En voordat je hem laat spuiten als laatste schuren met water en korrel 1000 of 1200 daarme krijg je hem mooi strak. Veel suc6
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8244
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Schuren en plamuren bertone

di mei 16, 2006 22:25

Als je het nooit gedaan hebt, niet doen.
Je gaat er meer tijd in steken dan je lief is het resultaat zal wellicht minder zijn dan je minimaal in gedachte had.

Strak maken is een vak!!!!!!!
Dat moet je laten doen door iemand met heel veel ervaring, anders ga je strakjes zeker alle putjes krasjes oneffenheden zien.
Zonde van tijd en geld.

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Schuren en plamuren bertone

di mei 16, 2006 22:31

Misschien weet je het al maar je moet veel aandacht besteden aan het plamuren. Als volgt je brengt aan op de plek waar het nodig is, daarna strak trekken en dan laten drogen. Daarna goed glad schuren dan bedoel ik dus echt glad. Daarna weer plamuur erop zelfde verhaal nog een keer tot het mooi gelijk is. De eerste keren zakt het plamuur nog in en beetje bij beetje krijg je een mooi resultaat. Breng het ook aan op de butsen van die veroorzaakt zijn door de hagel hier hetzelfde toepassen en je ziet ze niet meer.

Voor het schuren gebruik voor het eerste gedeelte de schuurmachine om het meest groffe weg te krijgen. daarna alles met de hand schuren is pokke werk maar je krijgt er het beste resultaat mee.

succes gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Terug naar “Algemene Technische vragen”