Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

Welke bouten om uitlaat te monteren

di feb 15, 2005 13:18

Ciao Alfisti,

Momenteel ligt de uitlaat los onder mn 75 om de pakkingen tussen spruitsuk en blok en spruitstuk en middendemper te vervangen maar die wil ik er toch weer zsm onder zetten. De bouten die er van af komen zijn toch enigszins "afgekant" door al het brute geweld dat we er op los hebben moeten laten om ze uberhaupt los te krijgen, dus die wil ik graag vervangen.

Nou heb ik mij laten vertellen dat je daarvoor het beste koperen bouten kunt gebruiken omdat die met de uitlaat zelf mee uitzetten als die warm wordt. Nou was ik gisteren in de ijzerhandel en daar bezwoeren ze me dat koper te zacht zou zijn en dat ik zelfs volgens de wet stalen bouten moest gebruiken. De bouten die van de aansluiting bij het blok afkomen zijn toch echt van koper, die bij de aansluiting tussen middendemper en spruitstuk volgens mij ook.

Wie weet er (uit ervaring) wat het beste werkt? Is er ook een intelligentere manier om spruitsuk en demper te verbinden? Nu zat dat vast met een moer-bout verbinding maar dat is dus een hoop ellende om die los te krijgen (een kant blokkeren en andere kant schroeven). Twee zaten er trouwens vast met een inbus schroef, hoe moet het officieel?

Bvd!!!!

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: Welke bouten om uitlaat te monteren

di feb 15, 2005 13:53

Ciao Alfisti,

Momenteel ligt de uitlaat los onder mn 75 om de pakkingen tussen spruitsuk en blok en spruitstuk en middendemper te vervangen maar die wil ik er toch weer zsm onder zetten. De bouten die er van af komen zijn toch enigszins "afgekant" door al het brute geweld dat we er op los hebben moeten laten om ze uberhaupt los te krijgen, dus die wil ik graag vervangen.

Nou heb ik mij laten vertellen dat je daarvoor het beste koperen bouten kunt gebruiken omdat die met de uitlaat zelf mee uitzetten als die warm wordt. Nou was ik gisteren in de ijzerhandel en daar bezwoeren ze me dat koper te zacht zou zijn en dat ik zelfs volgens de wet stalen bouten moest gebruiken. De bouten die van de aansluiting bij het blok afkomen zijn toch echt van koper, die bij de aansluiting tussen middendemper en spruitstuk volgens mij ook.

Wie weet er (uit ervaring) wat het beste werkt? Is er ook een intelligentere manier om spruitsuk en demper te verbinden? Nu zat dat vast met een moer-bout verbinding maar dat is dus een hoop ellende om die los te krijgen (een kant blokkeren en andere kant schroeven). Twee zaten er trouwens vast met een inbus schroef, hoe moet het officieel?

Bvd!!!!

Koperen bouten lijken me idd te zacht.
Wellicht messing daar dit ietsje harder is.

Bouten bij de aansluiting van het blok, waarschijnlijk bedoel je waarmee het spruitstuk wordt vastgezet. Deze worden vastgezet met moeren (spoed 1mm).
In het blok zitten dan weer tapeinden.
Rest gewoon vastzetten met stalen bouten en voor montage voorzien van molykoot :!:

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Welke bouten om uitlaat te monteren

di feb 15, 2005 21:27

Ik gebruik altijd RVS bouten en moeren. Scheelt weer een hoop gekloot als je het ooit weer wil loshalen.
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Maxtor
Guru
Guru

di feb 15, 2005 21:54

De tapeinden uit het blok zijn die van koper of gewoon van metaal?

Als die van koper zijn dan gaat dat toch anders werken dan metalen bouten met gevolg dat je je tapeind naar de kloten helpt door de werkingen van de verschillende metalen?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Floor
Guru
Guru

Re: RE: Welke bouten om uitlaat te monteren

di feb 15, 2005 22:14

Als die van koper zijn dan gaat dat toch anders werken dan metalen bouten met gevolg dat je je tapeind naar de kloten helpt door de werkingen van de verschillende metalen?
Gewoon metaal.
Oo==v==oO

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 15, 2005 22:53

Gewoon metaal.
Dr zit géén enkel koper boutje of moertje aan een Alfa Romeo. :!:

Correct my if i am wrong :wink:
Laatst gewijzigd door AlfettaOwner op wo feb 16, 2005 10:38, 2 keer totaal gewijzigd.

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

di feb 15, 2005 23:17

Gewoon metaal.
Dr zit géén enkel koper boutje of moertje aan een Alfa Romeo. :!:

Correct my if i am wrong :wink:
[-X De uitlaatmoeren zijn toch echt van koper, origineel :wink:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Pinin01
Advanced Member
Advanced Member

di feb 15, 2005 23:22

Ik was vandaag bij Henk Prins in Bredevoort (werkelijk de hemel op aarde!) en heb daar de gereviseerde kop van een Nordblok staan te bewonderen. Daar waren koperen moeren op gemonteerd.
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 15, 2005 23:28

Nu vraag ik me af of het koper of messing is? :roll:
Koper is toch veel te zacht lijkt me?

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

di feb 15, 2005 23:31

Nu vraag ik me af of het koper of messing is? :roll:
Koper is toch veel te zacht lijkt me?
Koper, koper en niets anders dan koper :!: :wink:

Je wilt terugkrabbelen he. [-X :blue_lol:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

don515jz
Full Member
Full Member

wo feb 16, 2005 01:25

Ik denk dat het begrip bout en een moer door elkaar wordt gehaald.
De tapeinden in de kop zijn van staal met aan twee kanten verschillende spoed, M 8x1,25 in de kop, M 8x1voor de moer. Ik heb hier hoge messing moeren gemonteerd zodat het tapeind volledig in de moer bijft, er steekt geen schroefdraad buiten de moer en kan ook niet verroesten. Ook even opletten met de maat van sluitringen als je een gietijzeren spruitstuk hebt, daar zit nl een kamer in waar de ring in moet passen en een standaard sluitring is net te groot en draagt dan op de rand. En voor de andere flensverbindingen RVS bouten en ringen voorzien van messing moeren. Voor de juiste spullen is een bezoek een de betere bouten en moeren handel aan te bevelen.

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 16, 2005 08:33

Dank voor jullie reacties!

Zal ik er een polletje van maken? :D

kroehlur

wo feb 16, 2005 08:51

@Alfettaowner: Er zit ook een koper moer aan je dynamo als het goed is. :wink:

En koper is het echt. Geen messing. Koper is zacht maar ook weer niet zo zacht. Het is geen papiermache ofzo. 8) Verder - hoe hard draai je je uitlaatspruitstuk vast dan? Dat aanhaalmoment kunnen ze echt goed hebben. Het is trouwens echt een genot om die dingen af te draaien. Had eens een VW typ 181 en moest de uitlaat vervangen. Dat was pas een pokke kl*te rotklus. :evil: :evil: :evil:

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 16, 2005 10:41

Ik denk dat het begrip bout en een moer door elkaar wordt gehaald.
De tapeinden in de kop zijn van staal met aan twee kanten verschillende spoed, M 8x1,25 in de kop, M 8x1voor de moer. Ik heb hier hoge messing moeren gemonteerd zodat het tapeind volledig in de moer bijft, er steekt geen schroefdraad buiten de moer en kan ook niet verroesten. Ook even opletten met de maat van sluitringen als je een gietijzeren spruitstuk hebt, daar zit nl een kamer in waar de ring in moet passen en een standaard sluitring is net te groot en draagt dan op de rand. En voor de andere flensverbindingen RVS bouten en ringen voorzien van messing moeren. Voor de juiste spullen is een bezoek een de betere bouten en moeren handel aan te bevelen.
Haha, we weten wel wat een moer bout of tapeind is hoor :wink:
Ik wist ook dat het geen stalen moeren motten zijn.
Maar........dacht dat het wellicht messing is omdat dit (naar mij lijkt) ietje harder is dan koper. 8-[

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 16, 2005 10:43

[quote="kroehlur"]@Alfettaowner: Er zit ook een koper moer aan je dynamo als het goed is. :wink:

Jaja, sla me maar om de oren :^o
Is zeker die rare platte moer die net tegen het blok aanzit. :roll:

Terug naar “Algemene Technische vragen”