Ik heb eens een testje gedaan met en zonder de fiche van de nokkenasversteller derop.
Ik was gewoon eens curieus hoeveel het juist uitmaakt, maar blijkbaar toch heel wat.
Voor de geinteresseerden, hier zijn de grafieken.
Greetz Nick

Voor een optimalere vulling, moet je vanonder de inlaat vroeger zetten zodat de inlaat ongeveer bij het odp sluit, en dan in de hogere toeren 4500... weer later om een optimale vulling te hebben.
De klepoverlap is bij de lagere toeren dan ook wel groter, wat dan weer nadelig is.
Bij lage toeren moeten de inlaatkleppen juist laat opengaan en vroeg bij hoge toeren (voor BDP). Sluiten doen ze ruim na ODP.
Ik vroeg mij alleen af, of er echt geregeld wordt, dus vervroegen onderin, en verlaten bovenin. Of dat het eenmaal opspringt en zo blijft.
Die wordt wel degelijk geregeld. Als je wilt zien hoe en wanneer dan moet je er even een 12V lampje parallel over aansluiten dan kun je precies zien wanneer hij aangestuurd wordt.
Volgende stap is het mechanisme bekrachtigen zodat het ingeschakeld blijft, zo kan ik zien wat er dan als grafiek gaat uitkomen.
Ook niet moeilijk, als je de versteller losmaakt en er via een schakelaar 12V opzet dan kun je zelf bepalen wanneer hij in of uit staat. Daarbij de Motronic niet aansluiten of er moet een diode tussen.
Wat betreft mijne turbo, als je vanonder in meer koppel kunt halen, en dit zonder weer maar eens meer turbodruk te zetten, dan zou ik wel eens overwegen om dit mechanisme over te bouwen op mijn evo. En dit dan met hetzelfde nokprofiel nog als de evo, het is het proberen waard.
Je moet er ook niet MEER turbodruk op zetten maar hij moet VROEGER beginnen met druk maken. Onderin draait een turbo maar wat voor spek en bonen mee en begint pas boven een bepaalde toerental zich nuttig te maken. Hoe en bij welk toerental is afhankelijk van de grote, compressor en turbinenrad, kwaliteit van de turbo etc. Er zijn ook turbo's die variabel zijn zodat ze bij weinig gas al flink toeren maken. Zoiets was wel geschikt.
Wat die variabele nokkenas aangaat; die kun je niet zomaar op een niet geregelde motor zetten zonder daarbij ook de cilinderkop aan te moeten passen.
Als je op circuit rijdt zijn zo een dingen niet zo belangrijk vermits je daar altijd volgas rijdt, maar voor mij op de baan wel dus, toch wel handig. Alle kleine beetjes helpen.
Vergis jij je daar even lelijk in. In haarspeldbochten moet een F1 wagen ook behoorlijk terug in toeren en kun je het vermogen in dat toerengebied echt niet negeren wil niet als laatste over de finish. Alhoewel zo'n motor natuurlijk wel onvergelijkbaar piekerig blijft in verhouding tot personenwagens
Nick
Als je op circuit rijdt zijn zo een dingen niet zo belangrijk vermits je daar altijd volgas rijdt, maar voor mij op de baan wel dus, toch wel handig. Alle kleine beetjes helpen.Nick
Ja oke, eerder open en later dicht is natuurlijk voor het vermogen gunstiger. Maar als je alleen gebruik maakt van de nokkenasversteller en als je wilt dat die later sluit, dan zal die ook later open moeten.als je wilt dat je meer vulling krijgt en dus de inlaat later wilt laten sl;uiten hoef je niet perse later te openen. Je hebt daar ook gewoon andere nokkenassen voor die een grotere openingshoek hebben. Dus en eerder open en later dicht.
Overlap moet liever wel groter zijn. Dat vroeger open en later dicht geld dus even voor de nok zelf hé?