Kabouter
Junior Member
Junior Member

Bestuurdersdeur Giulia muurvast. Tips??

do sep 28, 2006 21:14

Sinds een week of twee zit mijn deur aan de bestuurderszijde muurvast. Erg lastig, vooral nu met de APK op komst. Wat is het geval:

Het slot en het de drukknop om te open, doen het nog wel en drukken de hevel aan de binnenkant van de deur ook naar binnen. Ik heb de deurgreep al verwijderd om evt verder in te kunnen drukken, zonder resultaat.

Als je de hevel indrukt, blijft deze ingedrukt staan. Duw je echter op de deur dan springt ie weer terug naar "neutraal".

Het is me 1x gelukt om de deur open te krijgen, waarna ik de slotvanger heb losgedraaid, deur dichtgedaan en weer op die afstelling heb vastgedraaid. Toen pakte de deur alleen op het buitenste tandje van de vanger. Nadat ik hem weer wat meer naar buiten wou stellen, zodat ie hem ook op het binnenste tandje pakt, zat ie weer muurvast. :cry:

Lastig is wel dat je zowel de slotvanger, als het mechanisme niet los kan schroeven met de deur er nog in. Ook de scharnieren losdraaien lukt niet.

Iemand nog tips om hem los te krijgen, of kent iemand het probleem? Belangrijk uitgangspunt is dat de deur wel heel losmoet... :?

Bedankt & groeten!

Bas
SCARB lid: 4326: Giulietta Sprint - 1958, 156 SW JTD 2005, Gehad: Giulia 1300 TI, Grigio Indaco, 1968

tommie
Guru
Guru

RE: Bestuurdersdeur Giulia muurvast. Tips??

do sep 28, 2006 22:23

kun je de deurbekleding er niet nu uithalen en eventueel op die manier van binnenuit ergens bij komen?
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

vr sep 29, 2006 00:40

Zelfde vaker meegemaakt, vooral met achterdeuren. Moet je inderdaad voor in de deur zijn of slot anderszins demonteren. Kon in sommige gevallen door binnenhendel volledig uit te trekken en vervolgens schop tegen de deur te geven deze open krijgen. Tijdelijke oplossing is een flinke berg WD40 over het binnenwerk van het slot spuiten. Uiteindelijk is het toch een kwestie van het slotmechaniek verangen, want het komt geheid terug.

Kabouter
Junior Member
Junior Member

vr sep 29, 2006 16:18

Maar wat was er dan precies versleten bij jou? Waar klemde die dan op?

Het binnenwerk is nu al zo vet/soepel als wat, als gevolg van Dinitrol en de nodige WD40 aan de buitenkant van de deur... Wil dolgraag het mechaniek vervangen, maar zolang de boel nog vastzit kan dat niet. Alle schroeven zitten in het afgeschermde gedeelte van de slotvanger. :x

Het is ook een beetje een vicieuze circel, aangezien ik er nu slecht bij kan met de stoel er nog voorgemonteerd. En deze weghalen is bijna niet te doen met de deur er nog in.

Tja, trappen tegen een deur ben ik nooit fan van geweest... :(
SCARB lid: 4326: Giulietta Sprint - 1958, 156 SW JTD 2005, Gehad: Giulia 1300 TI, Grigio Indaco, 1968

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

za sep 30, 2006 13:08

Dat was het gekke. Ik kon zelf eigenlijk niet echt iets ontdekken waarop ie klemde. Met de hendel van binnenuit kan je in ieder geval wel het slot verder opentrekken en dan zelfs nog een klein stukje verder als je de binnengreep verwijderd hebt en zelf aan de stang trekt.

Ik denk dat het bij ook meer corrosie dan slijtage zal zijn geweest, het ging immers om de deuren die ik het minst vaak gebruikte. Ik heb het overigens ook een keer de andere kant opgehad: toen klikte het slot niet meer goed vast en ging in de bocht de deur ineens open. Binnenbekleding van de deur strippen terwijl die nog dicht zit is in ieder geval een bereklus.

gtv 105.21
Full Member
Full Member

zo okt 01, 2006 20:03

ik heb eens gehad dat er iets in de deur vanger was afgebroken, de deur wou tot de eerste stand en dan niet verder, is iets wat je heel slecht ziet als je de deur vanger bekijkt en helaas was de deur alleen verder open te krijgen met geweld.

dus heb je hem open bekijk dan deur vanger ook eens heel goed.
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Kabouter
Junior Member
Junior Member

zo okt 01, 2006 23:10

Ben bang dat het hier ook zover is... Vandaag de deurrubbers aan de binnenkant er tussenuit getrokken om wat meer te kunnen bewegen, maar hoe ik de deur ook heen en weer wiebel in zijn vergrendeling: los wil die niet.

Ben bang dat de volgende stap, het uitboren van het slot wordt vanuit de binnenzijde, maar daar heb ik eigenlijk helemaal geen trek in. klotezooi.

:evil:

AG
Full Member
Full Member

ma okt 02, 2006 06:25

Je kan de voorste scharnieren van binnenuit losmaken, daarna de deur eruit trekken. Alleen je vanger blijft zitten geloof ik maar je krijgt wel genoeg ruimte om dan de slotvanger met een beiteltje kapot te maken.

AG

pb2k
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 02, 2006 09:04

mijn linkerdeur klemt nogal als ik hem vanaf buiten wil openen. dat komt doordat de deurklink het slot niet hoog genoeg tilt, het interne mechaniek is niet toereikend genoeg. van binnenuit kan ik hem wel makkelijk openen.
ik wil het mechaniek een keer er uit halen en dat afstellen, zover als dat mogelijk is.

mijn workaround : het mechanisme van het raam verwijderd, ik kan het raam dus vanaf buiten omlaag trekken. dan kan ik bij de ontgrendelaar. :idea: meer oplossingen nodig? :D
Bertone GTJ 1975 2.0 (helaas die is weg) / Lancia dedra 1.8 vvt
na mijn studie weer een bertone ! :) (2011)

Kabouter
Junior Member
Junior Member

Re: RE: Bestuurdersdeur Giulia muurvast. Tips??

ma okt 02, 2006 10:55

Je kan de voorste scharnieren van binnenuit losmaken, daarna de deur eruit trekken. Alleen je vanger blijft zitten geloof ik maar je krijgt wel genoeg ruimte om dan de slotvanger met een beiteltje kapot te maken.

AG
Hoe maak je die dan los? De scharnieren zitten toch vanaf de buitenkant vd deur (tussen de deur en de carrosserie), geschroefd? Als die scharnieren los kunnen, til je toch zo de deur eruit?

Begrijp niet helemaal wat je bedoelt met het beiteltje en de slotvanger... :? ?

Thanks voor meedenken!

Grtn, Bas

Kabouter
Junior Member
Junior Member

Re: RE: Bestuurdersdeur Giulia muurvast. Tips??

ma okt 02, 2006 10:57

mijn workaround : het mechanisme van het raam verwijderd, ik kan het raam dus vanaf buiten omlaag trekken. dan kan ik bij de ontgrendelaar. :idea: meer oplossingen nodig? :D
Uhh, de ontgrendelaar? Als mijn raam naar beneden is, kun je bij een Giulia (daar heb jij het toch ook over?) nergens meer bij...

pb2k
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 02, 2006 17:01

ik rijd in een bertone, maar het blijft hetzelfde : ik open de deur met de binnenste deurklink door een open raam. het lijkt dan wel net alsof ik in mijn eigen auto inbreek, maar het werkt wel :D
Bertone GTJ 1975 2.0 (helaas die is weg) / Lancia dedra 1.8 vvt
na mijn studie weer een bertone ! :) (2011)

AG
Full Member
Full Member

do okt 05, 2006 05:28

De scharnieren zitten door de a-stijl geschroefd, dus bij de voeten het skai losmaken en ergens onder het dashboard zitten m8 moeren. Als je slotvanger kapot is dan is er een stukje ijzer naar beneden gevallen dit kan je dan met een beiteltje weghakken waarna je de deur gewoon open kan maken.

AG

Terug naar “Algemene Technische vragen”