Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

wo dec 29, 2004 13:15

Veel Alfa's hebben een niet goed weergevende temp meter. de 156 heeft daar ook vaak problemen mee. Warm rijden en dan temp handmatig opmeten. Als ie rond de 80 graden is, niets aan doen.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Marco B

wo dec 29, 2004 14:40

@ Marco B,

klopt,maar voor mij was het even bevestiging zoeken van een vermoeden,en normaal rijd ik door naar de dealer waar ik de auto gekocht heb (Otten in Breda) en daar ben ik tevreden over de service,
nu ben ik om snel te zijn even naar een niet nader te noemen dealert in de buurt geweest,en daar is mijn mening dat ik daar niet graag kom wederom bevestigd.
Idd, in zo'n geval kun je toch beter het zekere voor het onzekere nemen. Beter dan je motor in de soep laten draaien.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

wo dec 29, 2004 17:56

@Marco:

Dre gaf het ok al aan. Meet nou even je feitelijke temperatuur van je koelsysteem. Als die ongeveer 80 a 90 graden is, is er geen probleem. Is die wel lager dan pakweg 75 graden dan blijft je thermostaat waarschijnlijk open staan. want of het nu 20 graden is of min 10. je werktemperatuur moet uiteindelijk hetzelfde zijn, daar is een thermostaan nou voor. :wink:
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op ma jan 03, 2005 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

iceking

Thermostaat

zo jan 02, 2005 02:25

Mijn ervaring met alfa's; thermostaat is kapot/gaat kapot. Hoe langer je doorrijdt hoe slechter de thermostaat wordt en minder warm het water wordt. Voor ca 25 euro heb je een nieuwe...

Marco B

Re: Thermostaat

ma jan 03, 2005 11:24

Mijn ervaring met alfa's; thermostaat is kapot/gaat kapot. Hoe langer je doorrijdt hoe slechter de thermostaat wordt en minder warm het water wordt. Voor ca 25 euro heb je een nieuwe...
Hoe minder warm het water wordt? Ik neem aan dat je bedoelt dat hij als maar slechter een juiste benadering van de temperatuur weergeeft? :wink:

Marco

iceking

ma jan 03, 2005 14:05

Hoe minder warm het water wordt? Ik neem aan dat je bedoelt dat hij als maar slechter een juiste benadering van de temperatuur weergeeft? :wink:

Marco[/quote]

Wat ik bedoelde was het volgende; mijn vriendin heeft een alfa 146 TD. en de temperatuur begon langzaam (maand tijd) aan steeds hoger op te lopen totat deze een keertje kookte en kop gescheurd tijdens een warme dag :cry: .
Blijbaar ging de thermostaat steeds dichter staan bij dezelfde termperatuur. Dus nieuwe kop erop gezet en thermostaat en loopt nu alweer 40.000 km als een zonnetje.
Bij mijn 75 werd de motor helemaal niet warm ca 50 graden. Nieuwe thermostaat en doet het weer als een zonnetje.

Gr Ernst

Marco B

ma jan 03, 2005 15:42

Mijn vriendin heeft een alfa 146 TD. en de temperatuur begon langzaam (maand tijd) aan steeds hoger op te lopen totat deze een keertje kookte en kop gescheurd tijdens een warme dag :cry: .
Blijbaar ging de thermostaat steeds dichter staan bij dezelfde termperatuur. Dus nieuwe kop erop gezet en thermostaat en loopt nu alweer 40.000 km als een zonnetje.
Bij mijn 75 werd de motor helemaal niet warm ca 50 graden. Nieuwe thermostaat en doet het weer als een zonnetje.

Gr Ernst
Hieruit moet ik dus opmaken dat een defecte thermostaat voor slechte prestaties zorgt? Dus als de thermostaat zeg maar 50 graden aangeeft, dan houd de motor in of zo? Lijkt me een beetje vreemd, maar kan natuurlijk ook aan mij liggen ;)

matra sports
Guru
Guru

ma jan 03, 2005 16:46

Heb zelf twee thermostaten versleten in een jaar. Kan zijn dat deze uit een maandagochtendrun kwamen af fabriek dus slechte serie, maar dit terzijde. De temperatuur liep niet verder op dan maximaal 70 graden. Heb daarom de feitelijke temperatuur opgenomen en deze bleek ook niet hoger dan 70 graden te reiken. Thermostaat domweg twee keer stuk. Áls eerder vermeld zou ik je thermostaat gewoon nieuw ( laten ) zetten. Een blok hoort thermisch in orde te zijn voor goede prestaties en lange levensduur :!:

Marco B

di jan 04, 2005 10:00

Heb zelf twee thermostaten versleten in een jaar. Kan zijn dat deze uit een maandagochtendrun kwamen af fabriek dus slechte serie, maar dit terzijde. De temperatuur liep niet verder op dan maximaal 70 graden. Heb daarom de feitelijke temperatuur opgenomen en deze bleek ook niet hoger dan 70 graden te reiken. Thermostaat domweg twee keer stuk. Áls eerder vermeld zou ik je thermostaat gewoon nieuw ( laten ) zetten. Een blok hoort thermisch in orde te zijn voor goede prestaties en lange levensduur :!:
Heb je gewoon de temperatuur van de koelvloeistof opgemeten met een hoge capaciteits thermometer (weck thermometer ofzo)? Ik vind het wel vreemd dat het blok toch even warm was als de thermostaat aangaf.

Ik heb gisteren gebeld met de dealer en die heeft tegen mij gezegt dat een defecte thermometer helemaal niets te maken heeft met de prestaties van het blok. Het enigste nadeel was dat de kachel niet meer op zijn max kon verwarmen, omdat hij "denkt" dat de motor pas 70 graden is, klinkt ook erg logisch trouwens.

Ik weet niet hoe het bij de nieuwere alfa's is en wat voor een alfa jij op dat moment had?

Chiel

di jan 04, 2005 10:16

Ik ga wel bang worden als een dealer dat zegt hoor! Kort door de bocht - bullshit. Een motor is een samenstel van mechnische onderdelen die berekend worden op een bepaalde bedrijfstemperatuur. Wellicht kun je een verschil van 5 graden niet echt voelen maar reken maar dat je het ziet in de levensduur - dat wil dus zeggen dat er meer slijtage optreed. Meer slijtage is het gevolg van meer wrijving en die wijving moet worden overwonnen door de verbranding.

Ik zou naar een andere dealer zoeken.

P.s. Heb hetzelfe aan de hand met een 33 - temp.meter geeft 60 graden en een beetje aan. Maar de is pas vervangen thermostaat gaat netjes open (te zien aan het verdampen van het ijs wat er afgelopen week op zat). Heb de temp van het koelwater niet gemeten (hoe zou je dat moeten doen overigens, in het reservoir?) maar gevoelsmatig zeg ik dat de kans dat het in de meter zit aanzienlijk is....

Marco B

di jan 04, 2005 10:33

Ik ga wel bang worden als een dealer dat zegt hoor! Kort door de bocht - bullshit. Een motor is een samenstel van mechnische onderdelen die berekend worden op een bepaalde bedrijfstemperatuur. Wellicht kun je een verschil van 5 graden niet echt voelen maar reken maar dat je het ziet in de levensduur - dat wil dus zeggen dat er meer slijtage optreed. Meer slijtage is het gevolg van meer wrijving en die wijving moet worden overwonnen door de verbranding.

Ik zou naar een andere dealer zoeken.

P.s. Heb hetzelfe aan de hand met een 33 - temp.meter geeft 60 graden en een beetje aan. Maar de is pas vervangen thermostaat gaat netjes open (te zien aan het verdampen van het ijs wat er afgelopen week op zat). Heb de temp van het koelwater niet gemeten (hoe zou je dat moeten doen overigens, in het reservoir?) maar gevoelsmatig zeg ik dat de kans dat het in de meter zit aanzienlijk is....
Dat klopt, maar ik vraag me af of er een relatie is tussen de thermostaat en het motorblok. Daar mee wil ik zeggen dat de thermostaat toch alleen de temperatuur van het blok aangeeft en de kachel regelt. Het lijkt me sterk dat de motor niet warmer wordt omdat de thermostaat dat ook niet doet? De motor draaid immers gewoon en moet arbeid verzetten. En arbeid levert energie, in dit geval warmte.

Maar ik ga zometeen een andere dealer bellen waar ik sowieso meer vertrouwen in heb maar iets verder van mijn woonplaats afligt. De dealer die ik gisteren gebeld had is Leo Martens en die staat sowieso niet zo hoog in het vaandel.

Gr,

Marco B
Laatst gewijzigd door Marco B op di jan 04, 2005 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Chiel

di jan 04, 2005 10:45

Eh, nou, nee....

De thermostaat is eigenlijk de scheiding tussen twee koelwater-circuits. Het eerste circuit is inderdaad alleen door het blok. De motor komt in eerste instantie op temperatuur door de interne verbranding en de wrijving van het draaien....bij een bepaalde temperatuur schakelt de thermostaat open en wordt de radiateur betrokken in het geheel. Deze koelt het water tot een bepaalde bedrijfstemperatuur.

Verwissel de temperatuur opnemen niet met de thermostaat - de temp opnemen doet niks anders dan zijn vinger in het koelwater steken en er een getalletje bij produceren. Die heeft geen invloed op de feitelijke temperatuur zelf, hij registreert alleen....

Vandaar dat er inderdaad geen keiharde relatie is tussen het temperatuur-klokje in je interieur en de thermostaat.....

Got it? Of praat ik poep?

Marco B

di jan 04, 2005 11:51

Eh, nou, nee....

De thermostaat is eigenlijk de scheiding tussen twee koelwater-circuits. Het eerste circuit is inderdaad alleen door het blok. De motor komt in eerste instantie op temperatuur door de interne verbranding en de wrijving van het draaien....bij een bepaalde temperatuur schakelt de thermostaat open en wordt de radiateur betrokken in het geheel. Deze koelt het water tot een bepaalde bedrijfstemperatuur.

Verwissel de temperatuur opnemen niet met de thermostaat - de temp opnemen doet niks anders dan zijn vinger in het koelwater steken en er een getalletje bij produceren. Die heeft geen invloed op de feitelijke temperatuur zelf, hij registreert alleen....

Vandaar dat er inderdaad geen keiharde relatie is tussen het temperatuur-klokje in je interieur en de thermostaat.....

Got it? Of praat ik poep?
Thnx, I got it :)

Marco B

wo jan 05, 2005 07:58

Sinds gisteren geeft mijn metertje weer 80 graden aan. Ik denk toch dat het koude weer parte heeft gespeeld hierin.

Ik wil graag iedereen bedanken voor hun reactie(s)!

Gr,

Marco

Chiel

wo jan 05, 2005 08:52

Any time!

Terug naar “Algemene Technische vragen”