giulialex
Newbie
Newbie

montage cilinderbussen

vr mar 04, 2005 10:19

Ik ben bezig een 1600 blokje te reviseren als vingeroefening om m'n 2 liter aan te pakken en zolang iig een goed blok te hebben om mee te rijden.

Die 1600 ligt nu uitelkaar en is al in de wasmachine geweest en is brandschoon. ik heb nu alleen een probleem met de bussen. Drie zitten er nog in (muurvast) en een ligt ernaast.

wat zijn de tips & tricks bij het loshalen danwel terugzetten van die bussen? en hoe wordt de passing in het blok afgedicht?

Alvast bedankt
GT junior (scalino) 2.0
Gereden: Giulia 1.6

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: montage cilinderbussen

vr mar 04, 2005 12:26

Rossen ?

Bij montage moet er iig een o-ring onder en dan moeten de bussen uiteindelijk allemaal evenveel uitsteken boven het blok (0.2 geloof ik ?)..

Joel
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

vr mar 04, 2005 12:41

Van onderaf met stuk hout er tegenaan tikken. Kan erg vast zitten.
Afdichting is idd dmw rubberen ringen. ALTIJD VERNIEUWEN!
GT 1600 Junior

Eric
Advanced Member
Advanced Member

vr mar 04, 2005 13:07

Nooit rossen... :shock:
als je die rand van de bus stuk slaat of op het blok zelf slaat ben je zuur.
Tip tijdens de TC meeting bij Mugello: Paar dagen laten weken in een litertje (of twee) goedkope Cola. Volgens Toine komen ze daar zeker mee los.
Wat ik zelf heb gedaan: Een voetplaat laten draaien die precies vanaf de onderzijde in de bus past, met een uitstekende rand rondom waarmee de bus gelijk matig omhoog kan worden gedrukt. In het hart van die voetplaat een gat boren, een stalen strip tussen de twee tapeinden zetten, ook daar in de hartlijn een gat boren, draadeind er doorheen en door de voetplaat, moetjes erop en draaien maar. Met beleid komt alles los....
(Hoop dat de omschrijving een beetje duidelijk is)
SCARB 00694

Eric
Advanced Member
Advanced Member

vr mar 04, 2005 13:09

O ja, en inderdaad altijd die O-ringetjes vernieuwen. Die dingen lijken meer op een elastiekje dan op een O-ring, zo dun zijn ze.
SCARB 00694

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mar 04, 2005 14:29

Griptang op de rand van de bus en met een ringsleutel op de krukaspoelie de zuiger omhoog draaien!!! Wedden dat ze zo los gaan? Is uiteraard alleen van toepassing als het niet om hergebruik gaat........ :wink:
Dirk - Giulia2000TS

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: montage cilinderbussen

vr mar 04, 2005 15:02

Griptang op de rand van de bus en met een ringsleutel op de krukaspoelie de zuiger omhoog draaien!!! Wedden dat ze zo los gaan?
Om hoeveel ? :roll:

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mar 04, 2005 16:25

Moeren op de tapeinden draaien en dan blok onderste boven op een houten plank eh...ja, rossen dus... 8-[
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mar 04, 2005 18:16

Griptang op de rand van de bus en met een ringsleutel op de krukaspoelie de zuiger omhoog draaien!!! Wedden dat ze zo los gaan?
Om 4 licht beschadigde TS zuigers?!?! :biggrin:
Dirk - Giulia2000TS

Andretti Molletti

vr mar 04, 2005 23:29

Lekker laten zitten en honen met een hoonsteentje in een boormasjien????

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

za mar 05, 2005 13:46

Om 4 licht beschadigde TS zuigers?!?! :biggrin:
Oh ja Dirk, ik heb laatst dat weggesprongen zuigerpenborgveertje teruggevonden ! Gevangen in een spinneweb, was waarschijnlijk niet eetbaar voor de spin :lol:

giulialex
Newbie
Newbie

za mar 05, 2005 14:28

Ok 3 bussen laten zitten en honen, maar de vierde is beschadigd dus die kan ik niet zomaar terug zetten (zuiger zat helemaal vast).
Ik heb wel nieuwe zuigers en een andere bruikbare bus, maar ik weet niet of je zomaar nieuwe (originele) zuigesr in de 3 oude bussen kan zetten en een in een nieuwe bus?
Moet de bussendan wellicht op ovaliteit meten. De speling op de zuigerveren als ik die in de oude bussen zet is iig. acceptabel (minder dan 0,4 mm)....
GT junior (scalino) 2.0
Gereden: Giulia 1.6

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

za mar 05, 2005 14:50

Ook oppassen dat die ene die je er dadelijk met een nieuwe o-ring inzet net zoveel boven het blok uitsteekt !

Volgens mij kan je best 1 nieuwe ertussen hebben zitten, als het hoonpatroon van de andere 3maar geschikt is voor de nieuwe zuigerveren... correct me if I'm wrong

Die zuigerveerspeling van 0.4 zegt m.i. niet zoveel..

Andretti Molletti

za mar 05, 2005 17:59

dan zou ik alle bussen toch maar vervangen .. geen oude zuigers in andere oude bussen zetten... je moet idd je zuigerspeling en ovaliteit meten..

Als je een goede brander hebt kun je je blok rondom je bussen verwarmen en dan je bussen laten schrikken met een koude natte lap... de bussentrekker zoals hierboven beschreven is ideaal... maar als je je bussen niet heel hoeft te houden....

164 Q4

za mar 05, 2005 18:29

Bussen hoeven niet heel? :twisted: Een dikke strip op de bus lassen, motor op z'n kop draaien en met een moker en een dikke stang klop je hem er zo uit.
Ik zou trouwens ook alle bussen en zuigers met veren vervangen. Kosten niet eens zo veel.

Terug naar “Algemene Technische vragen”