Gebruikersavatar
alipapa
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: zo sep 10, 2006 18:20
Locatie: ZW Brabant

Molykote pasta G.

wo nov 15, 2006 11:49

Misschien toch leuk of handig om te weten, Molykote Pasta G heb ik al heel lang in huis, een klein tubetje dat maar niet leeg wil raken omdat je er heel erg weinig van nodig hebt.
Het enige wat je er bij nodig hebt is een stukje zeemleer om bijvoorbeeld kruktappen en lagerschalen, cylinders en alles wat met een nauwe passing verbonden wordt in te poetsen/ lappen zonder geknoei met olie.
Trouwens de draadeinden van kopbouten hiermee poetsen is ook heel slim, makkelijk los en vast en precies en allemaal gelijk op spanning met het juiste aanhaalkoppel !!!!
Met een hoeveelheid die niet meer is als een paar rijstkorrels kan je een heel motorblok droog in elkaar zetten zonder een druppel olie te gebruiken en het mooie is dat alles nog lichter draait dan dat het ingeolied is, ideaal ook ,dank zij noodsmeereigenschappen, voor de eerste minuten van een nieuw opgebouwde motor.
Een ander voordeel is dat bij de montage de kans dat zand en stof op de komponenten blijven plakken beduidend lager of nihil is vanwege het ontbreken van plakkende olie en zo nodig bij een foutje heel makkelijk is weg te blazen.
`k moest het even kwijt,
Arie

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Molykote pasta G.

wo nov 15, 2006 12:00

Leuk om te weten, vaak zit je wat te knoeien met kleverig "pasta" of olie's.

Is het spul duur?

Gebruikersavatar
alipapa
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: zo sep 10, 2006 18:20
Locatie: ZW Brabant

RE: Molykote pasta G.

wo nov 15, 2006 14:36

Hoe duur het is weet ik niet, het is al zo erg lang geleden dat ik het heb aangeschaft.
http://www.mavom.nl/default.asp?CID=229 ,hier zal je wel wat vinden.
Gebruik trouwens voor lagers ed het vet genaamd BR2, dit is een normaal lagervet met een toevoeging.
Een soortgelijk vet werd ook voor wiellagers van vrachtwagens en aanhangers gebruikt door sommige expediteurs, opvallend was dat ik aan die expediteurs die dat vet gebruikten nooit wiellagers verkocht !

Bij een groot autoparts bedrijf moet het allemaal wel te koop zijn, dus niet een shopje voor wielsierringen en autoradio`sen wat chinese rim-ram, echt zo`n zaak waar men speciaal autogereedschap en andere garage equipment verkoopt voor garagebedrijven.
Ook wil ik heel nadrukkelijk zeggen dat de Molykote producten, hoewel ze veelal zwart van kleur zijn ,ze toch helemaal niets te maken hebben met grafiet-based producten.
Het belangrijkste bestanddeel van de Molykote producten is de stof Molybdeen disulfide.

Voor prive gebruik heb ik alleen pasta-G en BR2 vet in huis/schuur.

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: Molykote pasta G.

wo nov 15, 2006 20:14

dit zijn de betere topics :wink:
156

harold
Full Member
Full Member
Berichten: 337
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:20
Locatie: Naarden
Contacteer: Website

Re: RE: Molykote pasta G.

wo nov 15, 2006 21:19

Het belangrijkste bestanddeel van de Molykote producten is de stof Molybdeen disulfide.
.
yep, MoS2; (mos-twee volgens mijn vader ;)
hij zweerde vroeger bij de Molykote-producten (onderhoud en revisie van automotoren en versnellingsbakrevisies)
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

Gebruikersavatar
alipapa
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: zo sep 10, 2006 18:20
Locatie: ZW Brabant

RE: Molykote pasta G.

wo nov 15, 2006 21:41

Dank U,
Toch was ik niet compleet met mijn overzicht van wat ik gebruik voor de auto, een ding had ik nog vergeten , en wel de tube siliconenpasta.Wat is er nu zo bijzonder aan de siliconenpasta?
Als je niet beter weet houdt je het voor vaseline maar dat is het beslist niet.
Wel het is enorm temperatuur bestendig, zuurvrij, niet geleidend, niet in water oplosbaar heel sterk chemisch bestendig en erg waterafstotend en toch ook wel iets afdichtend, in chemische laboratoria wordt het veel gebruikt voor glas-rubberverbindingen omdat het ook bij hoge temperatuur niet vastbakt.
Waarvoor en waar gebruik ik dit aan de auto, wel om met het eenvoudige te beginnen, water en kachelslangen er netjes helemaal van buiten mee inwrijven houdt de slang soepel en voorkomt corrosie/hard worden van het rubber en de binnenkant van de slang bij de uiteinden insmeren voorkomt vastbakken, wel prettig als je eens een slang los haalt.
De bougiekabels ,tules en doppen ermee doen evenals de bobine(s) en verdelerkap van binnen en buiten houdt de boel voor de lange duur heel waterafstotend zodanig dat een draaiende motor met een forse waterdruk afgespoten kan worden zonder dat de motor afslaat, maar een hogedrukreiniger is iets te veel van het goede, dus dat maar niet doen.
Papieren en andere dunne pakkingen hiermee doen is heel slim, ze blijven soepel,vergaan niet en kunnen in geval van nood dikwijls hergebruikt worden.
Mijn siliconenpraatje is niet helemaal afgelopen
In noodgevallen heb ik ook gewone hobby silikonen kit gebruikt om een kleppendekselpakking te maken, het schijnt in ontwikkelingslanden veel gebruikt te worden in de garages en hier in een wat kleinere imposante en dure verpakking ook aangeboden te worden voor dat doel.

Gebruikersavatar
alipapa
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: zo sep 10, 2006 18:20
Locatie: ZW Brabant

RE: Molykote pasta G.

wo nov 15, 2006 22:18

Harold,
Het bestaat nog en is nog steeds niet overtroffen al zullen de vlotte babbels in de reklame en op de buis je de indruk geven dat er nu iets veel nieuws en veel beters is.

Ik moet opeens denken aan de jaren 44/45, toen kwamen er duizenden voertuigen zo uit de fabrieken voor militaire toepassingen, die werden echt niet allemaal netjes ingereden en ververst na de eerste 1000 Km en verder iedere 2500 Km zoals toen gebruikelijk was, pasta G in de fabriek en wat ruimere toleranties en stampen maar, daarmee is de tweede wereldoorlog gewonnen.
Als autofabrikant was men er ook toen natuurlijk niet zo enthousiast over uit omzet overwegingen en vele decennia lang waren toevoegingen volgens de garantievoorwaarden verboden, zoals bv Molkote A als olie supplement.
In die tijd dat olie verversen nog om de 2500 tot 5000 km moest reed ik met mijn leswagen 25 tot 30 duizend km met molykote A toevoeging en had een olieverbruik van 0,5 liter op 10 000 km en ruim na 100.000 km was dat een liter geworden met een Simca 1500 (90 pk) die toen net zo snel was als een Porsche 356.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”