Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: wil niet meer aanslaan na bougies te hebben vervangen

ma mar 07, 2005 16:48

Oei, ik heb hier blijkbaar een polemiek opgestart die niet de bedoeling was.... :oops:
Maar kom ,we zijn idd. een club en we moeten alles kunnen bespreken ;)
Danzij Huib's posting volg ik nu voor de volle 100 % wat er eigenlijk bedoeld wordt....dat het gevaarlijk is voor ons om tips te geven aan iemand die compleet niks van een auto weet. Je zal maar schrijven "ontlucht je remmen" en ééntje denkt dat ie z'n nippels moet opendraaien en dan een ritje gaan maken :schrik:

Denk dat dat vooral bedoeld wordt, maar ikzelf dacht even dat men minder interessante vragen ging negeren (verkeerd begrepen, dus, kan gebeuren ;) )
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Maxtor
Guru
Guru

ma mar 07, 2005 16:56

Advies voor Twan,

Koop een vraagbaak en ga die eens doornemen, zelfs al in het instructieboekje van je auto zelf staat vaak (tenminste bij die van mijn type 2 dan) hoe je bepaalde zaken kan oplossen.

Vragen kan geen kwaad, maar eerst een beetje voorkennis generen is zoals velen al zeggen een goed punt.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Joel
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

ma mar 07, 2005 16:59

Het staat vrij om te vragen wat je wilt en gelukkig is er op dit forum altijd wel iemand die een serieus antwoord wilt geven. Het gevaar hier is echter dat er al gauw teveel antwoorden worden gegeven. Nu heeft Twan onnodig nieuwe bougiekabels gekocht. Als hij eerst zijn eigen werk nog eens goed gecontroleerd had, was dat niet nodig geweest...

Het is natuurlijk goed dat jij nu het probleem gevonden hebt, maar je hebt het wel eerst zelf gecreeerd. En bovendien heb je niet alle adviezen opgevolgd want 1 van de eerste adviezen was om te controleren of alle kabels wel goed zaten. Je moet altijd bedenken dat als een auto het eerst wel doet en na sleutelwerk niet meer, dat je heel goed alles controleerd wat je zelf gedaan hebt. Overal waar je met je handen in de buurt bent geweest even nalopen. En niet meer dan dat.

Ik wil je ook niet ontmoedigen om voortaan nog aan je auto te sleutelen, maar koop alsjeblieft een behoorlijk boek en ga dat lezen. En vraag desnoods voordat je aan je auto gaat sleutelen hier om advies waar precies op te letten. En volg die adviezen dan ook op.
GT 1600 Junior

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mar 07, 2005 17:18

Iedereen heeft het moeten leren, dus daar valt niets over te zeggen. Maar als je de Vsnaar wilt spannen en je hier moet vragen hoe de snaar er uit ziet, is er toch iets mis. Een bobine kabel los trekken gebeurt ons allemaal wel eens, maar als je de theorie niet weet, is het moeilijk storing zoeken, en nog moeilijker uit te leggen omdat er geen dingen uitgesloten worden. Zoals: dat onderdeel is goed, daar ligt het niet aan. Verder met het volgende... Het blijft gissen zo.

Er zijn de afgelopen tijd aardig wat thermosstaten vervangen hier op het forum. Als er een luchtbel voor de thermosstaat blijft zitten, sta je mooi je koppakking eruit te stoken! Da's dus een gevaarlijker klusje dan je op het eerste gezicht zult denken. En zo zijn er nog plenty voorbeelden op te noemen.

Als iemand al zoiets wil doen, vraag dan aan een mede forumer om te helpen, of om een zeer gedetaileerde beschrijving. Helemaal als het over remmen of ophanging gaat.

Iedereen moet wél blijven vragen, daar is het forum voor, maar bedenk wel waar je aan begint.
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Dinky Boy
Miniaturista

ma mar 07, 2005 17:36

Gezonde topic is dit. Gewoon even met z'n allen bedenken waar we mee bezig zijn.

Voor Twan: [klik]

En lees ook deze topic eens op je gemak door.

Succes met de volgende klus!

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 07, 2005 19:11

Ennuh:

Gewoon vragen blijven stellen natuurlijk, dan weet je waar je mee bezig bent. :wink: Ik heb er nu ook nog spijt van hoeveel Solexen ik vroeger op mn 10e heb zitten verkloten, :oops: maar heb er wel wat van opgestoken hoop ik. :lol:

En ik wil niet met Dre vergeleken worden [-X Hij is een prof en ik een onvol(ge)wassen hobby-ist :blue_lol:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 07, 2005 19:38

Ik ben ook van mening dat vragen stellen goed is. Al doende leert men. En iedereen kan per ongeluk tijdens het sleutelen een stekker lostrekken. Hoeveel forummers met technische kennis hebben thuis verbouwingsklusjes gedaan zonder dat ze daar de vaardigheid voor hebben. Ik wil ze de kost niet geven. Het wordt natuurlijk anders als de veiligheid in het geding komt. Daar kun je niet mee spotten. Ik zie nog regelmatig doehetzelferts die sleutelen onder een auto met alleen een gammele kijkshopkrik. Zonder bokjes.

Alfanonymous
Newbie
Newbie

ma mar 07, 2005 21:33

Er is niets zo makkelijk om elkaar af te zeiken. :oops:
We zijn allemaal ooit eens begonnen met sleutelen en de een is nou eenmaal technisch beter onderlegd als de ander.
Laten we vooral niet vergeten dat wat voor een ander heel normaal is,is voor een ander abracadabra is.
Ik denk dat Twan hier genoeg van geleerd heeft,en laten we ons als Alfa liefhebbers gedragen.
En laten we er niet voor zorgen dat een onervaren mede lid straks niets meer durft te vragen.
(vetgedrukte was een foutje, ik heb geen verstand van computers die doen nooit wat ik wil)
@twan"advies" v.w.b de computer :jumping:
:thumbs: groeten Arjan
Laatst gewijzigd door Alfanonymous op di mar 08, 2005 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 07, 2005 22:53

Daarom kan ik ook iedereen die graag wil sleutelen, aanbevelen scholing te volgen. Daar leer je de finesse zonder dat je een boel geld kost aan fouten.

Zo wist ik vroeger al wel dat veel wagens een distributieriem hebben en dat je schade hebt als die breekt...
Maar het hoe en waarom, en vooral 't vervangen, dat leer je op school.
Of dat bougiekabels op de juiste manier dienen aangesloten te worden,dat wist ik ook al...Maar HOE je dat dan bepaalt zonder eerst een fotootje te nemen, dat leerde ik op school !

En zo zijn er 1001 zaken die ik al ken en misschien nog wel 10.000 die ik nog moet leren.

Dus: DOEN als je wil sleutelen ! een aanrader voor iedere beginner - autofanaat ! Ik neem aan dat daar in Nederland evengoed faciliteiten in avondonderwijs voor bestaan ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

edwin
Junior Member
Junior Member

ma mar 07, 2005 23:32

zeker via routemobiel, kan iedereen zelf kijken wat er aan de hand is voor je ze belt, aangezien ze het bij routemobiel zelf al niet weten :D

Misschien moeten ze zelf nog een paar cursussen volgen bij de ANWB???

twan
Full Member
Full Member

di mar 08, 2005 00:03

jo ik begrijp de afkeer vanwege mijn "domme" vragen. onder die domme vragen versta ik vragen die voor jullie vanzelfsprekend zijn en waar jullie niet over na hoeven te denken als je er mee bezig bent. ik kan me goed in een paar van jullie verplaatsen, dus begrip van mijn kant is op zijn plaats.

desondanks sleutel ik graag aan mijn alfa en hoe moeilijker de klus hoe groter de uitdaging. ik probeer alles het liefst zelf (met behulp van anderen, anders ben ik nergens) en ga door totdat ik het voor elkaar heb.

ik heb een eigen bedrijf in internet diensten. daarin maak ik ook elke dag mensen mee die vragen stellen waarvan ik denk "weet je dat niet!?" of "lees een handleiding ofzo voordat je bij mij komt met je problemen".

tot slot: toch ben ik er elke keer weer goed vanaf gekomen met jullie hulp en dat stel ik erg op prijs!

ps: ik ga zo'n vraagbak zeker bestellen :!:
Laatst gewijzigd door twan op di mar 08, 2005 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.

twan
Full Member
Full Member

di mar 08, 2005 00:15

ik heb trouwens geen nieuwe bougiekabels gekocht hoor. die waren me iets te duur namelijk. de man had alleen de originele alfa kabels liggen met kopere kern en die waren 140 euro voor een complete set.

vraag me niet waarom, maar ik heb vervolgens om een bobine kabel gevraagd en die had ie (5 euro). het was enkel niet de goede, maar toen kwam ik er dus achter dat de bobinekabel niet goed meer contact maakte. dat bewijst weer dat problemen zich vaak voor doen in een kleine hoek.

voor diegenen die zich afvroegen waarom ik die kabels zou kopen terwijl ik niet eens weet of dat de oorzaak is: ik steek graag zo nu en dan wat geld in mijn auto om onderdelen te vervangen. vind ik leuk en het kan er alleen maar beter op worden. natuurlijk moet het wel binnen de perken blijven en ga ik geen spul onnodig vervangen.

Andretti Molletti

Re: RE: wil niet meer aanslaan na bougies te hebben vervange

di mar 08, 2005 00:20

Ennuh:

Gewoon vragen blijven stellen natuurlijk, dan weet je waar je mee bezig bent. :wink: Ik heb er nu ook nog spijt van hoeveel Solexen ik vroeger op mn 10e heb zitten verkloten, :oops: maar heb er wel wat van opgestoken hoop ik. :lol:

En ik wil niet met Dre vergeleken worden [-X Hij is een prof en ik een onvol(ge)wassen hobby-ist :blue_lol:
Ik lees snel effe teen en ander en leuk topic!
Kern van het forum!!
Domme vragen leren mij me te verplaatsen in de gedachtengang van mensen die niet zo technisch zijn... dat is absolute noodzaak voor mij om te bgrijpen hoe andere iets ervaren etc... dat helpt me af te stemmen op TC meetings en daar is echt iedereen welkom!!!

@ @@: Ik Wil ook niet vergeleken worden met @@ want ik ben een brabander van orgine... ;)

Trouwens gooide jij ook spiritus in je Solexen?? wat liepen die krengen hard he ... maar o zo kort... ik kocht ze bij een opkopertje voor 10 -20 gulden en t enige wat ik sleutelde was soms zo'n motortje op n step bouwen en de fiets weer doorverkopen... ik had toen nog helemaal niks met verbrandingsmotoren... als het maar hard ging ;)

:jumping:

@ Twan, kom eens een keer op een TC meeting, je bent meer dan welkom... t gaat om de spirit het enthousiasme... de rest kan je leren ;)

twan
Full Member
Full Member

di mar 08, 2005 00:23

@ Twan, kom eens een keer op een TC meeting, je bent meer dan welkom
daar zeg ik geen nee tegen. wanneer is de eerstvolgende? :D

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 08, 2005 00:26

We mogen offtopic, toch (probleem is opgelost en dit is "naborrellen :wink: )?

twan is gewoon een klaverjager :blue_lol: :wink:
It's not easy, being green (kermit)

Terug naar “Algemene Technische vragen”