Gebruikersavatar
LC
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Sint-Oedenrode

Wat te doen met kabelboom bij restauratie

ma mar 14, 2005 16:46

Voor mijn Alfetta, die volledig gerestaureerd wordt, de volgende vraag:

Ik heb de kabelboom er destijds uitgehaald en ik vraag me nu af wat er mee te doen. Vóór de restauratie werd de auto regelmatig geplaagd door allerlei (klein) electrisch malheur.

Moet ik de kabelboom in z'n geheel nabouwen? Lijkt me een heidens karwei, ook al is het een Alfetta uit 1980 (dus met carbs), zonder electrische ramen en andere luxigheden.

Of is het voldoende om de verbindingen te checken, evt opnieuw te solderen etc?

Ik ben vast niet de eerste die hiervoor staat, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Wat te doen met kabelboom bij restauratie

ma mar 14, 2005 16:50

Ik zou wel de kabelboom "demonteren" om zo te checken op verdroogde ommanteling.
Je snijdt voorzichtig de tape door die om de kabels is getrokken.
Later gewoon opnieuw tapen en klaar. Weet je zeker dat er niets vreemds in de kabelboom zelf zit.
Waar mogelijk zou ik alle connectoren vervangen maar ik weet ook dat dit bijna onbegonnen werk is, dus maak ze in iedergeval goed schoon en als je echt zin hebt soldeer je je vast aan de bijbehorende draad voor de beste verbinding.

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Wat te doen met kabelboom bij restauratie

ma mar 14, 2005 17:24

Draad zoeken is het lastigste, verzamelen en tapen is een halve dag tot een dag werk. Daarna in de auto op lengte maken en connectoren solderen. Zeker de moeite waard. Oude draadboom is vaak keihard en tot wel 20cm in de draad gecorrodeerd.
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8244
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Wat te doen met kabelboom bij restauratie

ma mar 14, 2005 21:30

MIjn Alfetta is van 1976.
Keb de kabelboom gewoon gelaten hoe ie was, had dan ook nooit problemen.
Niet voor én niet na de restauratie.

Wat wel belangrijk is is dat je ALLE connectoren goed schoonmaakt of zonodig vernieuwd :!: :!:
Bedrading vernieuwen lijkt me niet nodig, zeker als je geen electrische poespas hebt.
Storingen komen waarschijnlijk door licht gecorrodeerde contacten. :!:

lex thissen

RE: Wat te doen met kabelboom bij restauratie

di mar 15, 2005 00:22

Ik zou op z'n minst de "boom" na kijken op beschadegingen aan het isolatie materiaal anders treed hier corrosie op en uit eindelijk geen verbinding :wink:
Hij is er toch al uit.

Voor de rest sluit ik bij, zie boven aan :roll: .

Gr Lex.

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1025
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Wat te doen met kabelboom bij restauratie

di mar 15, 2005 07:41

Inderdaad, de meeste problemen komen voort uit slechte contacten, en dan zelfs voornamelijk slechte contacten richting ground.
Verder is mijn ervaring dat schakelaars zelf ook problemen kunnen veroozaken. Dus check de boom op beschadigingen, en zo nodig repareren, alle contacten schoon maken, zorgen dat de aardepunten lekker schoon zijn, en draaine maar.

Soms heb je pech dat er een hobbist in je boom aan het zagen is geweest (slecht aanleggen van autoradio of voor het aansluiten van speelgoed) dan heb je gewoon geen keus.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8244
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: Wat te doen met kabelboom bij restauratie

di mar 15, 2005 09:20

Ik zou op z'n minst de "boom" na kijken op beschadegingen aan het isolatie materiaal anders treed hier corrosie op en uit eindelijk geen verbinding :wink:
Hij is er toch al uit.

Voor de rest sluit ik bij, zie boven aan :roll: .

Gr Lex.
Uiteraard :wink: ALTIJD controleren

Gebruikersavatar
Sinus 2600 Spider
Guru
Guru
Berichten: 1075
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:32
Locatie: Hooge Zwaluwe

RE: Wat te doen met kabelboom bij restauratie

di mar 15, 2005 22:16

Is er geen nieuwe kabelboom te verkrijgen voor een Alfetta??
Dat is misschien een goede optie als je opziet tegen het maken van een nieuwe.
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Gebruikersavatar
LC
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: RE: Wat te doen met kabelboom bij restauratie

di mar 15, 2005 23:15

Is er geen nieuwe kabelboom te verkrijgen voor een Alfetta??
Dat is misschien een goede optie als je opziet tegen het maken van een nieuwe.
Als dat zou kunnen!! Ik kan me alleen niet voorstellen dat die er is. Er zijn natuurlijk talloze types, dus het zou wel heel toevallig zijn dat mijn type nieuw verkrijgbaar is! :shock:

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8244
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Wat te doen met kabelboom bij restauratie

wo mar 16, 2005 09:43

Ben ze zelf nog nooit tegengekomen.
Het zijn vooral de 105 series waar veel spul van verkrijgbaar is.

Voor de 116 serie is weinig of nix verkrijgbaar wanneer je praat over "namaak" onderdelen. :(

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Wat te doen met kabelboom bij restauratie

wo mar 16, 2005 09:47

Nee niet verkrijgbaar.
Maar laat je niet afschrikken. Controleer met een Multimeter de weerstand van elke draad en maak de connectoren goed schoon.
Das eerst genoeg.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Wat te doen met kabelboom bij restauratie

wo mar 16, 2005 12:46

Controleer met een Multimeter de weerstand van elke draad en maak de connectoren goed schoon.
Das eerst genoeg.
Kai,
Welke waardes zijn "goed" en welke niet? dat dit kan verschillen bij verschillende diktes weet ik maar even een weerstand van een draad meten zegt mij niet zoveel..... #-o

Hiermee geef ik ook gelijk aan dat ik geen elektronica specialist ben maar een hobbyist..

Ben benieuwd...
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Wat te doen met kabelboom bij restauratie

wo mar 16, 2005 12:50

De weerstandswaarde van een metertje draad kun je met een huistuin en keuken multimeter bijna niet meten. Als je zon "fluitstand" op de meter hebt gebruik je die maar anders kun je een van de laagste weerstandsbereiken nemen. Een goede draad heeft 0 tot misschien een paar ohm weerstand. Alles anders is: draad kapot of connector maakt beroerd contact..

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

Re: RE: Wat te doen met kabelboom bij restauratie

wo mar 16, 2005 12:52

Nee niet verkrijgbaar.
Maar laat je niet afschrikken. Controleer met een Multimeter de weerstand van elke draad en maak de connectoren goed schoon.
Das eerst genoeg.
Dat is vooral een indicatie of de draad nog heel is.... Niet of de staat er van nog voldoende is voor de belasting die er op gezet gaat worden. Helaas is het vervangen van een draadboom vooral leuk te doen als de rest van de auto ook kaal is. Als de auto rijdend is begin je er niet zomaar aan... Wat zijn eigenlijk de kosten van een 105-draadboom? Iemand een idee?
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
Sinus 2600 Spider
Guru
Guru
Berichten: 1075
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:32
Locatie: Hooge Zwaluwe

RE: Wat te doen met kabelboom bij restauratie

wo mar 16, 2005 21:58

Volgens de site van hackner zijn er kabelbomen vanaf 400 euri's verkrijgbaar dus dat zal het wel ongeveer gaan kosten Dirk.
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Terug naar “Algemene Technische vragen”