KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Alfetta Qo problemen.

wo mar 23, 2005 14:28

Ik heb een Alfetta 2.0 I uit 1984 met 2 problemen.
Allereerst loopt de auto niet goed. Hij heeft 8 jaarstilgestaan en is nu voor het eerst weer wakker geschud. Starten en aanslaan doet hij perfect maar als je het gas intrapt dan houdt hij in. Hij loopt dan op 3 cilinders en na een paar keer snel het gas intrappen loopt hij weer goed. Warm of koud dat maakt niets uit. Ook onder het rijden doet hij dat.
Nu dacht ik zelf aan oude, vochtige benzine. Ik heb al nieuwe getankt. Er zat maar een klein beetje meer in de tank. Alle benzineleidingen zijn vervangen, filter en pomp ook. Ook heb ik een flacon injectorreiniger erin gegooid. Eveneens heb ik de complete injectorgallerij van een sloop Alfetta overgezet. Die liep wel goed. Maar nog steeds loopt hij slecht tijdens het accelereren. Ik durf er zo niet mee de straat op omdat hij telkens behoorlijk inhoudt.
Probleem 2 is een electrische storing. N.l, de binnenverlichting, de mistlampen achter en de koelventilator van de motor doen het niet. Als ik deze doorverbind met massa doet hij het wel. Ook de relais heb ik al vervangen. Ik heb het vermoeden dat e.e.a. met elkaar in verbinding staat. 1 cruciaal ding doet het niet zodat alles het niet doet. Klopt dat of is er toch iets anders aan de hand.
De binnenverlichting vind ik nog niet zo belangrijk, maar de fan wel. Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt voor de tips.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Alfetta Qo problemen.

wo mar 23, 2005 21:28

Niemand enig idee? :?

Andretti Molletti

wo mar 23, 2005 21:40

1) benzine druk meten... die is vast te laag..
2) geen idee... schema scoren???

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Alfetta Qo problemen.

wo mar 23, 2005 21:46

1) benzine druk meten... die is vast te laag..
2) geen idee... schema scoren???
Kan het zijn dat de druk te laag is omdat er een andere pomp onder is gezet? Ik heb nog wel een andere pomp liggen. Die maar es proberen. Bedankt in ieder geval.

Andretti Molletti

wo mar 23, 2005 21:51

kAN NATUURLIJK MAAR ALLE INJECTIEPOMPEN GEVEN DEZELFDE DRUK BEHALVE DE k-JETRONIC, MAAR DIE IS DOOR aLFA NOOIT TOEGEPAST...

cApSlOcK?
:oops:

Ik denk eerder aan verstopte (roest) leidingen en of filter...

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mar 23, 2005 22:07

cApSlOcK?
:oops: Ik denk eerder aan verstopte (roest) leidingen en of filter...
Capsiock? Is dat een vakterm? :wink: Ik zal de leidingen nog maar eens reinigen.

Andretti Molletti

wo mar 23, 2005 22:08

Het is echt beter de druk te meten en dan pas te repareren ... een drukmeter is niet echt erg duur... en superhandig!

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mar 31, 2005 18:36

Probleem 1 is opgelost. Ik heb de verdeler gewisseld met een ander en nu loopt hij weer goed. Blijkbaar is de andere inwendig verrot of zoiets. Ik heb hem nog niet uit elkaar gehad. Ok de fan slaat weer aan. Blijkbaar zat er nog lucht in het koelsysteem.
Probleem 2 is er nog. Weet iemand hoe het zit met de binnenverlichting? Net als een 75 zeker. Waar zitten de schakelaars voor de binnenverlichting? In de deur ergens? De plafonnieres doen het wel. Zit er ook een timer in?
Ik hoop dat er iemand tips heeft.

AG
Full Member
Full Member

vr apr 01, 2005 07:04

Schakelaar voor de binnenverlichting zitten in het slot aan de binnenkant van de deur. Controleer de stekker maar vaak is het bedienings mechanisme afgebroken. Als je de deurpanelen er afhebt maak dan alle stekkers schoon die je ziet. Als het een injectie auto is snap ik die verdeler niet want er zit niks in alleen een rotor, controleer wel even of je opvoerpomp in de tank werkt de roze draad bij de hoofdpomp losmaken en dan het pomprelais doorverbinden hoor je dan benzine lopen is het goed anders de vlotter eruit halen en de opvoer pomp vervangen of schoonmaken. Als deze het niet doet loopt de auto slecht bovenin en ook met weinig benzine.

AG

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 03, 2005 11:14

@ AG. Bedankt voor je tips. Met die andere verdeler loopt de auto niet meer af en toe op 3 cilinders, zoals ik al schreef. Maar de tip van die opvoerpomp ga ik zeker even nalopen. Ik zag net wel dat er een draadje loszit naar de tankvlotter gedeelte in de tank.

Wat de binnenverlichting aangaat, die tip ga ik ook controleren. Wat ik wel gevonden heb is als ik aan de stekker in zekeringkast van zekering 5 ( interieurverlichting o.a.) trek dan gaat de timer klikken en brandt de verlichting. Daarna doet de timer z`n werk en gaat uit. Als ik de deur daarna opnieuw los doe dan brandt de verlichting niet meer. Dus toch de de stekker in de deur?

Ik heb dit weekend de Ronals gespoten en gemonteerd. De kleur is niet volledig zilvergrijs maar ik wilde eens wat anders. En de auto wordt er iets ruiger door. Nu nog iets verlagen en dan is hij klaar wat mij betreft.

Afbeelding

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di apr 05, 2005 20:31

Heeft iemand een idee hoe die schakelaar in de deurslot werkt? Daar zit een metalen plaatje aan een veer in een kunstofbehuizing. Als je die omhoog duwt gaat inderdaad de binnenverlichting aan. Maar zodra je die loslaat zakt hij onderuit en uit het slot. Hoort dat zo? Ontbreekt daar iets. Niet dat het belangrijk is, maar ik zou graag willen dat het werkt. De verlichtingsbalk in het plafond is zo mooi groen. En de rest heb ik ook allemaal weer werkend. Alleen snap ik deze constructie niet zo.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di apr 05, 2005 21:19

(als ik even tussendoor mag): complimenten, een zeer mooie Alfetta ! Prachtig trouwens, die kleur van de Ronals ! :thumbs:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

AG
Full Member
Full Member

wo apr 06, 2005 07:15

Het is volgens mij een inductieschakelaar, het metalenplaatje zit tussen een magneet. Ik ga het weekeinde even voor je kijken hoe het mechanisch werkt ik heb er wel een paar liggen ik denk enige kapotte maar ook wel wat goede.

AG

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 06, 2005 19:20

Het is volgens mij een inductieschakelaar, het metalenplaatje zit tussen een magneet. Ik ga het weekeinde even voor je kijken hoe het mechanisch werkt ik heb er wel een paar liggen ik denk enige kapotte maar ook wel wat goede.AG
Klasse. :thumbs: Dan vermoed ik dat het magneetje stuk is die dat plaatje omhoog moet trekken, als ik het goed begrijp. Dat plaatje valt dus steeds naar beneden. Ik heb ook nog een deur staan, misschien dat die goed is. Anders zou ik graag dat goede slot van je overnemen.

AG
Full Member
Full Member

do apr 07, 2005 06:12

Het plaatje moet vastzitten aan een plastic staafje dit is meestal aan de bovenkant afgebroken. Laat wel even weten welke kant je eventueel nodig hebt.

AG

Terug naar “Algemene Technische vragen”