yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

KNETTERGEK word ik er van- snelheidsmeter/kilometerteller 75

za mar 26, 2005 20:30

Ik begrijp het niet... mijn 75 V6 heeft een probleem met de snelheidsmeter/kilometerteller.
* Zendertje getest, geeft keurig spanning als je het laat draaien.
* Draden doorgemeten, alles OK
* Metertje dan maar vervangen... en jawel, de dag- en kilometerteller gingen het doen, maar de snelheidsmeter niet!!!

Toch nog maar eens onder de achterbank gekeken, en het blijkt dat het Jaeger-kastje wat daar zit niet meer in het circuit zit, maar dat alle draden rechtstreeks van de zender aan de meter zijn gekoppeld. Waar slaat dat nou op? Of hoort dat zo bij een V6? En dan nog, hoe kan het dan eerst wel gewerkt hebben en nu niet meer...? :?: :?: :?:

Wie o wie werpt er licht in deze materie?

yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: KNETTERGEK word ik er van- snelheidsmeter/kilometertelle

za mar 26, 2005 22:43

Hoi Yuri: bij mijn V6 zit het jeager kastje wel gewoon in het circuit. Moet zeggen dat het snelheidsmeter gebeuren bij de 75 mij verder ook niet echt duidelijk is, helaas........
Bij mij valt bij gas los de kmteller een eind terug. Maar dat heeft hoogst waarschjijnlijk met de afstand tussen de opnemer en as in de versnellingsbak te maken. Weet nog wel een adres voor je waar je evt het hele spulletje (bakopnemer, jeagerkastje en dahbord kunt laten testen maar dat kost natuurlijk wel euronen. En die stop je denk liever in die 3.5V6??
Succes in ieder geval.

Mzzl,

DJ
Laatst gewijzigd door DJ op zo mar 27, 2005 01:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Andretti Molletti

zo mar 27, 2005 00:04

Mijn V6 heeft geen kastje, of was het nou de 1.8Turbo zonder kastje??
Als je dagteller etc het doet moet je kmteller het ook doen, lijkt me een meter probleem...
Maar goed als er een kastje zit waarom is de bedrading dan doorgelust???
Misschien dat de dagteller etc wel op de sensor spanning werkt en de kmteller niet??
Dus toch maar eerst een kastje scoren...

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo mar 27, 2005 00:34

in mijn beleving heeft de TS en de TB een Jaeger kastje onder de achterbank icm een km teller die tot 260 km/u gaat en een 1.8 en 1.6ie hebben geen met een km/teller die tot 220 km/u gaat en de V6 heeft geen kastje maar wel een teller die tot 2650 km/u gaat.....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Andretti Molletti

Re: RE: KNETTERGEK word ik er van- snelheidsmeter/kilometert

zo mar 27, 2005 00:37

in mijn beleving heeft de TS en de TB een Jaeger kastje onder de achterbank icm een km teller die tot 260 km/u gaat en een 1.8 en 1.6ie hebben geen met een km/teller die tot 220 km/u gaat en de V6 heeft geen kastje maar wel een teller die tot 2650 km/u gaat.....
De mijne gaat maar tot 260km/u...

tja dat heb ik weer ;)

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo mar 27, 2005 00:39

tja kheb het al vaker gezegd: zo'n V6 gaat bloedsnel :wink:

enfin 260 dus, ik was iets te enthousiast :?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo mar 27, 2005 01:04

Mijn V6 heeft absoluut een jeager kastje omder de achterbank en dit is ook aangesloten.
Maar zoals andretti zei, als je dagteller en kmteller het doen maar je snelheidsmeter niet dan is het waarschijnlijk dat het probleem in je dashbord zit. Als je het vaker gedaan hebt kan je in een kwartier de dashbordklokken omwisslen voor een andere set.
Ik heb nog een setje liggen in m´n garage in R´dam. Als je wilt mag je een keer langs komen om te kijke of alles wel werkt met andere dsshbordklokkenwinkel.

Mzzl,

DJ

Woody34
Advanced Member
Advanced Member

zo mar 27, 2005 09:53

Ik heb er 1 die het tot op zeer recentelijk gewoon werkte. Als je ten einde raad bent kunnen we wel een keer testen met die teller, of het niet aan jouw tellers ligt
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mar 27, 2005 12:53

Alvast bedankt voor de antwoorden! Ik ga morgen in ieder geval nog eens testen; ik knoop eventjes de teller uit mijn TS in de V6, en als die het dan doet weet ik genoeg.

Overigens: ik weet dat er iets anders is aan het snelheidsmeter-circuit van de TS t.o.v. de V6, maar in principe moet de snelheidsmeter zelf toch identiek zijn?

Nou ja, hoe dan ook, ik ga het morgen proberen en als er nieuws is, post ik het.

Yuri

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

zo mar 27, 2005 13:40

Hoi,

Als de dagteller het doet dan werkt alles van daar terug tot de bak ook.
De 75 heeft namelijk een pulsteller op de bak (verschillende types). Het kastje onder de achertbank hoort bij die pulsgever en zorgt ervoor dat er nette pulsjes naar de kilometerteller/snelheidsmeter gaan. Daar zit een elektromotortje waarvan het toerental wordt geregeld door het pulssignaal. Langzame pulsjes -> weinig toeren.
Via een tandwieloverbrenging (verhouding afhankelijk van type 75 en correspondeert met de gever op de bak!! ) wordt de kilometerteller en de dagteller aangedreven. De snelheidsmeter wordt via een contactloos meeneemmechanisme aangedreven (hoe het precies werkt weet ik niet).
Dus als de dagteller het doet draait het motortje, en dus krijgt-ie ook gewoon pulsen.
Als je er echt niet uitkomt: Info Instruments bellen in Breda (www.info-instruments.nl).
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo mar 27, 2005 15:30

@ Arjan,

Duidelijk verhaal over kmteller gebeuren van 75. Interressant. Heb er pas ook mee lopen klooien maar kon toen zelf weinig info vinden. Weet je toevallig ook nog "matching umbers" of andere uiterlijke kenmerken voor de verschillende componenten die bij elkaar horen?? Op de bakzenders staat nl bij mijn weten helemaal niets.
Volgens de info die ik had zijn alle bakzenders en jeagerkastjes gelijk en zitten de verschillend voor de diverse types verwerkt in het dashbord??

Mzzl,

DJ

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mar 27, 2005 21:25

@Arjan

Ok, duidelijk verhaal, maar als het Jaeger-kastje per se bij de pulsgever hoort, hoe kan het hele zaakje dan gewerkt heeft zonder dat het kastje aangesloten zat? :?:

En als ik je verhaal goed begrijp heeft de TS-meter dus een andere tandwieloverbrenging dan de V6-meter? Lekker makkelijk allemaal, meneer Alfa Romeo.... :evil:

@ DJ: Wat betreft de nummers van de Jaeger-kastjes, die zijn bij mijn 90-er TS en 87-er V6 gelijk.

Hoe het zij, ik ga morgen weer aan het klussen... ik ben donders benieuwd wat dit weer oplevert. Het interessantste is nog wel dat km-teller/dagteller het wel even deden, maar de snelheidsmeter niet.

Nou, vandaag is het er niet meer van gekomen, de remmen-operatie duurde langer dan gepland... maar volgende week beter, ik post de resultaten!

Nogmaals een diepe zucht,

Yuri

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 03, 2005 20:10

Nou, het wordt almaar gekker! Ik ben nu zover dat ik zeker weet dat het een massaprobleem is. Ik was gisteren namelijk mijn stuur aan het vervangen voor een Momo-exemplaar, en om het oude stuur van de naaf te trekken zette ik kracht op het rempedaal (contact uit).

Wat schetst mijn verbazing.... de snelheidsmeter ging naar 40 km/h, en de dagteller en kilometerteller begonnen te draaien :? :o ! Op deze manier heb ik 2 ,4 kilometer 'rondgetoerd', en daar heb ik het maar even bij gelaten, iedere dag heeft immers genoeg aan zijn eigen kwaad :evil: .

Maar weet er iemand wat de relatie tussen rempedaal/remlichtschakelaar en de snelheidsmeter zou kunnen zijn (zelfde massapunt, draden die elkaar onderweg tegenkomen?).

Want ik ben het nu wel beu eigenlijk, die fratsen!

Saluti,

Yuri

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo apr 03, 2005 22:02

Hoi Yuri,

Tegen het schutbord, zeg maar "achter"je zekeringkast zit een centraalpunt waar een heleboel massestekkers op 1 punt massa maken. Daar kan je eens kijken.(met een looplamp flink onder het dashbord duiken)
Verder loop je de draad van je remlichten door de zelfde kalbelbunder naar achter als kmteller draden. Mogelijk is de isolati ergens beschadigd? Zelf heb ik het eens meegemaakt dat m'n speaker RA het niet deed omdat ik naar later bleek per ongeluk een parker door de draad had gedraaid die ergens via een rare omweg liep.
Om dit uit te sluiten kan je tijdelijk een ff een losse noodddraad door je interieur trekken en dan kijken of het probleem weg is.
Succes ermee. Het is een rotprobleem weet ik uit ervaring.

Mzzl,

DJ

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Anticlimax!

zo apr 10, 2005 17:36

Nou ja zeg... ik heb het opgelost! Eén van de 'siliconen-paadjes' op dat blauwe printvel achter de klokkenwinkel was niet helemaal fris meer... dus vervangen, en ik zie weer hoe hard ik ga, en hoe ver ik gekomen ben! :D

Dank voor alle hulp!

Yuri

Terug naar “Algemene Technische vragen”