..mijn eerste Alfa!
Na anderhalf jaar Lancia Delta gereden te hebben vond ik het nu tijd worden voor iets groters, snellers en met meer luxe.. Had geen haast, maar de zomer zou wel makkelijk zijn want bij 40 graden is het geen pretje zonder airco..
Vorige week kwam ik dan eindelijk een advertentie tegen die mij erg beviel, een 156 SportWagon 2.4JTD, met airco, leer, navi, etc.. 150.000km, bouwjaar 2001.. Ik gaan bellen en het bleek dat er die dag (eergisteren) nog iemand langs zou komen. Toen ik daar arriveerde kreeg ik te horen dat degene die voor mij was pas komend weekend een proefrit zou gaan maken, dus ik besloot om het weekend niet af te wachten en dat meteen maar te doen..
Tijdens de proefrit waren er een paar dingetjes, zoals het zingen van de banden (tja.. voorbanden waren écht versleten, dan gaan ze herrie maken) en een soort van tik bij zachtjes aanremmen en het nemen van scherpe bochten op lage snelheid. Terug bij Lukas de Vries (de discussie over hem heeft mij ook positief gestemd trouwens, bedankt daarvoor..) de puntjes genoemd die ik in orde zou willen hebben als ik de auto ga kopen. Ik had verwacht dat voor die prijs ik voor bijvoorbeeld de distributie zou moeten bijleggen, maar er wordt echt een hele waslijst gedaan voor ik hem meekrijg voor de prijs waarvoor hij aangeboden werd.. Kwa onderhoud: 2 nieuwe voorbanden, distributieriem, draagarmen vóór (de tik..) en een beurtje.. En verder een aantal schoonheidsfoutjes zoals een kapot klemmetje van de zonneklep, een pookhoes die niet lekker vast zat, wat corrosie aan de linkerspiegel (wist niet dat de 156 daar ook nog last van had) twee nieuwe mistlampen aangezien de oude dof zijn, en dan ben ik vast nog wat vergeten
De 2.4 JTD vind ik trouwens wel fantastisch rijden, pakt lekker vroeg op en gaat lang door, heel anders dan een nieuwe Hyundai die ik laatst reed. Die begon ineens te trekken bij 1500rpm en 1000rpm later was al het vermogen weer weg.. Dat maakte me dus wat zorgelijk over hoe lang ik diesel rijden ga volhouden, maar met deze wordt het geen straf
4 Mei ga ik hem ophalen, tot dan post ik even de foto's uit de advertentie, voor het kijkgenot
Alleen de radio/navigatie kan ik niet echt mooi vinden, maar dat lossen we wel op. Navigatie werk overigens wel erg fijn, echt geen instructieboekje nodig om je bestemming te vinden.
Dus hierbij: aangenaam kennismaken
Overigens is de kleur niet echt zwart, het is metallic met een bruinachtig iets erdoor.. iemand een idee hoe Alfa deze kleur noemt? Het in ieder geval een bizar mooie kleur