Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

Duistere praktijken...

wo mar 30, 2005 00:06

Afgelopen weekend met de Spider op pad geweest. Er waren 'enkele buien' voorspeld, en daar moest-ie maar tegen kunnen vond ik. Dat dat drie vertikale tsunami's werden had ik niet op gerekend. Afijn, Spider staat zondag nat gehoosd te worden en is 's avonds als ik richting huis wil nog steeds nat. Geen lekkages trouwens.

De dashboardverlichting doet het opeens niet meer. Nou, ja valt mee te leven. Ik ben amper de snelweg op of er wordt druk geseind. Ben meteen erg achterdochtig en rij de eerstvolgende P-plaats op. En ja hoor: geen achterverlichting, geen kentekenverlichting en de parkeerlichtjes doen het ook al niet. Koplampen, remlichten, richtingaanwijzers doen het allemaal wel, ruitenwissers ook.

Ik sta te bedenken dat dit erg onhandig is als je nog 100 km door het donker moet en controleer de zekeringen. Niks bijzonders te zien. Bovendien: links en rechts tegelijk?

Schakel, niet gelovend dat het zal helpen, de verlichting toch maar weer eens in, en: :idea: :idea: :!: :!: :!: opeens doet alles het weer :?: :?: :?: :shock:

Euh... sluiting door vocht dat net weer voldoende verdampt was? Of een relais (weet nu tenminste wat dat is) dat soms geen zin heeft?

Rest van de reis geen problemen meer, los van het inspannende rijden tijdens wolkbreuk nr. 3...

164 Q4

RE: Duistere praktijken...

wo mar 30, 2005 00:14

Slecht contactje misschien? Als er iemand even naar je achterlichten kijkt terwijl jij (of net andersom :wink: ) even rustig het licht aan/uit doet, doet hij het dan ook twijfelachtig?

Dinky Boy
Miniaturista

wo mar 30, 2005 00:17

Hm, die hele schakel-unit is een jaar of zes terug vervangen en van dat bedrag dat ik ervoor moest neertellen kon je zowat op vakantie.....

Zouden de koplampen dan niet ook moeten weigeren?

164 Q4

Re: RE: Duistere praktijken...

wo mar 30, 2005 00:49

Zouden de koplampen dan niet ook moeten weigeren?
Welke dan? Het dimlicht of het grootlicht? :wink:

Daaraan kun je al zien dat ze niet bij elkaar op zitten en dat het dus meerdere contacten zijn. En laat nou toevallig de dashbordverlichting bij de achterlichten ed. op zitten.

kroehlur

wo mar 30, 2005 09:01

Juist. Parkeerlichten, achterlichten, kentekenverlichting en dashboardverlichting (scrabble bonus) zitten op dezelfde contakten. Lijkt mij dus dat je schakelaar alweer kaduk is - en darmee komen wij dus terug bij die relai's..... :wink:

Het hoeft trouwens geen ramp te zijn. Met een beetje :shock: werk kan je de schakelaar demonteren, schoonmaken en de contacten een beetje bijstellen en dan doet hij het weer. Als je dan sowieso bezig bent kan je net zo goed die relai's monteren want dan voorkom je een heele boel belasting op je schakelaar.

Zie andere topic's hierover. Suc6.

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mar 30, 2005 11:40

Ik ken het schema niet uit mijn hoofd maar volgens mij komen er geen relais bij kijken in deze klacht.....? Toch?
Dirk - Giulia2000TS

Dennis33

wo mar 30, 2005 11:58

Ik ken het schema niet uit mijn hoofd maar volgens mij komen er geen relais bij kijken in deze klacht.....? Toch?
volgens mij zit het relais alleen voor de koplampen (dim/groot licht) achterlichten branden altijd als je licht aan doet vandaar dat hier ook het dashboard verlichting op zit. maar ja das weer per auto verschillend :wink:

Egbertone
Guru
Guru

wo mar 30, 2005 12:03

Klopt Dirk, de verlichting werkt niet met een relais.

Maarrrrr... wat Kroehlur bedoelt is dat je er wel een relais tussen kunt zetten, om zodoende de schakelaar zelf te ontlasten.

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mar 30, 2005 13:38

Klopt Dirk, de verlichting werkt niet met een relais.

Maarrrrr... wat Kroehlur bedoelt is dat je er wel een relais tussen kunt zetten, om zodoende de schakelaar zelf te ontlasten.
Eenvoud was nou juist de kracht van het geheel. En zo heftig zijn de stromen niet. En die dashboardverlichting is niet voor niks meegeschakeld op die sectie! Slim design... :wink:
Dirk - Giulia2000TS

ciclista
Guru
Guru

wo mar 30, 2005 16:54

Helaas Dink, Kroehlur heeft gelijk , dit is het eerste signaal dat ie weer het einde van zn levensduur nadert. Het gaat nog wel een maand of 3 goed, maar begin maar vast met zoeken naar een andere. Blu Olandese heeft zijne overigens net gerepareerd, kan dus ook. Uitbouwen, nageltjes uitboren. Hoe die precies de contacten heeft opgeknapt is vast even searchen.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Dinky Boy
Miniaturista

wo mar 30, 2005 16:58

Grrrrrrrrr!

Gelukkig heb ik de oude nog, toen waren de ruitenwisserschakelaars kapot, dus wie weet....

ciclista
Guru
Guru

wo mar 30, 2005 17:08

'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Dinky Boy
Miniaturista

wo mar 30, 2005 17:20

:thumbs:

Andretti Molletti

wo mar 30, 2005 18:13

Links in de A stijl, ongeveer 20 a 30cm boven de bodem zit een 6 of 8 polige stekker (kweet t niet meer uit mun hoofd) die de voorkabelboom met de achterkabelboom verbind.... DIE stekker is dus de boosdoener..(meest waarschijnlijk) .. zoek deze stekker... schoonmaken contactspray etc en dan weer inelkaar met een tyrap erom!

Klaar is Dink!

;)

Echt waar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”