zo jul 01, 2007 23:08
pas op met de schetsplaten, en bedenk wat je er mee wilt.
De schetsplaten zoals die door Normex bedacht zijn, en zoals Prins ze levert, heb ik gezien (vorige week twee sets binnegehad voor rallyauto's) zijn gemaakt van gehard staal. De set bestaat namelijk niet alleen uit de schetsplaten maar ook uit de andere delen die nodig zijn om naar coilovers te gaan ipv veren op de schotel. Ga je naar coilovers, dan is gewoon 2 mm staal ABSOLUUT onvoldoende.
Gaat het je erom dat je de flex uit je stuurhuis langsdragers wilt halen dan kan je ze zelf idd maken uit 2 mm staal en ze inlassen.
Een sjabloon is in dat geval natuurlijk doodsimpel uit een kartonnetje te maken. De drie gaten van het stuurhuis erin boren en vastlassen maar.
Anderzijds! Bedenk dat ZELFS een 105je al een kreukelzone heeft. Die kreukelzone verkloot je wel op deze manier. Een doorgelaste auto stuitert terug ipv dattie botsenergie absorbeert. Schetsplaten erin? Prima, maar dan ook fatsoenlijke stoelen en vierpuntsgordels!
Wat ook nog eens zo is is het volgende (meegemaakt op het circuit...)
Heb je een dikke stabi en schetsplaten maar verder niets doorgelast? Je gaat zien dat je op het circuit een waardeloze stabi lijkt te hebben.
Wat blijkt? De stabi werkt niet meer! Je chassis tussen stbi en de schetsplaten gaat flexen en neemt de torsie over die je stabi zou moeten doen. Vervolgens gaat je chassis op meerdere punten scheuren. Ik moet nu twee rallyautos voorzien van schetsplaten, en twee andere die ik al voorzien had, dus her en der gaan doorlassen. Hetgeen dus aantoont dat het niet alleen op het circuit opgaat, maar ook voor stevig straatgebruik! Je past het onderstel EN het chassis wel degelijk fors aan, met dus allerhande onvoorziene bijwerkingen.
Bezint eer ge begint!
In mijn Scalino zitten ze ook, de hele set, maar de hele godganse koets is doorgelast op alle plekken waarvan ik uit ervaring weet dat er ellende van komt. Verder heb ik een 8 punts kooi en nog wat grappen. Ik ben dus niet zo bevreesd.
Let dus wel op wat je doet!
Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end