Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 284
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

Koni rood vs geel

vr apr 08, 2005 18:22

Wat is nu precies in te stellen bij deze 2 ?

Een kennis beweert dat je rode koni''s kunt verstellen in hardheid en gele niet..
Ik zelf denk juist andersom...
- Alfa Stelvio 2.0
- Alfa Giulia Super
- Maserati Quattroporte Sport GT S

Gebruikersavatar
Dr.Agan
Full Member
Full Member
Berichten: 399
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:16
Locatie: Cheese City

RE: Koni rood vs geel

vr apr 08, 2005 18:26

De gele Koni's zijn altidj NAstelbaar.
De rode Koni's zijn soms NAstelbaar.

Ik heb nog een setje rode Koni's voor een 75 achter en die zijn wel nastelbaar. Origineel waren het load a-justers maar ik heb de hulpveren erafgehaald en gebruikt voor de voorkant :D
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1818
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

RE: Koni rood vs geel

vr apr 08, 2005 19:37

Deze site geeft veel uitleg KLIK
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

Re: RE: Koni rood vs geel

za apr 09, 2005 10:53

Deze site geeft veel uitleg KLIK
Leuke site, meteen maar effe bij de favorieten geplaatst.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Koni rood vs geel

za apr 09, 2005 21:30

Inderdaad een leuke site, maar hier ben ik het toch niet mee eens:

"Er zijn ook schokdempers waarbij je de hardheid kunt instellen d.m.v. een draaiknop. Dit komt rechtstreeks van de Formule 1, hierbij gaan de rijkwaliteiten er fantastisch op vooruit. Hierbij kun jezelf uitmaken hoe laag je auto komt. Zet je hem op een normale dagelijkse stand of moet hij super laag zijn voor op een meeting! Schroefsets zijn er van verschillende merken. In principe is het zo hoe stugger de schokdemper, hoe beter het weggedrag maar hou wel rekening met wat minder comfort."

Afbeelding


Hier worden schroefsets en instelbare dempers door elkaar gehaald. Het instellen van de demper heeft geen invloed op de wagenhoogte, die wordt door de veer bepaald. Bij een schroefset verplaats je de veerschotel op de veerpoot waardoor de hoogte van de auto verandert.

Om even in te haken op de oorspronkelijke vraag van dit topic:
een rode koni kun je nastellen, hiermee hef je de slijtage van de demper op.
een gele koni kun je instellen, je verandert de mate van demping en dus de 'hardheid' van de demper.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
matra sports
Guru
Guru
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

RE: Koni rood vs geel

zo apr 10, 2005 09:57

bij de rode koni´s of de zwarte classics ( is koni rood binnenwerk ) van je pa ? kun je de uitgaande slag instellen : heb er zelf n.l. 4 jaar mee rondgekart

Bij montage afstellen door de schokdemper spindel geheel in te schuiven en voorzichtig in te draaien (rechts om, met de klok mee).

de gehele gebruiksaanwijzing staat ook ergens op het net.

wacht nou maar effe op http://www.gaz-shocks.com :biggrin: :wink:


groeten
jos

Gebruikersavatar
matra sports
Guru
Guru
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

RE: Koni rood vs geel

zo apr 10, 2005 10:01

enne, je kunt de rode koni´s laten voorzien van een geel binnenwerk. dan kun je push en draw beide instellen. wellicht bij efka ?

GiuliaFaggio

RE: Koni rood vs geel

zo apr 10, 2005 11:44

Heb jaren geleden nog een 3 daagse cursus gevolgd bij Koni in Oud-Bijerland.
Toen was het verschil tussen rood en geel:

Geel had een zuiger met zuigerveer, rode uitvoering niet.
De instellingen waren anders. ( meestal harder)
En andere vloiestof ( beter bestand tegen hoge temperaruur)

Dat was het !

Biede waren in te stellen op ingaande slag

GiuliaFaggio

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 284
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

RE: Koni rood vs geel

zo apr 10, 2005 15:13

Bedankt voor de antwoorden.. en Jos jij snapt m weer meteen :D
Ik heb net antwoord gekregen van Theo en dat klinkt goed. Ik ben zn mail nu aan het uitprinten dan kan mn pa het eens op zn gemak doorlezen.
- Alfa Stelvio 2.0
- Alfa Giulia Super
- Maserati Quattroporte Sport GT S

Gebruikersavatar
matra sports
Guru
Guru
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

RE: Koni rood vs geel

ma apr 11, 2005 09:17

Bij de Gaz combo komen de torsies te vervallen, een heuse schroefset dus :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”