Ed[33]
Member
Member

Speciaal gereedschap voor een 33?

zo apr 10, 2005 20:06

He hallo,
Het begon allemaal met een 33 uit '92 die ik voor een prikje kocht in 2003 om even de winter door te komen om op m'n werk te geraken. Edoch, sindsdien verkies ik mijn 33 als primaire auto boven mijn Sjopel Bastra omdat ik het Alfa virus opgelopen heb.
Nu, de geschiedenis van de auto beperkt zich tot het terminaal geheugen van m'n inmiddels bejaarde buurman, waar ik de auto van kocht.
Als het budget het toelaat wil ik de 33 best serieus technisch opfrissen beginnend met een distributieriem & spanrollen. In de buurt is er een betrouwbare merkloze garage waar ik eventueel terecht zou kunnen (die dus goedkper is dan de officiele dealer), maar in het verleden heb ik bij andere garages vaak gehoord dat een Alfa (33?) vaak een speciaal geval is met zijn boxer, techniek en weet ik veel wat. Nu las ik laatst ergens dat er misschien ook speciaal gereedschap nodig is.
Klopt dat? Want ik wil niet dat die garagist de handel half open gooit om dan tot de vaststelling te komen dat hij de nodige tools mist?

PS: hebben jullie richtprijzen (riemen + werkuren) van een distriebutieriem wissel voor een 33 ?
33/3 1.5ie '92 >> verkocht :cry: <<
156sw 2.0 TS '01 >> overleden :shock: <<
156 1.9 JTD '01 >> nu :-) <<

martijnsud
Advanced Member
Advanced Member

RE: Speciaal gereedschap voor een 33?

zo apr 10, 2005 20:23

Om de distributieriemen te vervangen heb je geen speciaal gereedschap nodig.
Denk dat een 'onbekend' iemand er een goede ochtend of middag mee bezig is. Prijs weet ik zo niet, dit omdat ik alles zelf doe :)

Als je de riemen vervangt zou ik ook de spanrollen en eventueel de waterpomp doen, riemen kosten ongeveer € 20 per stuk en de waterpomp € 50. Waterpomp zou ik ook doen dit omdat je er 'lastig' bij kan als ie defect raakt.

Succes!!
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Luc33
Guru
Guru

zo apr 10, 2005 21:08

Check PB
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 10, 2005 22:27

Inderdaad, voor de D-riemen van een 33 heb je niks speciaals nodig ! ik vervang ze hier op m'n oprit met wat standard gereedschap. denk dat sommigen er "schrik" van hebben omdat het 2 riemen betreft of zo ? echt niks aan ! riem bij 2 en 4 leg je d'r zo op, 1 en 3 iets lastiger omdat je nokkenas even op spanning moet houden om 'm op merkteken te krijgen (gaat net een klep opendrukken, dus dat geeft redelijke weerstand)
kan je doen met een 19, maar 't kan met de blote hand (alleen pijnlijk als ie losschiet, haha)

spanrollen alleen doen bij rare geluiden of speling...(alhoewel de meningen hierover verdeeld zijn ;) )

waterpomp: kan je tegelijk doen, maar persoonlijk vind ik 't nou niet zo veel werk om bij een defecte pomp ff de riem er terugaf te halen.

reken op een uurtje of 2 a 3 als alles meezit !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Koen
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Speciaal gereedschap voor een 33?

zo apr 10, 2005 22:44

reken op een uurtje of 2 a 3 als alles meezit !
Als het niet meezit, net iets langer, dan mag je beginnen te reviseren ... :roll: :blue_lol:
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

Terug naar “Algemene Technische vragen”