Ik denk dat ik het zelfde probleem heb met m'n 16V. Bij het starten merk je niks, stationair is bij mij wel goed, maar dan geef ik gas en blijft ie als het waren haperen, je hoort een raar geluid bij de motor en het duurt ongeveer 2minuten, daarna schiet ie er vandoor... Maar het gekke is, als ik plankgas in die 2 min doet ie het wel gewoon goed, maar bij normaal gasgeven niet, echt zwaar irritant. Het valt ook op dat het vooral voorkomt als ik het op de zelfde dag voor de 2e keer start, bij de eerste keer geen problemen. Weet niet of dat bij jou ook het geval is?
Dit klinkt niet echt als hetzelfde probleem wat Dennis beschrijft. Dit klinkt meer als dezelfde kwaal die ik ook heb met m'n type 1 16V. Ik heb begrepen dat dit een onvolkomenheid is van het motormanagementsysteem. Ik heb vorig jaar een squadrachip compleet met computer gekocht van een mede forumlid, sinsdien heb ik er last van. Met m'n oude computer niet, wellicht was dat een latere software versie.
Ik vind het probleem niet echt onoverkomelijk, het komt alleen voor bij koude motor dus dan rij ik toch rustig. Plankgas geven lijkt me dan ook niet echt verstandig, dat kost je je koppakkingen en je lagers.