Lamellenschijf op de slijptol?
Grtz,fRank
Michel: het vereist "nuts" om aceton te gebruiken!!.....Dus!Nee, gekkerdjes toch ...
Bekend verhaal dat polycarbonaat platen een hééél ander prijskaartje hebben dan acrylaat ('plexiglas' zeg maar)..Echter 'plexiglas' mag je in je reeser niet gebruiken voor de ruiten ;dit omdat t idd veel vlugger breekt/versplintert..Ik ben ook op zoek naar polycarbonaat ruiten voor een 75 en na wat zoeken op het net vond ik dit:
Polycarbonaten (Lexan is een handelsnaam van General Electric Co. voor transparante dunne platen in polycarbonaat) zijn zeker niet bij de goedkoopste constructie-kunststoffen, ik heb hier een tabelletje in een boek van materiaalleer staan dat zegt dat polycarbonaten per dm³ ongeveer even duur zijn als aluminium, in afnemende prijsklasse staan daaronder Nylon, PET, ABS, PVC, PS, PE, PP (die is een factor 10 goedkoper dan polycarbonaat). Duurdere kunststoffen zijn in oplopende volgorde polyurethaan,PSU,PPS, silicones, polyamide-imide, PTFE(Teflon), PEEK en aan de top polyimides(200-500 keer duurder dan polycarbonaat)...
Polycarbonaten staat bekend voor hun slagvastheid, temperatuurweerstand en krasgevoeligheid. Acrylaten (plexiglas en perspex zijn een handelsnaam voor PMMA) zijn beter bestand tegen krassen en goedkoper, maar zijn een stuk minder slagvast. Als cd's hieruit zouden gemaakt worden krijg je goedkopere schijfjes die niet zo snel krassen, maar zijn ze wel sneller kapot als je ze laat vallen of ergens tegen stoot...
Overigens bestaan er een hele hoop polycarbonaten, afhankelijk van toevoegingen en coatings, elk met hun eigen specifieke eigenschappen en prijskaartje.
[...]
zowel plexiglas als polycarbonaat laten in hun pure vorm uitstekend UV door, met coatings kan dit verminderd worden, maar UV-blocken is geen materiaaleigenschap van een van deze producten.
Dat valt idd alles mee Theo, ik dacht dat nog wel een 100 a 150 eu duurder zou zijn voor een plaat...150 Euro om je hele auto (behalve de voorruit) in de Lexaan te zetten, daar kun je toch niet voor sukkelen..?
De Zeeuwen hebben de naam om zuinig te zijn maar als ik hier het forum een beetje volg is het elders nog veel erger.
Zie pagina 1 van dit draadje, ik betaalde 300 Euro voor een plaat maar daar konden voor 2 auto's ramen uit worden gezaagt. Als ik het goed heb is dit 150 Euro per autoDat valt idd alles mee Theo, ik dacht dat nog wel een 100 a 150 eu duurder zou zijn voor een plaat...150 Euro om je hele auto (behalve de voorruit) in de Lexaan te zetten, daar kun je toch niet voor sukkelen..?
De Zeeuwen hebben de naam om zuinig te zijn maar als ik hier het forum een beetje volg is het elders nog veel erger.
Grtz,fRank
Nou weet ik weer hoe jij aan die wereldbaan komt; jij kan rekenen!!!Zie pagina 1 van dit draadje, ik betaalde 300 Euro voor een plaat maar daar konden voor 2 auto's ramen uit worden gezaagt. Als ik het goed heb is dit 150 Euro per autoDat valt idd alles mee Theo, ik dacht dat nog wel een 100 a 150 eu duurder zou zijn voor een plaat...150 Euro om je hele auto (behalve de voorruit) in de Lexaan te zetten, daar kun je toch niet voor sukkelen..?
Grtz,fRank