Bertone1

Koppelingspedaal

wo apr 20, 2005 12:38

Het koppelingspedaal van mijn Bertone Sprint werkt niet lekker en ik weet niet waar dit door komt, misschien iemand op het forum.
Het systeem is goed ontlucht, maar de koppeling grijpt al aan na zo'n drie, vier cm na het opkomen. Daarna komt het pedaal niet helemaal terug in de ruststand; ik kan het nog zo'n cm naar mij toe trekken. Overigen staat-ie in ruststand bijna gelijk met het rempedaal.
Het betreft hier staande pedalen. Wie weet het antwoord?

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: Koppelingspedaal

wo apr 20, 2005 15:53

Dus het aangrijppunt ligt te diep en ook het rustpunt ligt te diep. Het pedaal nastellen? Weet niet of dit bij staande pedalen ook kan maar hangend iig wel.
Dirk - Giulia2000TS

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 20, 2005 18:23

Koppelingscilinder is gewoon kapot. Vervangen dus. :wink:

Oh eh: Staande pedalen?? Wel hydraulisch??dan koppelingscilinder, heb je een stangen bediening, kijk dan of de alle scharnierpunten wel gangbaar zijn en of het asje onder je auto wel goed gangbaar is. ( Asje met twee heveltjes eraan ongeveer 30 cm achter je koppelingspedaal.) Als dit allemaal goed is heb je waarschijnlijk ee defecte drukgroep.

Zie stukje van Dre in KB 109 voor tekeningen. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Bertone1

do apr 21, 2005 13:48

Ik heb de vrije slag nagekeken en die is goed. Wat ik na een tijdje stilstand merkte,
is dat ik het pedaal tot bijna op de bodem met mijn hand kon indrukken en daarna
had ik wel de gewone pedaaldruk. Er zijn voor de rest geen lekkages en de vloeisof
blijft mooi op peil. :blue_confused:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Koppelingspedaal

do apr 21, 2005 14:10

Ik heb de vrije slag nagekeken en die is goed. Wat ik na een tijdje stilstand merkte,
is dat ik het pedaal tot bijna op de bodem met mijn hand kon indrukken en daarna
had ik wel de gewone pedaaldruk. Er zijn voor de rest geen lekkages en de vloeisof
Dit duidt toch op lucht. Ga even met een ontluchtingsapparaat of met een druk van ca 1.5 bar op je potje ontuchten. Werkt het daarna nog niet dan is het toch aan je koppelingscilinder (gever) te wijten.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Koppelingspedaal

do apr 21, 2005 16:37

Dit duidt dus duidelijk op;
1 lucht in het systeem, of
2 inwendig lekke hoofdkoppelcilinder!

Als je zeker weey dat ie goed ontlucht is :arrow: optie 2!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

ikke
Advanced Member
Advanced Member

do apr 21, 2005 21:11

Gisteren nog een oplossing gehoord voor als je pedaal op de vloer ligt, gewoon een veer te tussen zetten, en hij komt weer gewoon naar boven, huh, hummm, hebben ze gadaan bij een van onze bedrijfs wagens. Goedkope oplossing door een turkse garage, maar of dit nu de oplossing is?, gelukkig heeft ie airbags. :shock:

Bertone1

do apr 21, 2005 21:41

Een veer zit er standaard al op. Maar met de andere suggesties ga ik
dit weekend mee aan de slag.

Terug naar “Algemene Technische vragen”