ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

Italo meeting Zuid Holland (lees= koprevisie 75 )

za dec 01, 2007 23:40

Het gaat goed met de patient! :D De koppen liggen bij het revisiebedrijf en ik heb al gehoord dat de klepgeleiders nog goed zijn, dus kleppen opnieuw infrezen en slijpen, koppen vlakken, nieuwe sealtjes erop en dan opnieuw klepspeling afstellen. Ik heb de startmotor ook even na laten kijken want die bleef af en toe hangen, en er is zeer moeilijk bij te komen (onder uitlaatspruitstukken) dus nu was de kans. De klepdeksels en inlaatspruitstuk liggen bij het bedrijf die ze gaat stralen en poedercoaten. Toch maar zilver, dat vind ik toch het mooist.. Kun je uitlaatspruitstukken ook laten poedercoaten, vroeg ik me vanmiddag af? Dat is misschien wel een idee om nog te laten doen dan... De thermostaat moet ook vervangen worden (kwam niet boven de 65 graden) en de koppelings hoofd cylinder bleek ook te lekken bij de pedalen... Welja, gooi maar op de hoop... =;
Ik ben blij dat ik hem naar Kaelen gebracht heb want ze hebben net zelf weer een 75 America gekocht voor dagelijks gebruik. :thumbs:
Als de mijne klaar is moet ik wel de koplampen tellen want daar stonden ze al naar te loeren... :blue_lol:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ronald op zo dec 02, 2007 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: Italo meeting Zuid Holland

zo dec 02, 2007 00:49

Als de hele boel open ligt ga je toch zeker niet de klepgeleiders laten zitten?? Ik zou ze niet eens meten. Als je zoveel kosten maakt, hopla nieuwe klepgeleiders erin. Mijn mening (ik hoef de rekening niet te betalen)
Hoop dat je 75 het straks weer volledig naar wens doet.

Gr,
DJ

Roeltje 164

RE: Italo meeting Zuid Holland

zo dec 02, 2007 15:57

Ronald uitlaatspruitstukken kan je niet poedercoaten, het brand er na een dag weer af 8-[ ik had het ook gedaan, stinken dokter...

verder zit het er goed uit Ronald :thumbs:

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Italo meeting Zuid Holland.... Lees: koprevisie 75 QV..

zo dec 02, 2007 16:11

@ DJ: je hebt gelijk... Goed is goed, maar dit doe je niet wekelijks en écht duur is het niet dus misschien toch maar meteen laten doen.. Als je het niet doet en de eerst honderd jaar 1 pluimpje rook ziet heb ik al weer spijt dat ik ze niet heb laten vervangen...

@ Roel: Dat dacht ik al maar wist het niet zeker. Verf gaat zowiezo niet, ook niet die hittebestendige lak. Daarom dacht ik aan poedercoaten. Ach, dan maar zo laten..
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 02, 2007 20:43

Mijn bescheiden mening: het is niet de kunst om zo veel mogelijk te vernieuwen in de hoop dat het dan goed is, het is de kunst om met zo weinig mogelijk middelen en minstens net zo goed blok te bouwen...............
Als iets goed is is het............precies goed dus. Nieuw is niet synoniem voor beter. :wink:

Ik zou eerder een hydrolische 'span'rol droogleggen, dan een dure mechanische kopen bijvoorbeeld. (niet provocerend bedoeld!)

Hoe dan ook, jij gaat er zeker een goed blok van maken, jou kennende. :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: RE: Italo meeting Zuid Holland.... Lees: koprevisie 75

zo dec 02, 2007 21:52

Mijn bescheiden mening: het is niet de kunst om zo veel mogelijk te vernieuwen in de hoop dat het dan goed is, het is de kunst om met zo weinig mogelijk middelen en minstens net zo goed blok te bouwen...............
Als iets goed is is het............precies goed dus. Nieuw is niet synoniem voor beter. :wink:

Ik zou eerder een hydrolische 'span'rol droogleggen, dan een dure mechanische kopen bijvoorbeeld. (niet provocerend bedoeld!)

Hoe dan ook, jij gaat er zeker een goed blok van maken, jou kennende. :thumbs:
Bij mij is een nieuwe klepgeleider altijd beter dan een gebruikte (mits van de correcte kwaliteit bla bla enzovoort) Dit lijkt me toch niet echt een discussie punt toch :?: :o
Als je zo veel werk moet (laten!!) doen om de boel open te gooien is het gewoon heel economisch om een dergelijk relatief goedkoop en slijt gevoelig onderdeel gelijk te vervangen. Op de totale rekening maakt het weinig uit. Zou toch jammer zijn als over zeg 70K blijkt dat de uitlaatklepgeleiders toch niet zo top meer zijn. Terwijl je ze nu in een moeite had kunnen vervangen. Maar zoals gezegd ik hoef het niet te betalen.

Mzzl,
DJ

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

zo dec 02, 2007 22:30

Ja dat is de pest een beetje.. Vroeger had ik tijd zat maar geen dikke auto's en nu geen tijd en eigenlijk net niet genoeg centen om álles lekker te laten doen. De 75 is de eerste auto waar ik het een en ander aan láát doen omdat ik er simpelweg geen tijd (en ook een beetje zin) voor heb,. Vroeger waren we met een heel clubje hier in de buurt maar dat ligt ook aardig uit elkaar, iedereen heeft andere interesses ondertussen, en ik rij nog steeds met die ouwe brul zooi rond. Daarom wil ik wel dat we dan de juiste beslissingen nemen omdat het toch al duur genoeg is. Na vorig jaar tig keer de aandrijfas los te hebben gehaald (eerst een kapott donut, toen steunlager en toen weer de lagertjes) heb ik besloten dat goedkoop duurkoop is. Als ik een zondagmiddagje vrij ben wil ik rijden en niet meer onder zo'n ding liggen sleutelen, vandaar deze actie bij de garage.

Ik laat de geleiders vervangen en hoop dat hij weer gaat draaien als een zonnetje!

Iets anders: loopt een America blok mooier dan een gechipte QV? Ton heeft een standaard America gekocht en dat blok loopt echt mooi stationair. Heel rustig, zacht tikkeld geluidje. Die van mij staat altijd wat te schudden en tikt veel meer. QV nokkenassen, Motronic ipv L Jettronic en de Squadra chip zou het verschil zijn?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 02, 2007 23:43

Iets anders: loopt een America blok mooier dan een gechipte QV? Ton heeft een standaard America gekocht en dat blok loopt echt mooi stationair. Heel rustig, zacht tikkeld geluidje. Die van mij staat altijd wat te schudden en tikt veel meer. QV nokkenassen, Motronic ipv L Jettronic en de Squadra chip zou het verschil zijn?
De ene motor -van hetzelfde type- is de andere niet. De ene heeft gewoon net een betere of net iets mindere natuurlijke balans. Alle onderdelen hebben vanaf fabriek toleranties, bij de ene motor valt alles net binnen de grenzen en bij de andere licht alles toevallig heel dicht bij elkaar. Ik denk, dat daar het meeste verschil te vinden is. Kijk maar naar een uitgewogen blok, dat loopt al dan niet getuned heeeeeeel netjes. :wink:

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma dec 03, 2007 08:59

De ene motor -van hetzelfde type- is de andere niet. De ene heeft gewoon net een betere of net iets mindere natuurlijke balans. Alle onderdelen hebben vanaf fabriek toleranties, bij de ene motor valt alles net binnen de grenzen en bij de andere licht alles toevallig heel dicht bij elkaar. Ik denk, dat daar het meeste verschil te vinden is. Kijk maar naar een uitgewogen blok, dat loopt al dan niet getuned heeeeeeel netjes. :wink:
Klopt. Mogelijk dat het ook voor een deel aan de QV assen ligt. Maar ik heb nog nooit een een originele QV en america (beide in verder goede staat) naast elkaat horen draaien.
Je zou ook eens kunnen laten kijken of alle 6 de injectors nog wel evenveel inspuiten. Indien daar afwijking in zit kan je ze laten ultrasoon laten reinigenen. Is wel redelijk prijzig vind ik met circa E20 p/s.
Heeft een QV nog dezelfde gammele stationair regeling als america? Of zit daar ook al het mooidere 164 systeem op (zelfde als TS, schuif met stappenmotor ipv bimetaal en orifice)

Mzzl,
DJ

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

ma dec 03, 2007 17:59

Op de QV zit ook nog gewoon het stelschroefje a-la L-Jettronic. Het is niet dat de motor onregelmatig loopt, maar gewoon met weinig mechanisch geluid..
Injectoren reinigen heb ik al eens laten doen met de Thema 3.5, dat scheelde enorm. Was inderdaad flink aan de prijs dus om dat nu zomaar even te laten doen...

Ton heeft vanmorgen vroeg nog gebelt naar het revisie bedrijf waar de koppen liggen over de klepgeleiders maar de koppen waren al klaar! Dus geen nieuwe geleiders maar de verzekering dat ze écht nog top waren (anders hadden ze ze echt wel vervangen neem ik aan, handel is handel) dus ik ben zeer benieuwd hoe alles gaat draaien...

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma dec 03, 2007 18:55

Hoop dat tie snel weer probleemloos loopt. Gaat toch niks boven V6 geluid. :D

Gr,
DJ

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

za dec 08, 2007 15:50

De deksels zijn klaar! Ik vind het zelf een hele mooie kleur en ze zien er toppie uit. Ook het inlaatspruitstuk is gedaan maar daar heb ik nog geen fotos van... Er lijken wel wat "zakkers" op te zitten, een soort van pukkeltjes onder de lak. Zou trouwens best kunnen dat dat er al op zat, gewoon een gietfout maar dat ik daar nooit op gelet heb.. :oops:
Voor 30 (!) euro was ik het mannetje! Ik heb ze met duct-tape afgeplakt en dat gaat er ook weer makkelijk af.

Vrijdag heb ik de gereviseerde startmotor weer bij de auto gebracht en de koppen zijn inmiddels ook weer terug dus het gaat de goede kant op.. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za dec 08, 2007 23:18

Die pukkels zitten zeker in het gietwerk, ik herken het meteen. 8) Gaat de goede kant op! :thumbs:

Terug naar “Evenementen”