Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Dieselklop?

zo apr 24, 2005 12:23

inmiddels gebeurd: hierbij opname van koen's 33

http://users.skynet.be/fa762762/koen33.mp3

Let op: in de opname klinkt het luider dan het is, maar het geeft toch, denk ik, een goede indicatie !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Luc33
Guru
Guru

zo apr 24, 2005 12:32

Hhhmmm sja...... :roll:

Ik heb zelf niet zoveel ervaring met die Wynn's producten zoals Kas omschrijft, maar toch zou je dat eens kunnen proberen.

Anders zal het waarschijnlijk wel een flinke operatie worden.

Ik zou er in elk geval niet meer mee rijden want dan maak je het van kwaad tot erger.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Rens 1.7QV
Guru
Guru

zo apr 24, 2005 12:43

dieselklop......diesel :shock:

Hij klint op het framentje wel als een diesel. Weet je wel zeker of het niet misschien een diesel is???? :wink:

maarhu het lijkt erop dat je kleppen een beetje tikken vind ik. ik zou er gewoon even van dat spul in gooien en proberen, zo duur zal het wel niet zijn en als dat het is is het in ieder geval wel de goedkoopste oplossing.

Succes ermee..

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 24, 2005 12:47

tja, die opname "overdrijft" de geluiden wel een beetje ;)

missschien hieronder even de mijne, als referentiepunt:

http://users.skynet.be/fa762762/michel33.mp3

Koen
Advanced Member
Advanced Member

zo apr 24, 2005 12:56

Heb reeds additief bijgevoegd voor hydraulische kleppen. Heb de indruk dat ie al wel wat beter (minder lawaaierig) loopt, maar gedaan is het zeker niet. :roll:

@Michel: thanx voor de opnames

Zit nu met dillemma: wat kilometers bollen om dat additief de kans te geven om eventuele verstoppingen op te lossen, maar ja: rijdt ik idd dan niet meer stuk. Als het idd een drijfstanglager is en ik blijf er bij rijden, daar zal mijn krukas niet zo blij mee zijn denk ik. :(
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 24, 2005 13:04

als dat geklop idd. een lager is, dan is de schade aan de krukas al geschiedt denk ik. als je 'm al horen kan, wil dat zeggen dat de speling al zo groot is dat de krukas tikjes krijgt.

maar het blijft: lager of stoter, ik durf 't niet te zeggen. probeer de schoevendraaier truuk eens ?

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

zo apr 24, 2005 13:06

Als ik het zo hoor denk ik idd aan meerdere stoters die niet goed werken. Ik begrijp dat het niet overgaat als je meer toeren gaat draaien en dat het zelfs aanhoudt bij warme motor.
Ik denk dat een reinigingsmiddel dan ook weinig zin heeft, want ze zitten dus gewoon vast en er komt dan dus ook geen reinigsmiddel en/of olie in.
Ik zou de kleppendksels verwijderen en vaststellen welke kleppen een duidelijke waarneembare klepspeling hebben. De Stoters van die kleppen zou ik gewoon vervangen, zo duur zijn ze nu ook weer niet. Zet er desnoods stoters in van een sloopblok dat wel stil was.
Als je zo doorrijdt heb je straks ook nog schade aan je nokkenassen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Dieselklop?

zo apr 24, 2005 13:07

Ik begrijp dat het niet overgaat als je meer toeren gaat draaien en dat het zelfs aanhoudt bij warme motor.
bovenstaande klopt allemaal. alleen is de ingreep hier moeilijker, heeft hydraulische stoters. koppen moeten d'r af dus.

Even voortgedacht hierover, Koen.
Zoals ik al zei in m'n pm: ik heb een blok liggen dat ik volledig wil reviseren. Maar d's niet dringend. is gewoon om wat te oefenen / hobbyen.

De D-riemen van jouw 33 gingen we binnenkort toch doen, eigenlijk zijn we dan al "halfweg" als je 't optimistisch bekijkt ;)

Dus stel ik voor die kopjes van mijn reserveblok er bij jou op te monteren. Moeten we wel iemand hebben die met zekerheid kan vaststellen dat we hier idd. met de stoters te maken hebben !

Koppen van oud blok kan ik al op voorhand demonteren en controleren.

Kost het je enkel 2 nieuwe koppakkingen en die slechte koppen van jou krijg ik ! ;)

Koen
Advanced Member
Advanced Member

zo apr 24, 2005 14:31

Donderdag eens vragen aan de meester of hij kan lokaliseren waar het geluid vandaan komt: klepstoters of toch van drijfstanglager. Evt idd dan maar de klepstoters vervangen, kosten maar iets van een 15 EUR stuk dacht ik. (of ik moest de koppen aanslaan van MIchel zijn reserveblokje :wink: )

Ga hem in ieder geval even laten rusten tot ik zeker weet wat het is. Voor de rest rijdt ie trouwens goed.
Laatst gewijzigd door Koen op zo apr 24, 2005 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 24, 2005 14:31

check hierboven, koen, dat stond er daarnet nog niet ;)

Maxtor
Guru
Guru

zo apr 24, 2005 16:50

Ik heb dit ook al eerder gevraagd maar zo'n flushmiddel, hoe effectief is dat? Mijn 33 heeft waarschijnlijk al 3 jaar oude olie (zeer weinig mee gereden maar de olie zit er toch in) en nu lijkt het mij ook handig om t blokje te flushen maar hoe werkt zoiets? Gewoon erin knikkeren blokje warm laten lopen en olie eruit? En hoe zit het dan met de mogelijkheid van verstopte oliekanalen door de oude vieze olie die losgeweekt word?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Koen
Advanced Member
Advanced Member

zo apr 24, 2005 20:35

Om te beginnen zou ik toch minimum 1 x per jaar mijn olie vervangen als ik jou was, veel km's gereden of niet.

Flush: motor warmdraaien, flush erbij dan nog ongeveer een tiental minuten laten draaien en dan de olie aflaten en nieuwe erin.
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R

Koen
Advanced Member
Advanced Member

RE: Dieselklop? Hoor zelf eens ...

zo apr 24, 2005 21:27

Nog een vraagje ivm met dat additief voor de klepstoters:

- heeft er iemand hier al goede ervaringen mee, zo ja, hoe lang duurde het vooraleer je verbetering vaststelde.

Hoe komen die klepstoters trouwens verstopt te zitten: kan dit door het stilstaan van de wagen (enkele weken toch zeker, zonder echt te rijden, enkel wat stationair draaien) Raken die kanaaltjes verstopt omdat de motor niet genoeg draaide of is het gewoon toeval.

Toen ik de wagen wegzette, had hij die dieselratel niet. De olie heb ik dus nu ververst, maar deze was eigenlijk nog in redelijke staat. Volgens de (trouwens volledige) onderhoudshistoriek, diende de olie pas binnen een goeie 4000 km vervangen te worden.

Heb de dieselratel vastgesteld gelijktijdig met het bekende vacuumklepje dat aan het zoemen geslagen was. Zal wel toeval zijn zeker dat die 2 dingen zich tezamen voordeden, of is er toch een verband. Waarvoor dient dat klepje eigeniljk juist? Heeft te maken met vacuum, zover was ik zelf al, maar dan ...
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 24, 2005 21:38

Ik heb persoonlijk geen ervaring met dat additief van Wynns om vastzittende stoters `los `te krijgen. Maar ik stond eens bij een kennis met een zojuist zeer aangeschafte aftandse Audi 80 uit de prehistorie. De wagen tikkerde nogal behoorlijk en ik vroeg hem of hij wist dat hij een diesel had gekocht. Hij lachte en zei, nu nogwel maar dat duurt niet lang meer. Waarna hij een blikje Wynns in de motor kieperde. Ik heb het nooit op dit soort wondermiddeltjes, maar na een kwartiertje stationair draaien moest ik schoorvoetend toegeven dat de auto steeds beter ging klinken. Na een half uurtje was het geklepper helemaal weg. Amazing discovery! Ik was echt verbaasd. Daarna heeft hij de olie vervangen en het geluid is er nooit weer geweest. Echt gebeurd. Sindsdien kijk ik toch iets anders tegen dit soort middeltjes aan. Ik zal niet beweren dat het bij jou 33 ook gaat werken maar het is maar een voorbeeld. :wink:

Koen
Advanced Member
Advanced Member

zo apr 24, 2005 21:42

Na het toevoegen is het geratel bij mij ook al iets gebeterd, maar het is er nog steeds.
Kom ik terug bij mijn dilemma, blijven rijden en hopen dat het betert [-o< , maar ja dan rij ik waarschijnlijk meer stuk (nokkenas) of als het toch niet de klepstoters zouden zijn maar een drijfstanglager ga ik mijn krukas een ander vormpje geven op termijn. :evil:

Hij blijft stilstaan tot ik met zekerheid weet of het de klepstoters zijn of niet. (donderdag dus waarschijnlijk)
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R

Terug naar “Algemene Technische vragen”