KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Dieselklop? Hoor zelf eens ...

zo apr 24, 2005 21:44

Tja, zoiets weet je natuurlijk alleen maar achteraf. Maar achteraf kijk je een koe in de kont. :? :mrgreen:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Dieselklop? Hoor zelf eens ...

zo apr 24, 2005 21:48

Na het toevoegen is het geratel bij mij ook al iets gebeterd, maar het is er nog steeds.
Kom ik terug bij mijn dilemma, blijven rijden en hopen dat het betert [-o< , maar ja dan rij ik waarschijnlijk meer stuk (nokkenas) of als het toch niet de klepstoters zouden zijn maar een drijfstanglager ga ik mijn krukas een ander vormpje geven op termijn. :evil:

Hij blijft stilstaan tot ik met zekerheid weet of het de klepstoters zijn of niet. (donderdag dus waarschijnlijk)
@Koen:
Wil je dat zeker weten, draai dan de kleppeksels eraf en bekijk welke kleppen een duidelijk waarneembare speling hebben. Vindt je er een paar dan is het Bingo. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Remco S
Guru
Guru

zo apr 24, 2005 21:50

Ik heb bijvoorbeeld met mijn 16V als ik hem zonu en dan uit de garage rij om bv. te beunen en de auto niet langer dan 10 minuten laat lopen, dat deze na 3 in en uit ritjes ook de pan uit tikt (bij mij weet ik dan zeke dat het mijn stoters zijn) Als daarna mijn olie weer goed op temperatuur is geweest (uurtje laten lopen) Is het geluid weer weg (stoters voorzien van nieuwe dunne olie (heet)

nu weet ik niet of jij in de tussentijd met de Alfa zulke kleine stukjes hebt gereden of hem af en toe gestart hebt dat dit misschien ook wel het geval kan zijn.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 24, 2005 21:52

ik ben nog niet zeker van je theorie, Koen, dat ie 't toen nog niet had. je hebt die wagen gehaald, totaal geen ervaring met de 33. je had ook nog weinig of niks geleerd over dat soort dingen (net zoals ik) . ikzelf vond hem toen mooi lopen, omdat de mijne toen vermoedelijk nog belabberder liep. Misschien hebben we d'r gewoon geen erg op gehad ?
ach, als onze leraar donderdag ff met zekerheid kan stellen dat 't de stoters zijn en niet de lagers, doen we gewoon de koppentruuk met mijn reserveblok.

in dat geval: niet te veel meer rijden, want ik wil die nokkenassen nog recupereren ! :evil: :wink:

tja, dat vacuumklepje: in theorie heeft dat er geen bal mee te maken.....'t fascineert me alleen dat zowel Dink als jij serieuze brokken kregen na dat dat ding begon te loeien ? zou 't toch een spook zijn ? :shock: eerder een ongelooflijk toeval.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Koen
Advanced Member
Advanced Member

zo apr 24, 2005 21:59

@Koen:
Wil je dat zeker weten, draai dan de kleppeksels eraf en bekijk welke kleppen een duidelijk waarneembare speling hebben. Vindt je er een paar dan is het Bingo. :wink:
Klepspeling even meten zou idd het uitsluitsel kunnen geven. Er mag echter geen speling zijn omdat het hydraulische klepstoters zijn. Nu zou ik die idd even kunnen nakijken of ze nog goed zijn (als ik ze kan indrukken mag ik ze weggooien als ik me niet vergis) maar ... is alleen niet zo simpel want dan moeten de koppen eraf. Ik weet bij type 2 heb je nog echt klepdeksel, maar bij type 3 spijtig genoeg niet. Doe ik dus liever als ik effe tijd heb en als het echt nodig is (moet ik trouwens nog eerst even momentsleutel op de kop zien te tikken), tegelijkertijd dan ook even de D-riemen vervangen (moet toch gebeuren). En als de koppen er toch af moeten, dan wil ik de koppen ook eerst even volledig mooi opkuisen en spuiten vooraleer ik ze terug monteer.

Als ik het dan doe, wil ik het ineens goed doen. Nu je koppen erafgooien doe je nu ook niet elke dag als het niet echt nodig is.
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 24, 2005 22:03

Klepspeling even meten zou idd het uitsluitsel kunnen geven.
Valt niks te meten bij hydraulische stoters. Eigenlijk nooit begrepen, dat systeem van montage (die koppen die d'r af moeten) . een 16V heeft WEL klepdeksels.

Koen
Advanced Member
Advanced Member

zo apr 24, 2005 22:04

Ik heb bijvoorbeeld met mijn 16V als ik hem zonu en dan uit de garage rij om bv. te beunen en de auto niet langer dan 10 minuten laat lopen, dat deze na 3 in en uit ritjes ook de pan uit tikt (bij mij weet ik dan zeke dat het mijn stoters zijn) Als daarna mijn olie weer goed op temperatuur is geweest (uurtje laten lopen) Is het geluid weer weg (stoters voorzien van nieuwe dunne olie (heet)

nu weet ik niet of jij in de tussentijd met de Alfa zulke kleine stukjes hebt gereden of hem af en toe gestart hebt dat dit misschien ook wel het geval kan zijn.
Hij heeft idd nu hij terug rijdt enkel nog maar wat korte ritjes gedaan. (en daarvoor alleen maar: metertje vooruit en metertje achteruit en wat stationair draaien)
Ik durf echter nu niet echt een serieuze rit aan, schrik dat dan Michel zijn toekomstige nokkenassen :wink: in de soep ga rijden. Kan echter wel ook nog eens een optie zijn om toch eens een serieuze rit te maken.

Hoelang moet je eigenlijk rijden vooraleer je kan zeggen dat de olie goed op temperatuur is geweest? De laatste keer, na oliewissel, ben ik vertrokken met warme motor (vin sloeg al aan) en dan heb ik nog een ritje van 15 km gedaan naar huis. Ik zou denken dat de motorolie dan toch zeker op temperatuur is, of niet?
Laatst gewijzigd door Koen op zo apr 24, 2005 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R

Koen
Advanced Member
Advanced Member

zo apr 24, 2005 22:05

Valt niks te meten bij hydraulische stoters.
Zei ik toch ook :wink:
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 24, 2005 22:11

Misschien kunnen Michel en jij achter elkaar aan rijden tijdens een proefrit. Kun je gelijk een file simuleren. Voor allebei zeer leerzaam. :D :wink: 2 auto`s stapvoets door de straat. :biggrin:

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 24, 2005 22:12

Ik durf echter nu niet echt een serieuze rit aan, schrik dat dan Michel zijn toekomstige nokkenassen :wink: in de soep ga rijden.
Maak je daar maar geen zorgen in, ik vind wel andere ;)
ik heb dat blokkie gekocht om te hobby-en, maar dit heeft ff prioriteit ! we zijn er om elkaar te helpen, nietwaar ? ;) doe maar eerst ff wat kilomters met dat Wijnss ding d'r in.
ALS 't helpt kunnen we thuis nog altijd zeggen dat we die koppen gaan wisselen, maar gaan we die dag gewoon lekker een pint pakken ! :twisted:

Koen
Advanced Member
Advanced Member

zo apr 24, 2005 22:17

doe maar eerst ff wat kilomters met dat Wijnss ding d'r in.
ALS 't helpt kunnen we thuis nog altijd zeggen dat we die koppen gaan wisselen, maar gaan we die dag gewoon lekker een pint pakken ! :twisted:
Denk dat dat wisselen van die koppen toch enkele avonden kan duren :wink: :twisted:
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 24, 2005 22:20

doe maar eerst ff wat kilomters met dat Wijnss ding d'r in.
Denk dat dat wisselen van die koppen toch enkele avonden kan duren :wink: :twisted:
minstens een avond of 10 ! vooral tijdens vrijdag en zaterdagavonden ! :twisted:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

ma apr 25, 2005 08:48

Valt niks te meten bij hydraulische stoters. Eigenlijk nooit begrepen, dat systeem van montage (die koppen die d'r af moeten) . een 16V heeft WEL klepdeksels.
He, stelletje Sjefke van Oekels... :wink:

Als je toch bij de nokkenas kunt komen, kun je toch ook kijken/voelen, meter OF er klepspeling is.................
En: Natuurlijk heeft een hydraulische stoter geen klepspeling, maar als hij dus niet goed is heefi ie dat dus wel en weet je ZEKER dat dat de herrieschopper is....... Duidelijk zo.... :?: .:biggrin: :wink:

En als dat blok nog niet serieus warm is gereden ( Min 15 minuten RIJDEN) zou ik dat eerst maar eens gaan doen.....en dan eens weer kijken...
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma apr 25, 2005 09:09

Als je toch bij de nokkenas kunt komen, kun je toch ook kijken/voelen, meter OF er klepspeling is.................
En: Natuurlijk heeft een hydraulische stoter geen klepspeling, maar als hij dus niet goed is heefi ie dat dus wel en weet je ZEKER dat dat de herrieschopper is....... Duidelijk zo.... :?: .:biggrin: :wink:
Beste ome Joop, ( :wink: )

Hij heeft geen klepdeksels. Dus, haal je de kop er af. En dan kan je alleen nokkenashuis scheiden van de kop. Hoe ga je dan speling meten ? :twisted:
Je kan bij die koppen op geen enkele manier de nokkenas is de juiste positie boven de kleppen ZIEN ! ;)
Daarom is het zo belangrijk om van te voren quasi zeker te weten dat de stoter(s) slecht zijn.

Maxtor
Guru
Guru

Re: RE: Dieselklop?

ma apr 25, 2005 16:06

Om te beginnen zou ik toch minimum 1 x per jaar mijn olie vervangen als ik jou was, veel km's gereden of niet.

Flush: motor warmdraaien, flush erbij dan nog ongeveer een tiental minuten laten draaien en dan de olie aflaten en nieuwe erin.
Nee, ik heb de 33 al een 2 jaar stil staan eigenlijk, met af en toe even starten en netjes warm laten lopen en voordat de 33 bij mij kwam had ze waarschijnlijk ook al een jaar stilgestaan maar de olie is wel zwart. Maar de APK is eindelijk een beetje inzicht maar ik moet binnenkort dr nog een halfuurtje naar een lasser rijden en dat doe ik liever niet met deze olie dus zoiezo andere olie erin. Maar het blokje zal wel smerig zijn van binnen (smeriger dan bij andere auto's) dus weet ik nog steeds niet zeker of ik dat flushen wel zou doen (ivm verstoppingen van oliekanalen bijv). Ik gooi er binnenkort zowieso andere olie in, al is het alleen voor dat kleine stukje rijden en daarna nog terug naar huis maar ik doe dat gewoon met 'Gamma' olie en eenmaal thuis gooi ik er wel Castrol in en vervang ik het oliefilter. Dan zou ik dus die flush kunnen gebruiken bij die wissel maar vraag het me nog steeds af of ik dit wel zou moeten doen.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Terug naar “Algemene Technische vragen”