

@Koen:Na het toevoegen is het geratel bij mij ook al iets gebeterd, maar het is er nog steeds.
Kom ik terug bij mijn dilemma, blijven rijden en hopen dat het betert, maar ja dan rij ik waarschijnlijk meer stuk (nokkenas) of als het toch niet de klepstoters zouden zijn maar een drijfstanglager ga ik mijn krukas een ander vormpje geven op termijn.
![]()
Hij blijft stilstaan tot ik met zekerheid weet of het de klepstoters zijn of niet. (donderdag dus waarschijnlijk)
Klepspeling even meten zou idd het uitsluitsel kunnen geven. Er mag echter geen speling zijn omdat het hydraulische klepstoters zijn. Nu zou ik die idd even kunnen nakijken of ze nog goed zijn (als ik ze kan indrukken mag ik ze weggooien als ik me niet vergis) maar ... is alleen niet zo simpel want dan moeten de koppen eraf. Ik weet bij type 2 heb je nog echt klepdeksel, maar bij type 3 spijtig genoeg niet. Doe ik dus liever als ik effe tijd heb en als het echt nodig is (moet ik trouwens nog eerst even momentsleutel op de kop zien te tikken), tegelijkertijd dan ook even de D-riemen vervangen (moet toch gebeuren). En als de koppen er toch af moeten, dan wil ik de koppen ook eerst even volledig mooi opkuisen en spuiten vooraleer ik ze terug monteer.
@Koen:
Wil je dat zeker weten, draai dan de kleppeksels eraf en bekijk welke kleppen een duidelijk waarneembare speling hebben. Vindt je er een paar dan is het Bingo.
Valt niks te meten bij hydraulische stoters. Eigenlijk nooit begrepen, dat systeem van montage (die koppen die d'r af moeten) . een 16V heeft WEL klepdeksels.Klepspeling even meten zou idd het uitsluitsel kunnen geven.
Hij heeft idd nu hij terug rijdt enkel nog maar wat korte ritjes gedaan. (en daarvoor alleen maar: metertje vooruit en metertje achteruit en wat stationair draaien)Ik heb bijvoorbeeld met mijn 16V als ik hem zonu en dan uit de garage rij om bv. te beunen en de auto niet langer dan 10 minuten laat lopen, dat deze na 3 in en uit ritjes ook de pan uit tikt (bij mij weet ik dan zeke dat het mijn stoters zijn) Als daarna mijn olie weer goed op temperatuur is geweest (uurtje laten lopen) Is het geluid weer weg (stoters voorzien van nieuwe dunne olie (heet)
nu weet ik niet of jij in de tussentijd met de Alfa zulke kleine stukjes hebt gereden of hem af en toe gestart hebt dat dit misschien ook wel het geval kan zijn.
Zei ik toch ookValt niks te meten bij hydraulische stoters.Klepspeling even meten zou idd het uitsluitsel kunnen geven.
Maak je daar maar geen zorgen in, ik vind wel andereIk durf echter nu niet echt een serieuze rit aan, schrik dat dan Michel zijn toekomstige nokkenassenin de soep ga rijden.
Denk dat dat wisselen van die koppen toch enkele avonden kan duren
doe maar eerst ff wat kilomters met dat Wijnss ding d'r in.
ALS 't helpt kunnen we thuis nog altijd zeggen dat we die koppen gaan wisselen, maar gaan we die dag gewoon lekker een pint pakken !
minstens een avond of 10 ! vooral tijdens vrijdag en zaterdagavonden !Denk dat dat wisselen van die koppen toch enkele avonden kan duren
doe maar eerst ff wat kilomters met dat Wijnss ding d'r in.
ALS 't helpt kunnen we thuis nog altijd zeggen dat we die koppen gaan wisselen, maar gaan we die dag gewoon lekker een pint pakken !![]()
He, stelletje Sjefke van Oekels...Valt niks te meten bij hydraulische stoters. Eigenlijk nooit begrepen, dat systeem van montage (die koppen die d'r af moeten) . een 16V heeft WEL klepdeksels.Klepspeling even meten zou idd het uitsluitsel kunnen geven.
Beste ome Joop, (Als je toch bij de nokkenas kunt komen, kun je toch ook kijken/voelen, meter OF er klepspeling is.................
En: Natuurlijk heeft een hydraulische stoter geen klepspeling, maar als hij dus niet goed is heefi ie dat dus wel en weet je ZEKER dat dat de herrieschopper is....... Duidelijk zo.....
![]()
![]()
Nee, ik heb de 33 al een 2 jaar stil staan eigenlijk, met af en toe even starten en netjes warm laten lopen en voordat de 33 bij mij kwam had ze waarschijnlijk ook al een jaar stilgestaan maar de olie is wel zwart. Maar de APK is eindelijk een beetje inzicht maar ik moet binnenkort dr nog een halfuurtje naar een lasser rijden en dat doe ik liever niet met deze olie dus zoiezo andere olie erin. Maar het blokje zal wel smerig zijn van binnen (smeriger dan bij andere auto's) dus weet ik nog steeds niet zeker of ik dat flushen wel zou doen (ivm verstoppingen van oliekanalen bijv). Ik gooi er binnenkort zowieso andere olie in, al is het alleen voor dat kleine stukje rijden en daarna nog terug naar huis maar ik doe dat gewoon met 'Gamma' olie en eenmaal thuis gooi ik er wel Castrol in en vervang ik het oliefilter. Dan zou ik dus die flush kunnen gebruiken bij die wissel maar vraag het me nog steeds af of ik dit wel zou moeten doen.Om te beginnen zou ik toch minimum 1 x per jaar mijn olie vervangen als ik jou was, veel km's gereden of niet.
Flush: motor warmdraaien, flush erbij dan nog ongeveer een tiental minuten laten draaien en dan de olie aflaten en nieuwe erin.