Maar als ze tikken, staat de speling te ruim, dus sluiten ze te snel. Ik heb wel eens begrepen dat dan de temperatuur daardoor wel hoger kan oplopen, maar snap niet zo goed waarom. Want als de klep langer in de zetel blijft kan die dus ook iets langer z'n warmte afgeven aan de omgeving, dus meer koeling.
Volledig akkoord en aangezien ze hier tikken, kan dit al uitgesloten worden.
Als je kleppen niet helemaal dicht gaan, dan gaan ze zowieso kapot, Bovendien natuurlijk niet goed voor de prestatie van de motor, dus de druk in de verbrandingskamer is laag en dan zullen de kleppen ook niet zo warm worden.
Dat de druk in de verbrandingskamer dan lager (lees: minder warm) is, klopt volledig.
Maar toch worden de kleppen te WARM door het feit dat ze niet of amper wamte kunnen afgeven via de zitting.
Zo heb je denk ik alle zaken wel te pakken denk ik.
Een vervuilde radiator, die hebben we eventueel nog over het hoofd gezien. Of een pomp waarvan de schoepen zodanig versleten zijn dat de circulatie niet meer optimaal is. Maar dat laatste komt in de praktijk weinig of niet voor, meende ik.
Of zoals jij al schreef: een slecht mengel kan de motor ook verhitten.