Huib
Guru
Guru

RE: Olie temperatuur meter 33

vr apr 29, 2005 08:54

Diegene met die 3 metertjes in het midden ben ik dus:

Afbeelding

Ik mis die gaten niet. In de zomer ventileer ik via de buitenste gaten (directe buitenlucht) en in de winter staat de verwarming toch op m'n voeten en op de voorruit, nooit direct in m'n gezicht.

Mijn oplossing met de sensoren is als volgt:
- temperatuursensor in het gat bij het oliefilter. Ik heb eerst gereden met de sensor in het carter (in de aftapplug) maar daar sloeg de meter nauwelijks uit. De sensor in de plug steekt onder de auto dus dat is niet aan te bevelen, en anders moet je gaan lassen aan het carter dus een hoop (overbodig) werk.

- druksensor in het midden van het blok naast de verdeler. De drukzender van equus heeft ook een aansluiting voor het oliedruklampje.

Dus geen t-stukjes, geen gelas maar gewoon simpel in het blok schroeven.
De voltmeter zit er alleen bij om aan 3 metertjes te komen, dat vind ik veel mooier dan 2.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 29, 2005 09:03

Dat was inderdaad die foto die ik gezien heb ! zeer mooi ! :thumbs:
Je oplossing is inderdaad de beste en simpelste.
Enige voordeel dat ik kan zien in een aparte sensor voor lichtje en drukmeter, is dat je bij problemen 2 onafhankelijke bronnen van informatie hebt. Je meter enerzijds en je dasdhboardlichtje anderzijds.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

reijnaje
Guru
Guru

vr apr 29, 2005 09:16

Ik heb 3 metertjes van equus op de plek van mijn radio ingebouwd. De radio is verhuist naar het vakje onder het handschoenenkastje. Een foto heb ik er helaas niet van maar ik kan je zeggen dat 3 metertjes onder de 3 ventilatieroosteres erg mooi staat. Alleen jammer dat de lichtsterkte van mijn equus metertjes niet bij ieder metertje even sterk is.

Ik heb ze door tijdgebrek nog niet aangesloten, maar ga net als Huib de standaard plekken op het blok daarvoor gebruiken.

Mobster

Re: RE: Olie temperatuur meter 33

vr apr 29, 2005 10:43

Diegene met die 3 metertjes in het midden ben ik dus:
- temperatuursensor in het gat bij het oliefilter.
Die moer bij het filter was is in aluminium of zoiets, die is moeilijk te bereiken en zat zo vast dat ik ze er niet uit kreeg zonder te beschadigen en daarvoor de motor uithalen zag ik ook niet zitten...

Nu, mijn carter lekte aan de pakking en moest er toch af...

Huib, hoe warm komt je olie, als ie volledig op temp. is, laat ons zeggen na 50 km. rijden op autoweg aan 120 km/h?
Bij mij zo'n 95 à 100 °C

Huib
Guru
Guru

vr apr 29, 2005 12:24

Huib, hoe warm komt je olie, als ie volledig op temp. is, laat ons zeggen na 50 km. rijden op autoweg aan 120 km/h?
Bij mij zo'n 95 à 100 °C
Dat haal ik meestal niet, bij mij ca 80 graden afhankelijk van de buitentemperatuur. Met de sensor in het carter haalde ik de 60 graden meestal niet eens. Wellicht onnauwkeurigheid van de meter, equus is natuurlijk niet duur maar ook geen topkwaliteit.

Op zich lijkt het wel aardig: watertemp loopt op naar 80 graden, thermostaat opent, watertemp valt terug naar ruim 60 graden en loopt weer langzaam op naar 80 graden waarbij de olietemp synchroon meeloopt.

De plek van mijn radio is voor mij geen alternatief, daar vind ik m'n radio te belangrijk voor. Ik heb er nog wel over gedacht om de plek van de asbak te gebruiken, die gebruik ik echt nooit. Maar dat zit bij een type 2 allemaal net even anders dan bij een type 3.
33 Blue 16v carbs '89
BMW 325i touring '07

gehad:

reijnaje
Guru
Guru

vr apr 29, 2005 12:56

Een radio belangrijk in een boxer aangedreven Alfa? Nee toch zeker :?

(gelukkig heeft mijn 33 een radio met afstandsbediening, anders zou die snelweg rit van bijna een uur tweemaal daags wel wat saai worden.... )

Mobster

vr apr 29, 2005 13:24

Hij blijft wel een tijdje steken op 80°C, maar tijdens ritten van meer dan 35 km gaat ie naar 95°C met de sensor in het carter.

Hoeveel temp. mag olie eigenlijk maximaal hebben?

Squadromeo

vr apr 29, 2005 21:41

Ook héél mooi, die adapterring, en makkelijk, maar ik heb toch liever dat de olietempsensor meer onderaan in mijn carter zit, zeker tijdens warmrijden weet ik graag wanneer alle olie volledig op temp is, en daar zie je dat best.
Onder in het carter heeft de sensor juist minder contact met de olie dan in de adapterring. Deze ring zit echt tussen het blok en het oliefilter in dus de olie raakt de sensor echt. Onderin je carter staat alleen echt een lekkere laag olie als je stil staat. Ook de rijwind koelt de carterpan enigzins zodat de temp altijd te laag aanwijst. Ik had de sensor eerst ook in de olieaftapplug zitten maar werd gek van het schommelen van de temperatuur; bij optrekken en op snelheid rijden zakte de temp en als ik vor een stoplicht stond te wachten steeg hij zo 20 graden in een halve minuut :?

Mobster

vr apr 29, 2005 23:31

Ik had de sensor eerst ook in de olieaftapplug zitten maar werd gek van het schommelen van de temperatuur; bij optrekken en op snelheid rijden zakte de temp en als ik vor een stoplicht stond te wachten steeg hij zo 20 graden in een halve minuut :?
Bij mij blijft ie altijd mooi constant staan hoor, geen schommelingen aan stoplichten of zo. in denk niet dat je sensor niet beter kan zitten dan in je carter zelf,
maar t'is allemaal relatief zeker...

Remco S
Guru
Guru

zo mei 01, 2005 22:28

Ik heb zelf de olie druk zender naast het oliefilter gemonteerd (ook orginele plek op mijn 16V) En de olie temperatuur heb ik net zoals mobster in het carter gemonteerd, want je wilt toch weten hoe warm de olie in het carter is (opslag) en niet in een olie kanaal.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 01, 2005 23:08

En de olie temperatuur heb ik net zoals mobster in het carter gemonteerd, want je wilt toch weten hoe warm de olie in het carter is (opslag) en niet in een olie kanaal.
klopt !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Huib
Guru
Guru

ma mei 02, 2005 19:51

En de olie temperatuur heb ik net zoals mobster in het carter gemonteerd, want je wilt toch weten hoe warm de olie in het carter is (opslag) en niet in een olie kanaal.
Waarom? De olietemperatuur in het kanaal is de temp van de olie die direct daarna in de lagers terecht komt. En waarvan de temperatuur dus het belangrijkste is.

Wie heeft hier wat zinnigs over te melden, behalve dat het toevallig het makkelijkste was om het zo te monteren? Waar wordt de sensor gemonteerd bij een olietemp meter af fabriek en waarom?
33 Blue 16v carbs '89
BMW 325i touring '07

gehad:

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mei 02, 2005 20:44

Er valt eigenlijk niet iets zinnigs over te zeggen omdat meting motortemperatuur
d.m.v. olietemperatuur een vrij indirecte meting is. Meestal op oliepeilsensor of op cil. kop.
Ik dacht dat luchtgekoelde Porsche 911 een op de cilinderkop hebben omdat olietemp
als algemene indicatie voor motortemp moet dienen. Met deze plaatsing schommelt de
meter niet te veel en alleen als het echt heet wordt, heb je dus een hogere waarde
op de meter.
Waar meet je i.d.?? Als de temperatuur op cil.wanden hoog is, verbrandt motorolie
en wordt smering gebrekkig en mogelijk vastvreten. Te koud geeft smeerolieverdunning.
Koelvloestoftemperatuur is essentieel en een meter voor je olietemperatuur is leuk.

Bij aluminiummotor hoort koelvloeistoftemp-en olietemp bij normaal gebruik ongeveer zelfde temperatuur te bereiken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”