Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

HELP!!

zo mei 01, 2005 12:46

Ik poste dit ook al op het ARTC155 forum, maar omdat het hier drukker is en meer algemenere kennis is, ook maar even hier:

Ik wou net starten, toen ik ineens een grote knal hoorde in een kleine walm onder mn motorkap vandaan zag komen. Toen ik de kap opende zag ik dat mn luchtinlaathuis (dat ding vlak voor de inlaten) geknapt was

Als ik nu start lijkt het alsof ik back-fire heb (weet t niet zeker, ken t geluid niet echt) en loopt de motor heel beroerd (heb em maar een paar sec laten lopen).

Wie kan me aan zo'n nieuw huis helpen (het liefst vandaag!!! moet morgen naar mn stage) en hoe kan dit gebeurt zijn?

Wie me kan helpen, bel me svp op 06-[weg gehaald] (ik woon in Doetinchem)
Laatst gewijzigd door Robkg op di mar 29, 2011 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: HELP!!

zo mei 01, 2005 14:49

Loopt die auto op LPG?
Ik gok dat je een backfire hebt gehad. Is je ontsteking wel goed?
Als het een slan is tussen luchtmassameter en inlaat, dan eerst vervangen of desnoods plakken, voordat je weer start/ gaat rijden!!!!!!!!!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
tdk146
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: vr feb 25, 2005 22:32
Locatie: Nederland

RE: HELP!!

zo mei 01, 2005 14:54

idd loop hij op gas desnoods :?: voor nood ducktape(gaffatape) :idea: gebruiken voor noodreparatie.
Gr Tom Koppen.

Gehad :146 17IE
146 18TS 16V 165pk.
En diversen andere merken. ;-)

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3963
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: HELP!!

zo mei 01, 2005 15:19

Dity ken ik uit mijn Lancia Dedra tijd. Mijn Dedra liep op LPG.
Zeer grote kans dat je backfire hebt gehad, dan ontploft het mangsel in je luchtinlaat. Bij LPG kan dit snel aangezien het gas bij de lucht gemengd wordt voordat het de cylinders bereikt. Backfire vindt plaats bij een slechte verbranding (als ik het goed heb bij te vroege ontsteking, als evt, de inlaatklep nog niet gesloten is , klopt dit?)
Je luchtmassameter zal kapot zijn en na vervangiing zal je auto weer gewoon rijden.
ik heb nog een luchtmassameter als souvenir in mijn schuur liggen, de klep in deze meter is er finaal afgeblazen na backfire.
Je kan de schade indit soort situaties beperken door de slang tussen lMM en luchtinlaat niet met de klem vast te zetten, met een beetje geluk spring bij een volgend ebackfire dan de slang los. Een betere oplossing is het montern van een backfireklep.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: HELP!!

zo mei 01, 2005 20:04

Even een paar misverstanden:

Mijn auto loopt niet op gas, nooit gedaan ook! (Gas moet je op koken :x )

Met de bakfire is de inlaat gescheurd (boven de inlaatbuizen zit een soort van inlaatbox waar hetgasklephuis aanvastzit).

Nu heb ik dat gerepareerd, de rest lijkt nog heel, nu wil ik alleen weten wat de oorzaak zou zijn kunnen geweest, anders loop ik de kans dat het weer gebeurt. Het is een 'nord' motor trouwens, dus met ketting aandrijving.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
tdk146
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: vr feb 25, 2005 22:32
Locatie: Nederland

RE: HELP!!

zo mei 01, 2005 20:07

is toch wel handig als dit wat duidelijker word omschreven :lol:
iedereen reageerde dus op fenomeen gas om dat het daar dus meestal bij gebeurd. :wink:
Gr Tom Koppen.

Gehad :146 17IE
146 18TS 16V 165pk.
En diversen andere merken. ;-)

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: HELP!!

zo mei 01, 2005 20:11

is toch wel handig als dit wat duidelijker word omschreven :lol:
iedereen reageerde dus op fenomeen gas om dat het daar dus meestal bij gebeurd. :wink:
Nouja, als er gas in had gelegen dan had ik dat er echt wel bij vermeld, ik heb een monteurs diploma (al gebruik ikt alleen maar prive, zelden dus).
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
tdk146
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: vr feb 25, 2005 22:32
Locatie: Nederland

RE: HELP!!

zo mei 01, 2005 20:13

Oeps de grote teen geraakt neemt u mijn niet kwalijk , maar u ziet aan de reaktie's van de mede forum gebruiker dat het duidelijk was dat iedereen dacht dat het over gas ging.

maar nogmaal mijn excuses van uw grote teen.
Gr Tom Koppen.

Gehad :146 17IE
146 18TS 16V 165pk.
En diversen andere merken. ;-)

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: HELP!!

zo mei 01, 2005 20:17

Oeps de grote teen geraakt neemt u mijn niet kwalijk , maar u ziet aan de reaktie's van de mede forum gebruiker dat het duidelijk was dat iedereen dacht dat het over gas ging.

maar nogmaal mijn excuses van uw grote teen.
Sorry :oops:

Ben chagerijnig omdat mn hele dag nu naar de klote is door dit geintje, en ik de komende dagen 's avonds ook nog aan t sleutelen ben waarschijnljik.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: HELP!!

zo mei 01, 2005 22:08

Ik neem aan dat je nog een Alluminium klep deksel hebt met de plaat over de bougiekabels waar Alfa Romeo op staat. Verwijder deze en dan zit er aan de versnellingsbak kant, een rubber om de 8 bougie kabels heen. Verwijder dit rubber (tussen dit rubber kruipt vaak vocht en kan een verdwaalde vonk over laten springen naar een andere bougie kabel)

Deze methode heb ik al vaker toegepast op 155's met dit probleem met een goed resultaat

Kijk gelijk even naar de doppen van bougie kabels ofdat deze niet gescheurd zijn of een klein gaatje bevatten (te zien aan een witte vlek op het rubber)
Mocht dit zo zijn, tape deze dan af, of zet er een krimpkous omheen.
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: HELP!!

zo mei 01, 2005 23:08

Dank je, ik zal dit morgen avond zeker doen/bekijken en zo nodig de kabel vervangen. Ik kreeg ook al de tip om de onderkant van die plaat (die zit er idd, zoals het hoort :lol: ) te voorzien van fietsband ook tegen vonk overspringen.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Terug naar “Algemene Technische vragen”