alfa 33 niels

geratel onder de moterkap (drijfstang lagers)

do mar 06, 2008 18:32

hallo medeforum leden

afgelopen zondag reed ik met mn alfa 33 1.5 uit 1994 naar huis
toen er plots een zacht geratel onder mn moterkap vandaan kwam ik ben vrijwel gelijk gestopt en geluisterd
ik vertrouwde t niet en heb de anwb gebeld om mij te slepen

de man van de anwb had zelf ook redelijke alfa kennis en dacht dat het zo aan horen de drijfstanglagers waren
hij zij ook dat een 33 een van de wijnige auto,s is waar dit kan zonder dat de rest van de moter beschadig nu is mijn vraag wat denken jullie

het geluid is bij stationiar lopen niet te horen alleen bij gas geven en t klinkt beetje metaalachtige geratel
als het de drijfstang lagers zijn is dit de moeite waard en waar moet ik verder op letten

ps ik heb via de zoek methode al het een en ander gelezen

groeten niels de visser

Thijs-arnhem
Full Member
Full Member

RE: geratel onder de moterkap (drijfstang lagers)

do mar 06, 2008 18:45

Voordat je drastisch aan het sleutelen gaat zou ik eerst je randapparatuur uitsluiten (waterpomp, dynamo etc.) door de V-riemen er even af te halen en dan nog eens te luisteren.
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mar 06, 2008 18:53

Olie aftappen, carterpan verwijderen en drijfstangen losdraaien. Kun je zo zien als het lager beschadigt is. Weet alleen niet meer of je er bij een 33 nou zo goed bijkon. :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mar 06, 2008 18:54

Als je geluk hebt is de krukas niet beschadigt en is het met een paar nieuwe lagerschalen opgelost.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

do mar 06, 2008 18:59

Ivo
Junior Member
Junior Member

do mar 06, 2008 22:25

Als het echt je drijfstanglagers zijn, kan je het beste je krukas laten slijpen! Je krijgt er later echt problemen mee…

- Tap je olie af
- Demonteer je spruitstuk.
- Schroef je M6 bouten los van je carterpan
- Trek dan je carterpan los (beetje tikken en hij valt zo naar beneden)
- Dan zie je het snel genoeg.

Als echt je drijfstanglagers zijn kan je het beste je motor uitbouwen.
Of je zoek een donor.

Hoeveel olie zat /zit er in??

Suc6.
Huidig:
159 TBI Ti 2012
166 3.2 TI 2004
156 GTA SW 2002
75 3.0 America 1988
75 2.0 TS 1989
164 3.0 QV 1991
33 1.7 QV 1988
Spider 2.0 QV 1988

Gerrets
Guru
Guru

vr mar 07, 2008 09:53

Ik kan je vertellen dat ik dezelfde tikin mijn blok het is zeker een snelle metalige tik of niet? Ik rij hier ook al een hele tijd mee rond, maar dat komtomdat ik alleenin de stad rij. Jemoet de auto niet lomp door gaan trekken in de touren. Als je gewoon rustig rijdt dan kun je nog heel wat kilometers maken. En als je de drijfstanglagers toch gaat vervangen hoeft niet het hele blok eruit! Het is wel eengefriemel maar wel tedoen. Is je krukas beschadigd of je nokken as ga dan idd op zoek naar een donor.

succes

gr Tom

Ps: ik durf er mee door te rijden omdat ik binnenkort mijn blok om ga bouwen.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

alfa 33 niels

vr mar 07, 2008 22:09

hallo ik ga morgen alles weer eens open maken en dan goed kijken hoe alles eruit ziet en dan maar hopen dat mn krukas en nokken niet beschadigd is maja dat zie ik morgen wel morgen als ik heb gekeken weer een update

er zit voldoende en goede olie in

en kwa geluid van de tik t is bij stationair draaien niet t horen maar bij belasting is het idd een redelijk snelle metaalachtige tik

groeten niels

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

za mar 08, 2008 00:20

Je kunt het verschil niet horen tussen drijfstanglagers en nokken of stotertjes?
Geloof mij dat drijfstanglagers zich stationair ook laten horen.

Maar ga het maar niet laten draaien - en nu dan maar kijken, ik denk dat je mazzel hebt dat het je drijfstangen niet zijn. Mocht het toch zo zijn en je hebt na de ratel niet of bijna niet gedraaid kun je nog handmatig je astap poetsen (bij twijfel kun je een goed stukje lint halen bij de revisiehandel - krijg je gelijk de goede)

Gerets heeft geen kapotte drijfstanglagers - die rijdt ermee door en strand niet dus zal hij het verwarren met het getik uit de cylinderkop. Daar kun je idd lang mee blijven rijden. Ken nog een 1500 die al 30K tikt en vrolijk doorloopt.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gerrets
Guru
Guru

za mar 08, 2008 10:56

Ja Tom je hebt een punt ik ga ervan uit dat het de drijfstanglagers zijn omdat het geluid me bekend voorkomt. De nokkenas geeft meer een om het maar even zo te nomen een tractor achtige tik iets zwaarder. Maar idd ik kan er mee doorrijden, waar denk jij aan dan Tom.Binnenkort ga ik mijn oude 1.4 blok oude type weer in orde maken.nieuwe type 1.4 blok is het niet.

gr Tom
Groeten Tom

alfa 33 niels

za mar 08, 2008 16:10

zo een paar uurtjes en wat vette handen verder

heb ik carterpan losgemaakt en lagerschalen losgehaald en 3 van de vier lagerschalen zijn bechadigd (gevreten) dus ik heb vandaag geprobeerd ze te bemachtigen maarja op zaterdag valt dat tegen dus maandag ma ff proberen
ik heb ook mn krukas goed bekeken maar die is gelukkig niet geschadigd

is er nog iets waar ik op moet letten bij de aanschaf hiervan krukas etc is allemaal standaard

groeten niels

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

za mar 08, 2008 17:11

hoe weet je dat de krukas niet beschadigt is? Mijn ervaring is dat ingevreten drijfstanglagers wel degelijk de krukas beschadigen. Ga met je nagel over de krukas en als je dan ook geen enkele hapering voelt is het goed.
Plaats je toch nieuwe lagers op een beschadigde krukas dan ben je met een paar km's weer aan nieuwe lagers toe....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

za mar 08, 2008 20:14

Helemaal eens Rav!

Poets toch je astap maar op en bekijk ze gerust UITERST ZORGVULDIG! Maar met een goed oliepeil had dit niet ineens kunnen gebeuren dus wees streng met je blik naar de oliepomp...

Anders gezegd - wanneer je goede oren had - dan had je dit horen aankomen - zo niet: dan is het ineens gebeurd! Dus.....check de rest...! :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gerrets
Guru
Guru

zo mar 09, 2008 13:24

Ik bevestig het eerder aangegeven checken van de krukas! Zeker wanneer het tikken ineens is begonnen duidt dit op meer schade. Zoiezo is verstandig om allsegrondig te checken ook al heb je het idee dat het maar om 1 ding gaat. Het zou jammer zijn als je die nieuwe lagers erin zet en binnekort je weer hetzelfde hebt.

succes

gr Tom
Groeten Tom

Huib
Guru
Guru

Re: RE: geratel onder de moterkap (drijfstang lagers)

ma mar 10, 2008 09:05

Ik kan je vertellen dat ik dezelfde tikin mijn blok het is zeker een snelle metalige tik of niet? Ik rij hier ook al een hele tijd mee rond, maar dat komtomdat ik alleenin de stad rij. Jemoet de auto niet lomp door gaan trekken in de touren. Als je gewoon rustig rijdt dan kun je nog heel wat kilometers maken. En als je de drijfstanglagers toch gaat vervangen hoeft niet het hele blok eruit! Het is wel eengefriemel maar wel tedoen. Is je krukas beschadigd of je nokken as ga dan idd op zoek naar een donor.

succes

gr Tom

Ps: ik durf er mee door te rijden omdat ik binnenkort mijn blok om ga bouwen.
Wees svp een beetje terughoudend met het geven van dit soort adviezen. Gezien je omschrijving twijfel ik al aan de juistheid van je eigen diagnose, laat staan dat je andere mensen gaat adviseren. Als hij naar je geluisterd had was nu z'n hele blok in puin gedraaid.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Terug naar “Algemene Technische vragen”