Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

Koplampen & Aanhaalmoment motorolie aftappunt

ma mei 02, 2005 21:27

hallo allemaal,

Ik heb drie weken geleden een alfa 33 1.7 IE uit '92 gekocht en ben daar natuurlijk dolblij mee.

Mijn beide koplampen branden niet even fel. Ik heb de lampen verwisseld, maar dat gaf hetzelfde effect. De spanning op de zwakke is 12.2Volt en op de sterke is 12.8Volt. Iemand een idee?

Nu heb ik zaterdag met wat vrienden de motorolie en versnellingsbak olie vervangen. Afgezien dat die oer en oervast zat, vraag ik me af hoe vast die moeren moeten (aanhaalmoment), met name die van de motorolie. Een vriend zei 30Nm is wel in orde,maar kan het in mijn vraagbaak niet vinden (heb ik niet goed gezocht?)

Nou, dat was het dan wel voor nu eventjes.....

tot binnenkort...

Steven

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Koplampen & Aanhaalmoment motorolie aftappunt

ma mei 02, 2005 21:38

Hallo:

Welkom hier. Je spanningsprobleem kan wel weer eens aan de massa liggen (Of niet dus(Criptisch :biggrin:))

Controleer dus de massa -aansluiting van de desbetreffende lamp en vergeet niet om ook je zekeringkast, zekeringen en aansluitingen daaraan eens grondig te inspecteren. Je zekeringkast wordt toch niet warm toch???? :shock:

Je carterplug moet wel vastzitten, maar niet te gek hoor. Nieuw koperringetje ertussen en met beleid aantrekken is zat voldoende.
Het moment zal ik eens opzoeken., moment......:biggrin:

Staat er niet bij. Voor een Nord blok is het 70-80 Nm, maar die heeft een relatief grote diameter.Een 33 heeft een kleiner plugje vlgs mij: M14??? zou eerst maar eens 50 NM opzetten, dan heb je zelf wel idee of je een beetje goed zit. :wink:
Tis gewoon een "gevoelskwestie"....... :blue_lol:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

ma mei 02, 2005 22:17

Hi, ja ik ga nog heel wat vragen stellen ben ik bang... :lol:

Ik zal die aansluitingen eens massaal aandacht geven..en ze goed bekijken. Mocht ik dat soort electriek willen vervangen, moet ikdan speciale draden en plugjes gebruiken?

Of mijn zekeringen warm worden..uhm...zou het niet weten...is dat na een tijdje rijden of is dat binnen een paar minuten al,of moeten deze altijd 'koud' zijn?

Ik heb de carterplug nu op 30 Nmvast gezet, maar dat zou wel eens te weinig kunnen zijn..zo kees ik.

Verder had ik condens in mijn rechter koplamp. Een vriend raadde mij aan om de het rubber hoesjeaan de binnenkant eraf te halen; dat werkt inderdaad, maar is er geen gevaar als het regent of als ik door een plas water rijd?

Alfa hoog,

Steven

Koen
Advanced Member
Advanced Member

ma mei 02, 2005 22:21

Voor je carter: Vast is vast, zolang ie maar niet lekt :wink: wel zeker idd niet vergeten om ringetje te vervangen.
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 02, 2005 22:26

Aansluitingen (vooral centrale massa aansluitpunten niet vergeten) schoon- en blank maken en met wd 40 behandelen is vaak voldoende. vervangen is dus meestal niet nodig. :wink:

Vocht in je koplamp is vaak een teken dat de aansluiting tussen glas en refector lek is. Uitbouwen, goed schoonmaken en afkitten kan helpen. Je kunt de lamp weer drogen door er voorzichtig met een fohfn in te blazen. Daarna rubber kapje weer monteren, want dit voorkomt dat er lek/spat water in je lamp komt.
Gevaar voor kortsluiting is er niet. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Dinky Boy
Miniaturista

ma mei 02, 2005 22:41

Sommigen laten dat rubber kapje juist achterwege omdat eventueel vocht dan door de warmte van de lamp verdampt en weg kan. Moet je alleen niet door de plassen gaan raggen.

Als je electradraden in erg slechte staat zijn, gaat dat ook ten koste van je lichtopbrengst.

Philips VisionPlus geeft meer licht bij hetzelfde verbruik.

Om de zekeringen warm te laten worden (of niet) hoef je niet te rijden, alleen maar licht aanzetten.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 02, 2005 23:07

Caterplug aandraaien tot ie vast zit..
Lekt ie niet met warme olie dan is het goed anders ff natrekken.
Wel altijd nieuwe sluitring gebruiken :!:

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di mei 03, 2005 09:02

Bedankt voor alle reacties!

De motor lekt iig geen olie, zowel koud als warm. Het is meer een algemeen punt van voorzichtigheid van een beginnende klusser.... :D

Ik zal dan idd maar eens de elektriek moeten gaan schoonmaken, samen met mijn goede vriend Mr. Vraagbaak... 8) Het uitbouwen van de koplamp zet ik eventjes in de kast.....als jullie het niet erg vinden?

~Tot binnenkort~

Steven

Rens 1.7QV
Guru
Guru

di mei 03, 2005 11:12

Dat rubber hoesje kun je wel weglaten, dan blijft je koplamp ook beter helder. Hoeft niet bang te zijn dat er daardoor water naar binnekomt.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Huib
Guru
Guru

Re: RE: Koplampen & Aanhaalmoment motorolie aftappunt

di mei 03, 2005 13:12

Een 33 heeft een kleiner plugje vlgs mij: M14???
De aftapplug van een 33 is M22, ook vrij groot dus.

@steven:
voor dat spanningsverschil tussen je koplampen kun je ook kijken naar de stekker die tussen de accu en de kachel ligt. Wellicht zit daar een slechte aansluiting.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Terug naar “Algemene Technische vragen”