ma mei 02, 2005 21:24
Zozo: Die 156 van jou heeft kennelijk de nodige km's al afgelegd.
Controleren kun je als volgt doen. Laad eerst je accu weer eens volledig op want die is zo te lezen hardstikke leeg. Zet de volle accu weer terug en meet in onbelaste toestand de spanning. Deze moet dan ongeveer 12.65-12,7 volt zijn.(als je de accu tenminste volledig hebt opgeladen en deze in goede staat is) ( EN: Meten nadat de accu minimaal een uurtje van de lader is afgekoppeld.) Je weet nu dat je accu vol is.
Start de motor en meet nu nogmaals de accuspanning als je achtereenvolgens de achterruitverwarming en de verlichting inschakelt. De gemeten spanning moet nu stijgen ten opzichte van de eerder gemeten spanning. 13.5 V moet zeker haalbaar zijn. Daalt de spanning dan laadt hij totaal niet bij en zul je de dynamo en regelaar nader moeten onderzoeken.
(De laatste werkwijze kun je natuurlijk ook doen nadat je de auto mbv accukabels weer aan de praat hebt gekregen, maar meet dan uiteraard met afgekoppelde kabels.)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014