renato

elektrische problemen 156

ma mei 02, 2005 21:10

Mijn 156 1.9JTD van '99 heeft pas een startmotor revisie ondergaan (koolborstels versleten), vandaag liet hij me echter weer staan. Dit werd aangekondigd door oplichten ABS en Airbag lampjes, wegvallen van de spanning en vervolgens motor.
Ik heb zelf het idee dat de dynamo of spanningsregelaar(?) kapot is o.i.d., de accu is ook recentelijk vervangen.

Iemand een idee hoe ik e.e.a. zou kunnen controleren???

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: elektrische problemen 156

ma mei 02, 2005 21:24

Zozo: Die 156 van jou heeft kennelijk de nodige km's al afgelegd.

Controleren kun je als volgt doen. Laad eerst je accu weer eens volledig op want die is zo te lezen hardstikke leeg. Zet de volle accu weer terug en meet in onbelaste toestand de spanning. Deze moet dan ongeveer 12.65-12,7 volt zijn.(als je de accu tenminste volledig hebt opgeladen en deze in goede staat is) ( EN: Meten nadat de accu minimaal een uurtje van de lader is afgekoppeld.) Je weet nu dat je accu vol is.

Start de motor en meet nu nogmaals de accuspanning als je achtereenvolgens de achterruitverwarming en de verlichting inschakelt. De gemeten spanning moet nu stijgen ten opzichte van de eerder gemeten spanning. 13.5 V moet zeker haalbaar zijn. Daalt de spanning dan laadt hij totaal niet bij en zul je de dynamo en regelaar nader moeten onderzoeken.
(De laatste werkwijze kun je natuurlijk ook doen nadat je de auto mbv accukabels weer aan de praat hebt gekregen, maar meet dan uiteraard met afgekoppelde kabels.)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma mei 02, 2005 21:45

het ondergaan van een volledige startmotor revisie en dan alleen de koolborstels vervangen lijkt mij stug. Bij een complete revisie zijn ook je sleepringen aan de beurt en de lagers..

als alleen je koolborstels vervangen zijn maar je sleepringen zijn te ver versleten dan maken je koolborstels geen of althans niet lang goed kontakt en dat geeft hetzelfde effect als versleten koolborstels. De spanningsregelaar zal wel vervangen zijn omdat deze tegenwoordig bijna altijd (bij een bosch dynamo) geintegreerd zit met je koolborstels.

waar is de dynamo gereviseerd??
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

renato

di mei 03, 2005 09:46

De startmotor draait op zich prima rond (als er soanning is), dus of ze alleen de koolborstels vervangen hebben weet ik niet. Ik zal vandaag de spanning is gaan meten zoals voorgesteld.
bedankt zover.

Terug naar “Algemene Technische vragen”