75recaro
Full Member
Full Member
Berichten: 478
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:46
Locatie: Lommel

veerpoot 33

vr dec 31, 2004 22:43

Is een veerpoot van een 33 1.7 16V iedentiek aan die van een 33 1.3V

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

vr dec 31, 2004 23:02

Ik ben niet thuis in het 33 model, maar het lijkt me logisch moest dat dezelfde zijn.
Misschien dat alleen de veren verschillen en dat de schokdempers dezelfde zijn.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

za jan 01, 2005 21:39

Veerpoot zelf is identiek!, veer weet ik niet.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Constantijn

za jan 01, 2005 21:46

Er is in elk geval wel een verschil in de veerpoten tussen "oudere", en "nieuwere" modellen. Respectievelijk een 4 of 3-bouts bevestiging.
Weet alleen niet meer het jaar wanneer het anders is geworden. Vanaf 1993 ofzo??

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

za jan 01, 2005 22:00

Veerpoten kan je het beste per 2 (dezelfde) vervangen. Altijd weer even laten uitlijnen.

Ruud33 16V

ma jan 03, 2005 14:05

Er is zowiezo verschil tussen versies van pakweg voor maart 1993 en erna. ervoor was met 4 bouts bevestiging, erna gemodificeerd en met 3 bouten. Of er verschil is tussen 16v en "lagere" modellen is mij ook niet duidelijk. Ben er zelf ook ooit naar op zoek geweest maar de antwoorden van de zogenaamde specialisten verschilden nogal, de een zei van wel de ander van niet. Ik zou voor de zekerheid beide even langs elkaar leggen en goed kijken of de lengte gelijk is en idd het liefst per twee vervangen.

succes ermee

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

ma jan 03, 2005 14:11

16v veerpoot is stugger geveerd en er zit een verlaagde veer tussen. Tenminste voor de QV 16v.

Passen doet het allemaal wel, tenminste bij het zelfde aantal bouten.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

ma jan 03, 2005 16:08

En de uitlijning verandert niet!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1025
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

ma jan 03, 2005 16:16

Gewoon uit nieuwsgierigheid: Hoe zit zo'n poot in elkaar? Waar zitten die lagers en wat zijn de drama punten van de poten?
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

ma jan 03, 2005 19:30

En de uitlijning verandert niet!
Zo stellig zou ik het niet willen zeggen. Op z`n minst laten controleren. Wie zegt mij dat de veren van de andere poot dezelfde hoogte hebben dan van diegene die eronder vandaan komen. ( ouderdom, nieuwigheid ) Een paar milimeter kan al een paar graden verschil opleveren. En belast controleren. Anders heeft het nog geen zin.

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

ma jan 03, 2005 19:40

@ Emilio -

Er zijn vast mensen die het beter kunnen uitleggen maar okay.

Hieonder zie je 2 plaatjes van de veerpoot van een Alfasud (bijna gelijk aan 33). Problemen bij de veerpoten zijn: Roest aan de veerschotel en kapote lagers.

Op de plaatje's kan je zien dat aan de onderkant van de veer, deze rust in een metalen schotel (de veerschotel). Deze schotel is roestgevoelig. Als deze doorroest (wat dus best vaak gebeurd) schiet je veer naar beneden en komt ook gelijk je auto aan die kan omlaag.

Bij mijn broer brak zijn doorgeroeste schotel waardoor de veer naar beneden schoot en die brak de in twee delen waarbij een deel de de band lek stak.... Hij had het geluk dat ie zo goed als stilstond... Bij mijn vader was ie doorgerot maar hing hij nog net aan wat metaal. Geen leuke dingen waarvan je niet wil dat ze gebeuren bij iets hogere snelheid !

Het lager zit onder deze veerschotel die daar als het ware op scharniert. Deze lagers zijn hebben een plastic behuizing en slijten of gaan kapot. Gevolg is o.a. zwaar sturen.


Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1025
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

ma jan 03, 2005 20:20

O.k. Die jongens moet ik in de gaten houden dus.

Is zo'n veerpoot nog gewoon nieuw (en betaalbaar) te krijgen?
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

ma jan 03, 2005 20:24

@ Emilio - Meestal ben je al klaar met het vervangen van de veerschotel en het lager (en de mischien stofhoes). Kosten iets van 12 euro per stuk.

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1025
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

ma jan 03, 2005 21:14

Ho ho.
Zo snel ben ik niet.
Voor dat ik zo iets uit elkaar haal moet mijn berlina weer on the road zijn.
Maar goed, 12 euro, da's niet de wereld.
Enig idee hoeveel werk het is?
(niet dat ik zeker weet dat het bij mij het geval is)
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

ma jan 03, 2005 21:28

Veerpoten kan je checken door hem even op de krik te zetten en het wiel er af te halen. Kijk of hij nog hard is en klop er op met een hamer ofzo.

Lagers check je o.a. tijdens het sturen, of als hij aan de voorzijde opgekrikt staat ook even aan het stuur draaien, dit moet soepel gaan zonder dat je schokken voelt.

Uit elkaar halen, vervangen van het lager en de veerschotel zijn goed zelf te doen, alleen is eigenlijk een veerspanner nodig om de veer in te kunnen spannen en er zo veilig te kunnen werken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”