Slechts beperkt Alfa-gerelateerd, maar met een zeer hoge hebbuh!-factor...
Afgelopen zondag lekker over de boekenmarkt in Zwolle gestruind. Niet op zoek naar iets speciaals, maar het was lekker weer en gezellig druk, kortom: een leuke manier om de dag te besteden.
Tuurlijk 'scan' je de kraampjes en stalletjes op bijzondere auto- of Alfa-boeken. Er ligt genoeg, ook heel interessante boeken, maar niet iets waarvoor ik m'n portomonnee tevoorschijn wil trekken.
En dan opeens...
BAF! Wat ligt dáár?
Het zal toch niet? Dat staat al zo lang op m'n lijstje...
Toch wel. 'Into the red' van Nick Mason en Mark Hales. Mason, Pink Floyd drummer en autofanaat en -collectioneur is de stellige overtuiging toegedaan dat auto's niet in een museum thuishoren maar moeten doen waarvoor ze gebouwd zijn. Rijden! Racen!!! Op leeftijd of niet. Alleen dan komen ze tot hun recht.
Met dit boek laten Mason en Hales de lezer meegenieten. Niet alleen visueel. Bij het boek hoort een CD met de geluiden van de 22 auto's die op 192 pagina's worden besproken.
Dat is het eerste wat ik controleer. Jawel, de CD zit er bij. 'Ik heb hem net uit het plastic gehaald' zegt de verkoper. Het boek is nog nieuw... 'Euh, wat vraagt u ervoor?' Ik bereid me voor op een stevig bedrag waar ik nog even heel goed over moet nadenken.
'een tientje'
'......'
*kuch*
En ja, ik wil er graag een tasje bij.
Mijn dag is goed. Bijzonder goed
Goh, daar was ik zelf nou nooit opgekomen...
Mason's Alfa: een 8c 2300, werd in 1931 door de Scuderia Ferrari ingeschreven voor de Targa Florio.
De tekst is met onmiskenbare Britse humor geschreven.
Een klein schijfje vol burengerucht.
ISBN 1-85227-225-2, Virgin Books, 1998.