Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

Gezocht; ene handige truuk om mijn oliefilter los te halen

za mei 07, 2005 10:48

Ik probeer al en tijde het oliefilter van mijn type 2 QV los te halen.
De auto staat al enige jaren bij mij gestald en het is nu echt tijd om de auto van verse olie te voorzien en weer eens op te starten. Maar het oliefilter gaat niet los! Ik heb al van alles geprobeerd, maar dan wel zonder het filter te vernielen. Verschillende tangen, WD-40 erbij, met de hand, etc etc. Maar niets helpt. De ruimte om karcht te zetten is ook beperkt ivm het schutbord, mijn handen zijn al gehavend en twee oliefiltertangen zijn al gesneuveld op dit fantastische filter (een ketting versie en een metalen tang, het lederen riempje houdt sand maar slipt door...)
Slopen van het filter lijkt nog de enige oplossing, maar daar begin ik niet graag aan. Heeft iemand nog een handig truukje? Of anders toch maar zagen....
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

patje1100
Guru
Guru

RE: Gezocht; ene handige truuk om mijn oliefilter los te hal

za mei 07, 2005 10:52

Sergio. Neem een botte beitel ( zo''n oranje steenbeitel) en tik hem los. Die beitel zet je natuurlijk op het randje van de kant wat het dichtst bij je blok zit.

succes.

Rees Cees

Re: RE: Gezocht; ene handige truuk om mijn oliefilter los te

za mei 07, 2005 12:37

Sergio. Neem een botte beitel ( zo''n oranje steenbeitel) en tik hem los. Die beitel zet je natuurlijk op het randje van de kant wat het dichtst bij je blok zit.

succes.
en dan het liefst door de schroefdraad van het filter :lol: :lol: :lol:

in plaats van de BBM (botte boeren methode) kun je beter een trekkertje halen (met ketting of spanner).
als je dat te duur vind dan neem je een stuk schuurpapier doe dat om het filter heen draaien en dan met de hand los draaien.
NB nieuwe filterring even insmeren met motorolie. hand vast zetten is meer dan genoeg.

Maxtor
Guru
Guru

za mei 07, 2005 12:42

Natuurlijk kan je het beste met een filterketting de boel loshalen echter heb je die vaak niet voor de hand. Bij mijn SW zat het filter ook goed vast (3 jaar erop gezeten) en ik had ook geen filterketting. Heb er een gat in geboord (redelijk aan het einde van het filter ivm het schoefdraad) en daar met een grote en vooral dikke schroevendraaier (die dwars door het filter heen ging) de boel losgedraaid. Je kan hem dan een slagje draaien, weer een gat boren en opnieuw draaien, dan weer een gat boren en weer een slag draaien en toen kwam het bij mij allemaal probleemloos los. Echter als je de gaten geboord hebt hou dan wel rekening (bij het losdraaien met het hand) dat de uitstekels die de gaten veroorzaakt hebben echt goed scherp zijn en je je handen lelijk kan openhalen.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Luc33
Guru
Guru

za mei 07, 2005 16:22

succes.
en dan het liefst door de schroefdraad van het filter :lol: :lol: :lol:

in plaats van de BBM (botte boeren methode) kun je beter een trekkertje halen (met ketting of spanner).
als je dat te duur vind dan neem je een stuk schuurpapier doe dat om het filter heen draaien en dan met de hand los draaien.
NB nieuwe filterring even insmeren met motorolie. hand vast zetten is meer dan genoeg.
Dit heeft hij al met 2 verschillende tangen geprobeerd, en heeft ze allebei gesloopt. De tip van Patje lijkt me het veiligste, want als je een gat door het filter gaat prikken om hem met bijvoorbeeld een schroevendraaier los te krijgen is hij nog verder van huis.

Ik zou inderdaad een kerfje in die buitenste rand maken met een zaagje ofzo en dan met de beitel los proberen te tikken.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Andretti Molletti

za mei 07, 2005 16:42

Of een schuurpapiertje dubbelvouwen en tussen je leren riempjes sleutel leggen... heb je veel meer grip... grove korrel nemen!
Probeer t ook met een warme motor scheelt ook!

patje1100
Guru
Guru

za mei 07, 2005 17:27

Als het echt vast zit gaat het met een schoevendraaier door dat filter heen ook niet. Dan draai je het hele ding aan gort en komt ie niet los.

Met zo'n ketting tang kun je het hele ding ook kapot draaien zonder dat ie los komt.

SHOFLMEBB.

Dan gaat het echt zeker lukken.

slahetoliefilterlosmeteenbottebeitel :wink:

Remco S
Guru
Guru

za mei 07, 2005 17:30

Hen je geen grote waterpomptang (maatje lomp) of iemand bij jou in de buurt?

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

za mei 07, 2005 17:32

Hmmm pittig aangedraaid zeker??? Bij het nieuwe filter eerst rubber ring in-olieen en dan met het handjes vastzetten. Anders heb je de volgende keer weer dezelfde problemen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

sjoerdb
Full Member
Full Member

za mei 07, 2005 18:04

jah, een grote waterpomptang! alsof je onder de motorkap van een 33 je gewone waterpomptang kwijt kan, en dan hebben we het nog niet eens over een maatje lomp....niet zo'n slimme opmerking he
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

Rees Cees

za mei 07, 2005 18:09

jah, een grote waterpomptang! alsof je onder de motorkap van een 33 je gewone waterpomptang kwijt kan, en dan hebben we het nog niet eens over een maatje lomp....niet zo'n slimme opmerking he
van onderen!

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

za mei 07, 2005 18:50

.....niet zo'n slimme opmerking he
ook niet zo'n slimme opmerking he :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Remco S
Guru
Guru

za mei 07, 2005 19:09

Je kan ook van onder de auto bij het filter komen, maar ik zal wel nooit doen he :wink:

Rees Cees

za mei 07, 2005 19:20

wakker blijven Remco,
van onderen!
staat je wekker al voor de 16e?

Terug naar “Algemene Technische vragen”