Hmmmmmm . Ik zou maar eens naar buiten kijken....... Donkere wolken pakken samen....
Via de pc is het natuurlijk vreselijk moeilijk een diagnose te stellen, maar het lijkt toch wel erg op een uitgelopen krukas/drijfstanglager...
Kennelijk had ie echt geen oliedruk... In dat geval is je blok: Einde verhaal.
Probeer de auto eens te starten om uit te sluiten dat het een brandstof/onstekingsprobleem is. Als hij verder goed loopt hoor je ingeval een uitgelopen lager gewoon een takkeherrie. ( recht evenredig aan het motortoerental.) Controleer voooreesrt ook nog even de distributie. Ik heb nog nooit een gebroken distruibutieketting meegemaakt, maar eens moet de eerste keer zijn.
Scharrel verder een oliedrukmeter op en ga eens meten wat de druk is....... Als ie echt te laag is zal het blok er toch uit moeten om een nadere inspectie uit te voeren. Met een beetje mazzel zijn er alleen een paar proppen uit de krukas verdwenen, maar als je daarmee doorrijdt zo als nu het geval is, en als er al een lager is uitgelopen, vrees ik het ergste.
Ik hoop voor je vriend dat ie de krukas iig nog weer kan gebruiken, want anders kan hij beter een ander blok opscharrelen.
PS: In Hoogeveen wonen vele Alfa adepten. Mogelijk biedt een zich hier aan om even samen met je mee te luisteren.