Peet
Junior Member
Junior Member

Raammechanisme Bertone

di mei 10, 2005 23:15

Het portierraam van de Bertone wil niet meer naar beneden. Dus het deurpaneel maar even losgeschroefd. Maar hoe zit dat nou met die klemmen die het glas omlaag en omhoog duwen? Eentje schiet steeds van het glas af als je het raam naar beneden wil draaien. Klopt het dat die klem eigenlijk aan het glas gelijmd is?
Spider 2L QV '86
75 1.8 IE Imola '91(helaas afscheid van genomen)
2000 GTV Bertone '71
159 2.2 JTS SW '06

jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Raammechanisme Bertone

wo mei 11, 2005 10:58

Ik neem aan dat het om het mechaniek gaat met Kabels. Je hebt namelijk ook een mechanisme wat met scharnieren werkt.

Als het om de kabelversie gaat, dan moet je de klem die aan het ruit vast zit opnieuw vastdraaien. Ze lijken gelijmd te zitten, maar vaak is dat al vergaan tot pulp. Met nieuwe lijm heb ik geen ervaring. Opnieuw vastschroeven hielp voldoende.

De vraag is waarom de klem losgeraakt is. Loopt het mechaniek nog wel lekker, of moet je veel kracht zetten op de zwengel? Ik raad je aan om de kabel en de geleidingswieltjes goed in te smeren met vet. Daarnaast kun je de raamgeleiders met silicobe spray inspuiten. Je zult zien dat de boel dan veel lekkerder loopt.

Succes

mvg

Joris
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Peet
Junior Member
Junior Member

wo mei 11, 2005 13:38

@ Joris bedanktt

Het gaat inderdaad om een versie met kabels.
Die kabels lopen prima. Het raam blijf alleen aan de kant van het slot hangen. Dus valt als het ware scheef in het portier en blijft dan klem zitten. Ik zal de raamgeleidesr eens goed insprayen met sillconen. Hopelijk is dat de truc.

Eigenlijk moet het raam toch gewoon losjes in het portier zakken? Met andere woorden als je hem zonder klemmen erin laat vallen moet ie toch gewoon vanzelf helemaal in het portier verdwijnen? De wet van de zwaartekracht zal ik maar zeggen.

Die klemmen kan je vastzetten met twee schroeven maar die zetten de klem vast op de kabel maar zetten het glas niet vast voor zover ik ze goed bekeken heb. .
Spider 2L QV '86
2000 GTV Bertone '71
159 2.2 JTS SW '06

Eric
Advanced Member
Advanced Member

wo mei 11, 2005 17:14

@Peet: Losjes in het portier zakken is er niet bij, ben ik bang. Het glas heeft nogal wat wrijving op de strips waartussen het geklemd zit.
Ik heb ook een mechanisme met kabels, en precies hetzelfde gehad.
De klemmen aan de ruit kon ik niet vastdraaien aan het glas; die zaten gelijmd. Ik heb ze overnieuw met 2-componenten glas/metaal lijm vastgezet (van Bison, geloof ik) en sindsdien geen probleem meer gehad. Zit al weer een jaartje of drie.

Tip: Een niet werkend zijraam geeft APK afkeur...
SCARB 00694

Peet
Junior Member
Junior Member

wo mei 11, 2005 23:40

Sprayen met siliconen maakt het wel makkelijker maar de klem schiet nog steeds los van de ruit. Wet van de zwaartekracht gaat dus niet op. Er zit inderdaad veel wrijving in dat systeeem zeg. Wordt dus lijmen.....en misschien maar meteen nieuwe rubbers monteren.

@Eric apk afkeur alleen als er een spiegel zit die je moet kunnen verstellen toch?. Het is in dit geval de ruit aan de bijrijders kant en daar zit geen spiegel.
Maar maakt niet ik wil gewoon dat het weer netjes werkt dus die ruit zal het hoe dan ook weer netjes open en dicht gaan.
Thanx voor de oplossing ik ga even kijken naar de juiste tweecomponentenlijm voor metaal/ glas.
Spider 2L QV '86
2000 GTV Bertone '71
159 2.2 JTS SW '06

Eric
Advanced Member
Advanced Member

di mei 17, 2005 21:00

@Peet: Nog een kleine korrektie: Het was geen Bison, maar Loctite 319 2-komponenten lijm voor glas/metaal.
SCARB 00694

Peet
Junior Member
Junior Member

di mei 17, 2005 21:08

@ Eric
Ben even goed wezen shoppen en Bisonkit had inderdaad geen goeie. Alleen voor spiegels maar die gaat dat geweld nooit houden.
Bij de Brezan prima geholpen die hebben mij ook die Loctite aanbevolen voor dit soort klussen. Prima spul en het raammechanisme werkt inmiddels weer helemaal zoals het hoort!.
Thanx voor de tips.
Spider 2L QV '86
2000 GTV Bertone '71
159 2.2 JTS SW '06

Terug naar “Algemene Technische vragen”