Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

Koelvloeistof 33 1.7 vervangen ?

do mei 12, 2005 11:51

Hoi allemaal,

Zoals beloofd hier weer een beginnersvraag: :lol:

Het lampje van de radiator brandt op mijn alfacontrol, en ik neem aan dat dat het koelvloeistof niveua is? Ik heb dat nagekeken en dat peil staat idd laag, al kan ik op dat semi-doorzichtige expansievaatje geen duidelijke maatverdeling vinden. Iemand een maatstaf?

Een goede vriend, en alfa kenner, zegt dat je prima onthard water met ietswat antivries in dat systeem kan mikken, onder de voorwaarde dat het in nl nooit echt hard vriest, klopt dat? Of moet ik het systeem vullen met pure 100% antivries voor veiligheid?

Verder zit er nogal wat bruine aanslag in dat expansievaatje. Moet ik dat eerst schoonmaken, en zo ja waarmee en hoe? Of hoor dat? ( :oops: ) De vorige eigenaar was geen echte auto-held, en ik kan me voorstellen dat hij er misschien wel water in heeft gemikt, kan die bruine aanslag roest zijn?

Groet,

Steven

Luc33
Guru
Guru

Re: Koelvloeistof 33 1.7 vervangen ?

do mei 12, 2005 15:47

Hoi allemaal,

Zoals beloofd hier weer een beginnersvraag: :lol:

Het lampje van de radiator brandt op mijn alfacontrol, en ik neem aan dat dat het koelvloeistof niveua is? Ik heb dat nagekeken en dat peil staat idd laag, al kan ik op dat semi-doorzichtige expansievaatje geen duidelijke maatverdeling vinden. Iemand een maatstaf?

Een goede vriend, en alfa kenner, zegt dat je prima onthard water met ietswat antivries in dat systeem kan mikken, onder de voorwaarde dat het in nl nooit echt hard vriest, klopt dat? Of moet ik het systeem vullen met pure 100% antivries voor veiligheid?

Verder zit er nogal wat bruine aanslag in dat expansievaatje. Moet ik dat eerst schoonmaken, en zo ja waarmee en hoe? Of hoor dat? ( :oops: ) De vorige eigenaar was geen echte auto-held, en ik kan me voorstellen dat hij er misschien wel water in heeft gemikt, kan die bruine aanslag roest zijn?

Groet,

Steven
Op het expansievat heb je aan de zijkant een lijn, dat ik het maximum. En volgens mij is die grote rand ( of net iets daaronder ) het minimum.
Is het water wel mooi blauw of groen? Anders geheel vervangen door schoon koelvloeistof
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

RE: Koelvloeistof 33 1.7 vervangen ?

do mei 12, 2005 16:47

Hoi Luc,

het water is dus geheel bruin, vandaar dat ik me ook best wat zorgen maak of er wel koelvloeistof in heeft gezeten en geen anderetroep (zoals gewoon water :!: )

Als het geheel erg vies is, moet ik het dan met een speciaal reinigingsmiddel schoonspoelen? Of kan ik gewoon nieuwe koelvloeistof erin gieten?

Steven

Mobster

do mei 12, 2005 17:23

Als het bruin (idd roest) is komt dat omdat het al lang niet meer ververst is.

Er bestaan toevoegingen om je radiator te flushen. Dat haalt ook eventuele kalk van je leidingen wanneer er bijgevuld is met gewoon water.

Na het flushen gewoon vullen met mengsel van gedistilleerd water / antigel.
Meestal staat er op de antigel wel hoeveel je er moet indoen om bijv. tot -15°C te gaan.

Voor de rest moet je je neit te veel zorgen maken.

Koen
Advanced Member
Advanced Member

do mei 12, 2005 20:53

Zou toch opteren voor echte koelvloeistof ipv gedestilleerd water met antivries. In koelvloeistof zitten ook nog andere additieven bij (o.a. tegen corrosie, ...) Om de 2 jaar ook je koelvloeistof vervangen want dan zijn de additieven uitgewerkt.
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 12, 2005 20:58

Als er roestwater in je systeem zit dan kan het zijn dat ze water hebben bijgevuld. Ik had dat ook met mijn 33 toen. Na het verversen van het koelvloeistof bleek dat de kachelradiateur lek was. Er zat toen Bars leaks in , dat met het verversen uit de radiateur kwam. Ik heb dat er toen ook weer voor nood ingegooid en wilde later de radiateur vervangen. Ik had hem net gekocht toen er iemand in de kofferbak knalde. Totalloss. Scheelde wel een hoop werk. :D

psillen
Guru
Guru

do mei 12, 2005 21:05

Moraal van dit verhaal: zoek iemand die in je kofferbak rijdt :biggrin:

Ik zou er zeker koelwater indoen. Dat zijn de kosten niet en je voorkomt corrosie.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Rens 1.7QV
Guru
Guru

do mei 12, 2005 23:21

Heb ik ook eens gehad van die bruine troep. Toen ik vroeg of er gewoon water in heeft gezeten, zei de garage dat dat niet perse hoefde. Sommige krijgen z'on bruine kleur en andere niet.

Maar dan is het wel eens tijd om het te verversen dat wel.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

tinus1
Junior Member
Junior Member
Contacteer: Website

vr mei 13, 2005 13:05

aansluitend aan de beginnersvraag: nog een vraagje.. 8)
heb hetzelfde 'probleem', erg bruine koelvloeistofin m'n 33, maar waar kan ik het eigenlijk aftappen?
dank!
marthijn
147 1.6 ts Veloce '01 821/A Nero Fuoco
33 1.7ie '92 rosso -geschorst/te koop

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Koelvloeistof 33 1.7 vervangen ?

vr mei 13, 2005 14:50

aansluitend aan de beginnersvraag: nog een vraagje.. 8)
heb hetzelfde 'probleem', erg bruine koelvloeistofin m'n 33, maar waar kan ik het eigenlijk aftappen?
dank!
marthijn
O.a bij de radiateurslang onder aan. Op het blok zitten ook nog aftappluggen.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

za mei 14, 2005 21:29

Hallo allemaal,

Ik heb besloten eerst mijn koelsysteem te flushen. ik heb een busje met poeder gekregen dat ik in de bovenste slang van de radiateur moet doen. Vervolgens moet ik tussen de 4 en 24 uur(max) rijden. Nu rijd ik niet iedere dag,en zeker geen uren per keer. Kan ik beter een extra lange rit maken, opdat het systeem goed op temp komt en het daardoor misschien beter schoon wordt, of zijn de normale ritjes van 30 min ook goed?

Daarna ga ik het systeem bijvullen met koelvloeistof (op advies van de man bij de brezan, die beweerde dat koelvloeistof een hoger kookpunt heeft, en extra ruimte biedt mocht het 'echt' misgaan)

Thanks..en..tot snel...

Oh ja...weet iemand onder welk electrisch circuit de electrische ramen vallen, die doen het soms wel, soms niet.. :(

Ciao

Steven

Terug naar “Algemene Technische vragen”