Gerben16V
Junior Member
Junior Member

Volgens mij toch een probleempje

zo mei 15, 2005 20:46

Beste Alfisten,

Ik heb een probleem, ik ben de laatste tijd lekker bezig geweest met het opknappen van mijn AR 33 16V. Erg leuk allemaal, zal even opnoemen wat ik zoal heb gedaan.

- rotte plekken op de bodemplaat behandeld en weer rijwaarig gemaakt.
- vervangende benzine tank geplaatst
- ander uitlaatspruitstuk + lamdasonde (gewoon origineel)
- andere katalysator + nieuw hitteschild
- motor olie + filter ververst. (agip sint2000)

Maar nu komt het, na ongeveer 4 weken op oprijblokken te hebben gestaan had ik hem eidelijk weer inelkaar en ging hem starten. Dat ging goed, motor liep zoals ervoor. niets raars dacht ik zo. paar keer opnieuw gestart, ook dat weer zonder problemen, uitlaat was niet meer lek. Maar de laatste keer starten verliep ook zonder problemen, motor gewoon stationair laten lopen. En ineens komt er een tik in de motor tijdens dat hij loopt.. dus ik keek raar op. Ik denk dus een van me kleppen zoals ik het kan waarnemen. Kan het nu zijn dat de klepstoter verstopt zit of dat ie toch echt kapoet is? naarmate de motor langer draait wordt het tikken onregelmatiger. Ik ergens op het forum dat het ook aan je uitlaat kan zitten.

Heeft iemand tips voordat ik de handel helemaal uit elkaar ga schoeven?

groeten van een hobbyist
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 TB
Alfa Romeo 147 GTA
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA TcT

Ex. Alfa Romeo 33 1.7 16v QV
Ex. Alfa Romeo 145 2.0 16v QV
Ex. Alfa Romeo Sprint 1.7 16V
Ex. Alfa Romeo 156 SW 1.8 TS
Ex. Alfa Romeo 33 1.7 16V P4
Ex. Alfa Romeo Giulia 2.2JTD

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Volgens mij toch een probleempje

zo mei 15, 2005 21:02

Tis moeilijk om tikken te lokaliseren op en forum :roll:

Maar als ik je verhaal zo lees...
Een uitlaat kan tikken maar das wanneer hij afkoelt en niet bij opwarmen.
Tenzij je een rammel in de uitlaat hebt welke zich bij onregelmatig stationair draaien manifesteerd.

En klep die is gaan tikken?
Deze zijn hydraulisch.
Had je voorheen ook Agip.......?

Rens 1.7QV
Guru
Guru

zo mei 15, 2005 21:09

idd zo een tik is lastig om te beoordelen. Zo'n klepstoter lijkt me niet zo gauw het probleem, omdat die de rest van de keren het gewoon goed deed. Het kan natuurlijk zijn dat die niet meer goed werkt, maar dan had je dat denk ik eerder moeten merken. En 4 weken stilstand lijdt het niet zo veel. Misschien toch verstopt geraakt.
Mocht het een klep zijn die tikt, dan vind ik hetg niet zo logisch dat die onregelmatiger gaat tikken als de motor meer toeren draait. In dat geval zou je gewoon met een hogere frequentie moeten gaan tikken.

Ik heb hier wel eens gelezen dat je met een schroevendraaien het geluid beter kunt lokaliseren. Daarvoor houd je de schroevendraaier tegen het blok en dan luister je aan de andere kant. Probeer dit eens

Bij mij was het uitlaatspruikstuk ook eens lek en toen leek het idd, of die tikte of er dus iets niet goed zat. Toen er een heel spruitstuk opzat, was dat over. Dan bedoel ik niet dat tikken als je bv de motor afzet. Mischien dat die een beetje lekt langs de uitaat/motor. Heb je er een beetje vloeibare pakking tussen gedaan???

Succes Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Volgens mij toch een probleempje

zo mei 15, 2005 21:51

idd zo een tik is lastig om te beoordelen.
Mocht het een klep zijn die tikt, dan vind ik hetg niet zo logisch dat die onregelmatiger gaat tikken als de motor meer toeren draait. In dat geval zou je gewoon met een hogere frequentie moeten gaan tikken.
Klopt heppie gelijk in :!:
Ik heb hier wel eens gelezen dat je met een schroevendraaien het geluid beter kunt lokaliseren. Daarvoor houd je de schroevendraaier tegen het blok en dan luister je aan de andere kant.
Das idd een goede methode om geluiden te lokaliseren :wink:

Rens 1.7QV
Guru
Guru

zo mei 15, 2005 23:46

dank je :wink: :thumbs:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Terug naar “Algemene Technische vragen”