Emilio
Guru
Guru

Good? vibrations....

ma mei 16, 2005 14:24

Ik heb vorige week mijn achteras gewisseld...
Zaterdag heb ik de eerste serieuse profrit gemaakt en daar ben ik tevreden mee op 1 punt na.
Rond de 60 km/h zit er een zware vibratie in de auto. Daarna niet meer. Ook niet bij de 120 volgens mij.
Vooral omdat het niet op de 120 voorkomt weet ik het niet meer. In principe zou dat bij een aandrijfasonbalans of wielonbalans wel het geval moeten zijn.

Iemand een idee?
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

tdk146
Member
Member

RE: Good? vibrations....

ma mei 16, 2005 15:11

probeer eens de wielen aan de auto te balanceren wie weet. het wil wel eens helpen.

of kijk eens hier http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3183
Gr Tom Koppen.

Gehad :146 17IE
146 18TS 16V 165pk.
En diversen andere merken. ;-)

Hans156
Advanced Member
Advanced Member

ma mei 16, 2005 17:07

Zware vibratie lijkt op aandrijfonbalans ...... Het is maar een idee maar zijn de schokbrekers nog goed (+bevestiging e.d.), heb ik nl wel meer gehoord.
Klinkt vreemd maar toch.. wie weet.
156 18TS 16V (Nero Fuoco)

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 16, 2005 19:02

Heb je de cardanas er onderuit gehad? Of een deel? Het lijkt erop of die anders gemonteerd is dan voorheen zodat er onbalans van die as is ontstaan.

Berlina addicted
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma mei 16, 2005 20:53

Hoi Emile.
Heb je het schuifstuk v/d aandrijfas losgehaald? Had je er eerder geen last van?
Als je het schuifstuk hebt losgehaald hoop ik dat je hem op de zelfde stand terug hebt geplaatst anders kan je idd.last krijgen van een trilling bij een bepaalde snelheid.
Een tweede mogelijkheid is:
Bij mijn Berlina toen ik hem net had zat er ook precies bij 60km een heftige trilling in .Bij mij was het toen een versleten achterste kruisstukje.mvg. Richard.
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

ma mei 16, 2005 21:06

Emile:

Controleer nogmaals of je kruisstukjes goed zijn en als je het schuifstuk hebt losgehad, heb je em idd wel in dezelfde positie teruggezet????
Als het allemaal goed lijkt, draai dan de achterste aansluitflens eens 180 graden en probeer het nog eens...

(PS: Kruisstukken kun je alleen goed beoordelen als je de aandrijfas loshaalt. Uiteraard mogen ze geen speling vertonen, maar e-e-n of meer zware punten is ook een teken dat het over- en uit is..)

Lost het allemaal niets op: Laat dan je aandrijfas balanceren en gebruik meteen goede kruisstukken: GMB type GU 410. Made in Japan. Deze dingen zijn goedkoper dan origineel, hebben een fraai lagerkooitje en een top afdichting.

En: Vraag anders COR even om goede raad....:biggrin:( Die heeft vlgs mij ervaring...... :wink: )
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Emilio
Guru
Guru

ma mei 16, 2005 22:38

Ik heb bij het los halen van de achteras de aansluiting van de aandrijfas met het cardan losgehaald (4 bouten + moeren). Vervolgens heb ik de as aan een touwtje gehangen, zodat de kruisstukken niet beschadigd zouden raken.
Bij het monteren van de as heb ik het cardan gewoon tegen de aandrijfas aangezet. Vervolgens bouten en moeren er weer op en klaar is kees. Of toch niet?
Heb ik hier een fout gemaakt?

Ik heb dus helemaal niks met een schuifstuk of zo gedaan.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Kabouter
Junior Member
Junior Member

ma mei 16, 2005 23:05

Nee, je hebt geen fout gemaakt, maar je je aandrijfas kan er op 2 manieren op. Dus 180 graden verdraaien t.o.v. de flens van je differentieel. Da's in ieder geval al een makkelijke om te testen en uit te sluiten.

Maar ik heb hetzelfde probleem gehad tussen de 60-70 km per uur, bij hogere snelheden was het er ook nog wel, maar iets minder voelbaar. Uiteindelijk bleek het een kromgesleten uitgaande as van mijn versnellingsbak te zijn, waardoor het eerste gedeelte van de tussenas uit balans was. De snelheid die je beschrijft zou daarom een goede aanwijzing zijn om het in je aandrijflijn op te zoeken.

De manier hoe ik erachter kwam is toch de boel opbokken, alles laten draaien en delen stuk voor stuk (de) monteren. Toen zag ik dat het voorste stuk als een idioot in het steunlager stond te klapperen.

Veel succes! Dit vindt ik zelf ook nooit de leukste klussen om te fixen..

Groeten, Bas

p.s. Ik heb nu het probleem dat mijn hele carosserie begint te schudden bij 120... heb het idee dat mijn steekassen krom zijn, want mijn wielen lijken wel een uitslag van een paar mm te vertonen. :?

Emilio
Guru
Guru

zo mei 22, 2005 09:20

Het was inderdaad het vast zitten van het schuifstuk.
Kan nu weer lekker heen en weer glijen....
Heb wel een ander probleempje... Zie nieuwe topic
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Terug naar “Algemene Technische vragen”