Mark
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: zo feb 27, 2005 18:40
Locatie: Sint-Oedenrode

Alfa 146 1.8 start niet meer, 2 relais blijven schakelen.

zo jul 27, 2008 19:58

Sinds 2 weken heb ik start problemen. Af en toe startte de motor niet meer (injectielampje blijft dan branden), maar na diverse pogingen of even wachten ging het injectielampje wel uit en kon ik gewoon starten. Probleem is echter verergerd en start nu bijna nooit meer.

Bij het op contact zetten gebeuren er de volgende dingen::a) 2 relais' die voor de accu zitten blijven continue schakelen (relais van benzinepomp en relais motorbesturing) b) injectielampje en koelwaterlampje knipperen met dezelfde frequentie c) een 5-tal seconden sidderd er iets onder het stuur, de preciese plek kan ik niet ontdekken.

Tot nu toe heb ik de volgende punten gecontroleerd: Alle stekkers in de motorruimte gecontroleerd en schoongemaakt, hiervoor de accu en accubak weggehaald uit de auto. Als ik bv de volgende dag de accu weer aansluit, kan ik meestal starten. Helaas na een aantal maal contact aan/uit is het probleem weer terug.
Van de relais' voor de accu, de houders en kabelboom nagekeken en schoongemaakt.
Afdekkappen rondom stuurwiel weggehaald.
Dit heeft allemaal niet mogen baten.

Wie heeft goede raad om de paarden weer wakker te krijgen?

Groet Mark.
Gehad
33 1.3 '88
33 1.7 IE '90 met LPG
Ducati 900 SS '93
en nu
146 1.8 TS 16V met Vialle G3
Ducati Pantah '83
Ducati 999 2005

Andretti Molletti

RE: Alfa 146 1.8 start niet meer, 2 relais blijven schakelen

zo jul 27, 2008 20:04

contactslot en of Alfacode... is als storing uit te lezen bij de dealer, maar een tweede hands contactslot zal je de kop niet kosten.
Je hebt iig ergens spanningsval..ofwel spanningsverlies zodat de betreffende relais te weinig spanning krijgen om goed te functioneren. Met een multimeter moet je dat probleem kunnen tackelen!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 146 1.8 start niet meer, 2 relais blijven schakelen

ma jul 28, 2008 01:30

Alfacode zal die relais toch niet laten rammelen? Controleren kan in ieder geval geen kwaad inderdaad. Ik zou ook even controleren of je ECU wel goede massa krijgt, dat kan ook nog een oorzaak zijn.

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

RE: Alfa 146 1.8 start niet meer, 2 relais blijven schakelen

ma jul 28, 2008 08:21

als het relais rammelt, grote kans dat deze niet genoeg stuurspanning krijgt.. ff meten dus
164 3.0 24V 1997

Mark
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: zo feb 27, 2005 18:40
Locatie: Sint-Oedenrode

RE: Alfa 146 1.8 start niet meer, 2 relais blijven schakelen

wo jul 30, 2008 21:46

Dank u heren voor de reacties.
Inmiddels het contactslot doorgemeten en niets geks gevonden. Alle schakelingen werken goed en met goede spanning, 12 volt.
De 2 relais'schakelen nu met een frequentie, ongeveer het dubbele van een knipperlicht.
Het alfa code lampje gaat overigens, zoals altijd, normaal uit. Hier verwacht ik ook niet het probleem.
Alle overige stroomverbruikers, ook interieur-ventilator, werken zonder problemen.

Ik heb overigings bij een alfa dealer dit besproken, en deze verwacht dat er geen storingen opgeslagen zijn. Als de spanning wegvalt kan hij niets opslaan. Maar ja, uitlezen is zeker weten.


Het probleem moet dus ergens tussen het conractslot en relais' zitten. Iemand ideeen??? met name de lokatie van stekkers in de auto.
Worden deze (1 of alle 2) door het contactslot bekrachtigd of door de motorbesturing?
En wat moet de spanning van de stuurstroom zijn?
En mag ik van deze relais' het te schakelen circuit doorverbinden? Auto rijd nou zo moeilijk en als ik met een trukje het motortje aan de gang kan krijgen, kan ik tenminste naar een garage om uit te laten lezen?

Groeten Mark.
Gehad
33 1.3 '88
33 1.7 IE '90 met LPG
Ducati 900 SS '93
en nu
146 1.8 TS 16V met Vialle G3
Ducati Pantah '83
Ducati 999 2005

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6933
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 146 1.8 start niet meer, 2 relais blijven schakelen

wo jul 30, 2008 21:57

Ik denk toch dat je een ander contactslot moet proberen. je kunt er wel 12 volt op meten maar je meet niet hoeveel ampere er daadwerkelijk door gegeven wordt.

Zie het maar als een startmotor met een dun draadje ipv die dikke kabel, je kunt wel 12v meten maar rondgaan zal hij er niet mee.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 146 1.8 start niet meer, 2 relais blijven schakelen

wo jul 30, 2008 23:45

De ECU krijgt z'n hoofdspanning rechtstreeks van de accu. Alleen een stuurspanning (contact aan/uit) komt via het contactslot. Als die stuurspanning aanwezig is gaat de ECU uit "standby" en wordt alles op gang gebracht en zo. De relais worden rechtstreeks door de ECU van stroom voorzien, dus als je relais of je ECU niet goed schakelen zal dat bijna altijd in de voedingspanning naar de ECU of een slechte massa zitten. Ik zou niet gaan rotzooien met relais kortsluiten waarvan je niet weet waar ze voor zijn, zoek dat dus per relais uit voor je gaat kortsluiten. Wat de dealer ook al zegt, de kans je er met uitlezen verder mee komt is klein, dit is een probleem wat je ook met "gewone" analoge electronische kennis op moet kunnen lossen.

Mark
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: zo feb 27, 2005 18:40
Locatie: Sint-Oedenrode

RE: Alfa 146 1.8 start niet meer, deels opgelost.

za aug 02, 2008 20:30

Afgelopen donderdag extra massakabels gelegd tussen accu-blok en blok-gasklep. Starten en lopen!
Echter ook zonder deze extra kabels waren er geen problemen?
Aantal keer gestart en laten lopen. Alle relais, kabelboom en accu weer vastgezet.
Ff gasgeven op de gasklep > plof uit :(
Starten, lopen, gasgeven op gasklep en weer uit.
Bij aanraken kabelboom sloeg de motor af. Massa kabel tussen blok en gasklep was het probleem. .Dit veroorzaakte het continue schakelen vd relais. Dat dit met een constante frequentie gebeurde is wel een wonder te noemen.Met een 2-de massakabel is dit opgelost.
Helaas is het probleem van het af en toe niet starten NIET opgelost. Na een proefrit motor stationair laten draaien. en ineens begon het toerental te dansen(tussen 500 en 2000 rpm). Het injectie lampje ging ook aan, om na een paar minuten weer uit te gaan. Nadien is ook tijdens het rijden het lampje aangegaan om na een paar minuten weer te doven. Het dansende toerental is overigings +- een week voor de startproblemen eenmalig voorgekomen. Dit zal de computer wel in de stress brengen en dan niet willen starten. Kun je dan met langer doorstarten de boel dan toch aan de gang krijgen?
Zal de computer uit laten lezen (airbag lampje brand ook al 2 mnd en sinds donderdag ook abs en rem lampje).
Groet Mark.
Gehad
33 1.3 '88
33 1.7 IE '90 met LPG
Ducati 900 SS '93
en nu
146 1.8 TS 16V met Vialle G3
Ducati Pantah '83
Ducati 999 2005

Terug naar “Algemene Technische vragen”