Kabouter
Junior Member
Junior Member

Vibraties bij hoge snelheden: wielnaven krom?

di mei 17, 2005 20:12

Sinds een maandje of twee komt er vanaf ongeveer 110-130 een vrij heftige vibratie in de carosserie die blijft aanhouden. Hierbij lijkt het wel of de hele achterkant heen en weer schommelt. (van mijn Giulia welteverstaan). De stoel is net een massagestoel... :?

Nu heb ik al eens eerder vibraties gehad in mijn aandrijflijn, en deze waren anders (bij lagere snelheden, hogere frequenties). Daarnaast is de hele lijn ondertussen al eens in zijn geheel vervangen...

Wat nu? :roll:

Maandag heb ik hem opgebokt en de achteras met een losse kale velg laten draaien. Nu lijkt het wel alsof rechts mijn naaf naar boven/onder beweegt. Ook het middenbed van de velg lijkt enkele mms boven/onder te bewegen. Mijn vermoeden is dat de steekassen of de naven iets krom zijn. De trilling komt nu ook bij lagere snelheden erin, maar nog steeds met een lagere frequentie dan ik gewend was uit de aandrijflijn.

Kan dit? Zie ik hier iets helemaal over het hoofd?

Groeten, Bas

p.s. effect is hetzelfde met verschillende sets goed gebalanceerde velgen

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Vibraties bij hoge snelheden: wielnaven krom?

di mei 17, 2005 22:25

Als je steekas alleen naar onderen/boven beweegt is je steekas/wielnaaf dus niet krom. Ik vermoed dat je hoogteslag in je banden hebt. (Kun je controleren op een balanceerapparaat door er overheen te kijken naar en vast punt )Meer dan een paar mm voel je echt wel en dat kun je dus niet wegbalanceren.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Kabouter
Junior Member
Junior Member

wo mei 18, 2005 10:50

Bedankt voor je reactie!

Ik heb het gecheckt door vanaf de achterzijde van de auto te kijken. Bij een gebalanceerde velg met band zag ik de naaf van de velg bewegen (maar dat hoeft niets te zeggen, het zijn oude velgen). Maar ik heb het ook geprobeerd met een lege stalen velg zonder band, en hier zag ik het velgbed ook iets bewegen.

Maar dan een "hoogteslag" op de velg? Hmm... dat zou toch iets in de naaf/diff ofzo moeten zijn? :?

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Vibraties bij hoge snelheden: wielnaven krom?

wo mei 18, 2005 11:05

Bedankt voor je reactie!

Ik heb het gecheckt door vanaf de achterzijde van de auto te kijken. Bij een gebalanceerde velg met band zag ik de naaf van de velg bewegen (maar dat hoeft niets te zeggen, het zijn oude velgen). Maar ik heb het ook geprobeerd met een lege stalen velg zonder band, en hier zag ik het velgbed ook iets bewegen.

Maar dan een "hoogteslag" op de velg? Hmm... dat zou toch iets in de naaf/diff ofzo moeten zijn? :?
En de naaf dan??????( die kun je nu zien met een stalen velg. Ook kun je de naaf natuurlijk goed zien ZONDER velg erop, maar ik neem aan dat je dat al gedaan hebt.... :o
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 18, 2005 11:17

Das makkelijk te zien toch of de naaf scheef is.

Wiel eraf, bok eronder.
Afstand tot vast punt op vloer meten en ronddraaien. :wink:

Kabouter
Junior Member
Junior Member

wo mei 18, 2005 14:27

Bedankt voor je reactie!

En de naaf dan??????( die kun je nu zien met een stalen velg. Ook kun je de naaf natuurlijk goed zien ZONDER velg erop, maar ik neem aan dat je dat al gedaan hebt.... :o
Uhh, ja en nee. Ja, natuurlijk heb ik het ook zonder velg rondgedraaid, maar tja ik vond het niet echt heel overtuigend goed/fout (lijkt mij op zo'n oude wagen dat het nooit helemaal recht is, of wel?). Hoe nauwkeurig moet het zijn? Daarom heb ik die kale velg er weer opgezet omdat een uitslag daarbij iets duidelijker te zien is. Hoeveel mm uitslag zou je max mogen hebben op de velg zonder band?

Probleem is dat ik geen referentie heb, en dus ook niet weet of die trilling uit het differentieel komt (die trouwens ook al aardig veel herrie maakt..) of dat ik verkeerd zoek... :( :(

Kabouter
Junior Member
Junior Member

do mei 19, 2005 18:53

Das makkelijk te zien toch of de naaf scheef is.

Wiel eraf, bok eronder.
Afstand tot vast punt op vloer meten en ronddraaien. :wink:
Iemand hier ervaring met wielen balanceren aan de auto, of er zeker van te zijn?

Ben een beetje huiverachtig om er meteen een nieuw diff onder te gooien...

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 19, 2005 19:58

Ik zou eerst eens alle 4 de wielen los balanceren. Als dat goed gebeurd is meteen 90% van het probleem verdwenen. Dan kunnen ze meteen zien of er geen hoogteslag in de banden zit, of een kromme velg. Als finishing touch kun je de wielen aan de auto laten balanceren. Achter zal lastig worden omdat het andere wiel mee gaat draaien waarschijnlijk, maar dat kunnen ze je bij de garage vertellen.
Let wel dat niet iedere garage zo`n finishbalancer heeft, of iemand die er mee kan werken.

Andretti Molletti

do mei 19, 2005 20:02

klinkt als mogelijk een vastzittende kruiskoppeling in de aandrijfas...
Als het idd je naaf niet is..voel ook eens de lagerspelig en het correct vastzitten van de remankerplaten.

Kabouter
Junior Member
Junior Member

do mei 19, 2005 20:40

Ik dacht eerder dat het probleem met vier nieuwe gebalanceerde wielen verholpen zou zijn... maar helaas (heb hetzelfde probleem met twee setjes velgen).
Ik zat aan het balanceren aan de auto te denken om zeker te zijn dat het een kromme naaf is (of niet).

De remankerplaten zitten goed vast en ook de lagers hebben geen speling. Wel zit er veel speling op de tandwielen van het diff zelf, wat ook het verschil in geluid bij het gas los/gas erop zou verklaren....

Maar wat bedoel je met vastzittende kruiskoppeling? Zou ik het dan al niet bij lagere snelheden moeten hebben? Hoe waarschijnlijk is het dat het mijn steekas/naaf is? (ik bedoel, hoeveel afwijking zou er in mogen zitten)? (meten=weten toch? :? :? )

Een lichtelijk gefrustreerde Giulia Liefhebber....

Andretti Molletti

do mei 19, 2005 21:56

Steekassen moeten 100% recht zijn, maar anders vreet i achterwiel lagers. Je kruiskoppelingen zorgen ervoor dat je aandrijfas onder een lichte hoek kan draaien. Gaan die stroef dan nemen ze de hele achteras mee in hun beweging. Dat is mij destijds ook s gebeurt en dat kan behoorlijk heftig zijn. Rond de 100 kmh was dit bij het ergst (eigenlijk onhoudbaar)....
Vandaar

Kabouter
Junior Member
Junior Member

do mei 19, 2005 22:10

Steekassen moeten 100% recht zijn, maar anders vreet i achterwiel lagers. Je kruiskoppelingen zorgen ervoor dat je aandrijfas onder een lichte hoek kan draaien. Gaan die stroef dan nemen ze de hele achteras mee in hun beweging. Dat is mij destijds ook s gebeurt en dat kan behoorlijk heftig zijn. Rond de 100 kmh was dit bij het ergst (eigenlijk onhoudbaar)....
Vandaar
Duidelijk verhaal! De as is zeker niet 100%, heb denk ik 1-2mm afwijking van de wielflens. Maar ik zal de koppeling nog wel eens extra checken. Anders toch maar op zoek naar een ander differentieel (moet toch de bussen vervangen).

Iemand ervaring met een 1600/1750 diff in een 1300TI? :o

Andretti Molletti

do mei 19, 2005 22:13

Het kan dat je wielflens niet rond is... de rand waarop je wiel centreert ..als die maar rond is!!

Kabouter
Junior Member
Junior Member

do mei 19, 2005 22:16

..., daar heb je een punt... Het was zo lastig meten met die draaiende wielbouten

Moet ik toch niet weer dat ding opbokken he?

(mijn sleutelplek is n.l. 2x100km rijden... :evil: )

Andretti Molletti

do mei 19, 2005 22:26

Dan zit je zowat bij mij in de buurt????

Kom anders 4 juni naar de TC Workshop kun je teen en ander aanschouwen dat werkt nou eenmaal fijner als iemand met ervaring het voor doet...

Terug naar “Algemene Technische vragen”