Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???

do mei 19, 2005 14:43

Hebnet gebeld met een adres voor 2e-handsjes en wees me er wel op dat als je met slechte dorpels te maken hebt (en ik werk dus voornamelijk aan Bertjes), dat een 2-koloms iets lastiger wordt i.v.m. stevigheid van de dorpel (aangezien je hem daar heft).

Verder zitten bij laswerkzaamheden de kolom en m.n. de armen vaak in de weg.

Probleem met niet opengaande deuren is normaal gesproken met een 2-koloms van NA 1990 geen probleem meer.

Pfff, moeilijk.

Zou uit praktisch oogpunt (stabiel en dragend op wielen) graag 4-koloms, maar qua ruimte absoluut een 2 koloms, aangezien ik de andere projecten ook in de knutselruimte moet kunnen verplaatsen.

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???

do mei 19, 2005 16:31

Ik zou toch ook echt voor een 4 koloms gaan met heftafel door het midden. Ik heb de luxe om te kunnen kiezen tussen een 4 en 2 koloms brug als ik iets aan mijn auto moet doen, maar een 4 koloms is veel makkelijker. Je rijdt em erop, sleutelen, eraf en klaar. Voel me er ook veel veiliger onder.

Bovendien wil bij de 2 koloms de auto weleens buigen waardoor de deuren niet goed open willen.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???

vr mei 20, 2005 00:22

Voor restauratie werkzaamheden is idd een vierkollomer aan te bevelen omdat je bij een 2-koloms brug de auto op de kriksteunen heft en die willen nogal eens slecht zijn bij een Alfa. maar voor al het andere sleutelwerk een 2 koloms brug alles vrij en met 2 hoge bokken erbij kun je alles.

Een blokkie eruithalen op een twee koloms doe je in je eentje, eitje. met een vierkollomer zit je altijd met die dwarsbalk en kun je niet ff snel eronder om de bak te helpen bv.

qua stabiliteit hoef je absoluut niet bang te zijn voor een 2 koloms brug. kwestie van goed plaatsen.

twee dingen waar je op moet letten bij een 2 koloms brug is hoe de kabel van de ene kolom naar de andere loopt. Sommige bruggen werken met een "verzinkt" systeem andere met een "bovengronds" systeem en dat kan af en toe net te hoog zijn voor een verlaagde wagen.

en of de armen laag genoeg bevestigd zijn om onder een verlaagde alfa te passen!!!! maw de draagpunten ver genoeg in te draaien zijn!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Rees Cees

RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???

vr mei 20, 2005 07:23

zelf heb ik een 2 kolomsbrug. vind ik heel makkelijk voor het werk en type auto waar ik het meest aan sleutel, een boxer.
wat eerder geschreven is klopt, je hebt veel ruimte en werk aan wielophanging techniek en uitlaat gaat veel eenvoudiger met een 2 koloms.
plaatwerk en uitlijnen doe je op een 4 koloms.
zowel 2 als 4 koloms zijn stabiel en wat betreft veiligheid laat na opbouwen van je brug thuis iemand van het merk brug langskomen en alles nakijken voordat je gaat hijsen.

een brug is idd een genot, ik kan niet meer zonder.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???

vr mei 20, 2005 08:22

Bij een 4 koloms kan je nog wel je voor of achteras heffen door een bok te plaatsen en je brug te laten zakken, kan op een 2 koloms niet (of minder goed?) ! Vind een 2 koloms voor werk onder de auto ook veel makkelijker. Een auto waar je de dorpels niet meer kan gebruiken om te heffen is het werk ook niet waard lijkt me. 8)
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

Re: RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???

vr mei 20, 2005 10:43

Een auto waar je de dorpels niet meer kan gebruiken om te heffen is het werk ook niet waard lijkt me. 8)
Ach moet vroeger of later volgens mij aan elke Bert wel vervangen worden :wink:
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Rees Cees

Re: RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???

vr mei 20, 2005 17:34

Bij een 4 koloms kan je nog wel je voor of achteras heffen door een bok te plaatsen en je brug te laten zakken, kan op een 2 koloms niet (of minder goed?) ! Vind een 2 koloms voor werk onder de auto ook veel makkelijker. Een auto waar je de dorpels niet meer kan gebruiken om te heffen is het werk ook niet waard lijkt me. 8)
even de poten bij een 2 kolommer weghalen gaat prima hoorom aan de punten te werken waar normaal de kriksteunen zitten zowel voor als achter.

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???

vr jun 03, 2005 20:07

Joepie,

Heb vandaag een 4-koloms gekocht :D
Een F*rd-dealer in de buurt moest er snel vanaf, omdat de nieuwe reeds bij zijn leverancier op aflevering staat te wachten! Wordt alleen nog wel een gedoe met afbouwen (moet ik voor zorgen) en transport, maar dan heb je wel wat!

Afbeelding
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Rees Cees

RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???

vr jun 03, 2005 20:10

transport:

als je niet te ver hoeft rij dan een kar onder de brug en laat de brug op de kar zakken. dan los bouten van de grond vast binden en gaan.

als je die auto niet hoeft neem ik hem wel over :blue_lol:
Laatst gewijzigd door Rees Cees op vr jun 03, 2005 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???

vr jun 03, 2005 20:10

Geluksvogel! Dat is nog eens je vakantiegeld goed besteden. Dat wordt 3 weken sleutelen in de garage ipv Texel dit jaar. :biggrin:

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

Re: RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???

vr jun 03, 2005 20:16

transport:

als je niet te ver hoeft rij dan een kar onder de brug en laat de brug op de kar zakken. dan los bouten van de grond vast binden en gaan.
tja 35 km en je bent veels te breed hè met 2,4m. Ik had ook al van deze optie gehoord, wel het makkelijkst :?

En wat weegt zo'n ding eigenlijk: iets van 800kg ofzo??
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2152
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???

vr jun 03, 2005 20:26

2meter40 is niet te breed hoor, hou je nog 10 m marge :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

Re: RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???

za jun 04, 2005 01:40

2meter40 is niet te breed hoor, hou je nog 10 m marge :wink:
10mArjan,max.breedte in NL.toegestaan 12.40M? of wat? :biggrin:

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2152
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???

za jun 04, 2005 09:35

bedoel natuurlijk 10 cm, maar mijn C heeft afentoe een snipperdag :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???

di jul 12, 2005 08:24

Oké, de brug staat er!!!

Eigenlijk al 3 weken, maar vanwege ziekte werkt hij pas sinds dit weekend.

We hebben hem inderdaad gewoon op de aanhanger laten zakken en dan de poten los. De poot met de bediening kan er gewoon bovenop gelegd worden, zodat electra en hydrauliek niet losgekoppeld hoeven te worden.

Ben blij dat ik er niet eentje gekocht heb die helemaal gedemonteerd lag. Ik hoorde namelijk van de mannen die de nieuwe brug bij de F**d garage plaatsten terwijl ik de oude ophaalde, dat er vaak van alles afbreekt en dat je bij de oudere bruggen overal moeilijk bijkomt (de staalkabels etc.).

Werkt echt fijn, gisteren even de achterbumper weer gemonteerd en ik kon dit eindelijk gewoon staand doen :D

Nu mag er tenminste een echte auto op staan i.p.v. al die Frodjes :twisted: :twisted: :twisted:

Afbeelding
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”