Blu Ollandese
Full Member
Full Member

Valse lucht aanzuigen / Snel vraagje ben een beetje ongerust

vr mei 20, 2005 14:46

Hoi,

Gisteren besloot ik mijn wagen (1300 ti, enkele solex), voor de eerste maal na de volledige revisie eens alle sporen te geven. Er staan nu 3100 km's op na revisie, de eerste 1000 braaf ingereden volgens het boekje e, daarna gestaag opgebouwd naar 5OOO, nooit erover. (en uiteraard altijf braaf warm rijden).

Wat bleek, bij "gaz planchée" ging hij met alle moeite van de wereld tot 150 km/u (op de teller), ongeveer 5500 giri, verder dan dat wou hij zeker niet...

Vroeger (voor revisie) kreeg ik hem zeker op de teller tot 160....

Nu heb ik vorige week vernomen dat ik ergens valse lucht aanzuig (weet volgende week waar doormiddel van "remmenreiniger" truck) en mijn vraag is, kan dit de oorzaak zijn van mijn lagere topsnelheid?
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Andretti Molletti

RE: Valse lucht aanzuigen / Snel vraagje ben een beetje onge

vr mei 20, 2005 14:48

Kan, maar als je valse lucht hebt en volgas gaat rijden is het snel over met je motortje!!!
dus eerst maar s de remmenreiniger truuc doen en dan pas trappen!!

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

vr mei 20, 2005 22:12

#-o Ik dacht het nog....

@ Dre: kan je mss ook even toelichten waarom dit nefast zou zijn voor mijn wagen?
Te arm mengsel, dus slecht voor de uitlaatkleppen?

Sproeier in eerste kamer is al vervangen door een groter exemplaar om het mengsel terug rijk genoeg te krijgen, of is er nog iets anders waar ik niet aan gedacht heb?

Bedankt!

'70 Giulia 1300 ti

Andretti Molletti

vr mei 20, 2005 22:18

mss...

als je valse lucht krijgt zit daar geen benzine bij doordat het niet door de carburateur stroomt en dus ook gen benzine mee trekt uit de carb. Hierdoor zal je mengsel verarmen (aandeel lucht wordt groter naar verhouding) en een arm mengsel heeft een hogere eind verbrandings temperatuur en verbrandt ook nog een trager. Door dat trager verbranden brandt het nog als je uitlaatklep opent en dan krijg je een soort snijbrander werking dus uitlaatklep smelt... daarnaast verbrandt een arm mengsel slecht waardoor misfires ontstaan (niet verbranden) door o.a. misfire en hete verbrandingskamer zal detonatie niet uitblijven en smelt je zuiger...
Vaak krijgt de bougie de schuld en riepen de niet kenners vroeger...heel vroeger dat je daarom alleen Golden Lodge bougies moest gebruiken...

Zoek en vind je valse lucht probleem, voordat het jou vindt!! ;)

Sproeiers veranderen is dus gevolg bestrijding en je moet de oorzaak hebben!!

Controleer ook je vacuum aansluiting van je rembekrachtiger want die vindt je niet met je spuitbusje!!... trek de slang desnoods vd rembekrachtiger en stop um even af met een M8 bout oid...

pfffff

sterkte !

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

za mei 21, 2005 12:49

Dré... you're the best!

Bedankt voor de exellente uitleg (as always!)...

Dus idd, eerste dat nu gaat gebeuren is vinden waar de valse lucht aangezogen wordt, is echt prioritair na het lezen van jou horror scenario :?

...en dan zit ik nu natuurlijk met de piepers dat ik al iets beschadigd heb... :cry: , alhoewel de motor nog steeds heel zacht en mooi draait...

Compressietestje achteraf om men gemoed te bedaren...

Nu overloop ik even alle mogelijke "aanzuigplekken", en constateer ik dat er al van fabriek uit een slang van de bodem van mijn inlaatspruitstuk naast de motor loopt om vloeistoffen uit het inlaatspruitstuk weg te laten lopen... hierlangs kan toch perfect valse lucht in het inlaatspruitstuk aangezogen worden? Vind ik toch een beetje bizar...

'70 Giulia 1300 ti

Egbertone
Guru
Guru

Re: RE: Valse lucht aanzuigen / Snel vraagje ben een beetje

za mei 21, 2005 13:29

Nu overloop ik even alle mogelijke "aanzuigplekken", en constateer ik dat er al van fabriek uit een slang van de bodem van mijn inlaatspruitstuk naast de motor loopt om vloeistoffen uit het inlaatspruitstuk weg te laten lopen... hierlangs kan toch perfect valse lucht in het inlaatspruitstuk aangezogen worden? Vind ik toch een beetje bizar...
Euhh.... moet deze slang niet gewoon aangesloten worden op de carterventilatie?!

Andretti Molletti

za mei 21, 2005 14:06

ja, idd! of tijdelijk even afstoppen,... gaat de motor dan anders lopen???

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

za mei 21, 2005 16:47

@Egbertone: Nee hoor, is echt een standaard "afloop" slangetje waarvoor er zelfs aan de boutjes die het onderblok met het carter verbinden een metalen geleidingsstripje voorzien is...staat ook identiek hetzelfde op een technische tekening die ik van het 1300 nordblok met enkele valstroom carb heb, is "af fabriek". Maar zou theoretisch echt wel valse lucht kunnen aanzuigen...want vertekt rechtstreeks uit inlaatspruitstuk...

Slang voor Remservo werd ook al getest, gaf geen vss in toerental als deze werd afgesloten...

@Dré: Idd, dacht ik ook, dus ik onder de wagen met motor die stationair draait, en dat slangetje maar afknijpen, gaf niet meteen een vss in toerental. (toeren zouden stationair moeten stijgen als dit slangetje de oorzaak was), maar ik merkte niets...

Net nog even met de wagen voorzichtig toertje gedaan, ik hoor echt niets vreemd aan de wagen, draait echt zacht, geen "misfire's" of iets dergelijks....

'70 Giulia 1300 ti

Andretti Molletti

za mei 21, 2005 18:04

De hamvraag blijft, heb je nou valse lucht of niet???

newspider

ma mei 23, 2005 08:52

@blu en anderen

Wat bedoelen jullie precies met die remmenreiniger truk?

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 23, 2005 10:00

Als je valse lucht aanzuigt en bijgevolg met een te arm mengel rondrijdt, gaan dan je bougies niet wit uitslaan (en eventueel je uitlaat achter bij lange ritten) of zie ik dit fout ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Valse lucht aanzuigen / Snel vraagje ben een beetje

ma mei 23, 2005 10:19

Als je valse lucht aanzuigt en bijgevolg met een te arm mengel rondrijdt, gaan dan je bougies niet wit uitslaan (en eventueel je uitlaat achter bij lange ritten) of zie ik dit fout ?
Remreiniger icm lekkage geeft een hoger toerental ten teken dat er een lekkage is :wink:

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

ma mei 23, 2005 11:28

@newspider: is idd zoals Alfetta owner het omschrijft...je moet natuurlijk wel accuraat alle mogelijke aanzuigplekjes zorgvuldig overlopen...

@Michel: Aha, is dit zo? (arm mengsel moet je idd aan bougies kunnen merken...) ga ik vanavond al eens nakijken....

@Dottore: Idd, maar die hamvraag wordt hopelijk vanavond beantwoordt.... moet even wachten tot de brug vrij is...moet ook onderkant van inlaatspruitstuk goed kunnen controleren... dus brug is wel handig...

Ik vraag me enkel nog altijd af hoe het nu zit met dat afwateringsslangetje uit m'n inlaatspruitstuk... anders scan ik vanavond wel een fotootje zodat jullie weten welke ik bedoel... Lijkt net of ze bij Alfa wilden dat hij zo valse lucht zou kunnen inzuigen. Maar gaf dus geen verschil in toerental toen ik het afkneep!

'70 Giulia 1300 ti

Giulia1300ti
Member
Member

ma mei 23, 2005 11:44

@Blue: Dat slangetje is volgens mij standaard. De mijne heeft dezelfde carb setup als de jouwe (zelfde inlaatspruitstuk) en heeft ook dat slangetje aan de onderkant van het spruitstuk hangen. Het slangetje is niet afgestopt en heeft er bij mijn weten altijd gezeten.
'68 Alfa Romeo Giulia 1300 TI
'90 Alfa Romeo 33 1.3 -rip-
'83 Alfa Romeo Sud 1.3 SC -rip-

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 23, 2005 11:46

@ Blu,

ben er zelf niet 100 % zeker van hoor, maar hoorde toch altijd dat arm mengsel witte bougies veroorzaakte ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”